Webapplicatie porten naar desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:52
Heey tweakers,

In de afgelopen acht jaar heb ik kennis opgebouwd over eerst html en javascript. Vervolgens ben ik bezig gegaan met dynamische websites mbv php en mysql. Dit ging allemaal door middel van zelfstudie, trial-and-error, en ook met dit lieve forum :+

Nu ik php en mysql 'volledig' (als in 'het kan wat ik wil') onder de knie heb, wil ik de applicatie die ik heb ontwikkeld, vertalen naar een desktopapplicatie, omdat het dan beter te beheren is. Het gaat om een reminder-service: ik meld mensen aan met een bepaalde opdracht, die op een gemeenschappelijke deadline moet zijn afgerond. In de dagen voor deze deadline worden e-mails verstuurd, en zo wordt geprobeerd de deadline te halen.

Hoe kan ik het best beginnen om deze applicatie te maken? Allereerst is er natuurlijk de keuze voor een programmeertaal (die aan deze eisen voldoet), maar daarnaast is het ook (denk ik) van belang om het in een kleine opbouw uit te werken tot dit programma, omdat alles in een keer te veel van het goede is.

Daarom vraag ik jullie advies, zodat ik kan bereiken wat ik wil.
Bedankt voor jullie hulp!

Het is niet van belang dat het snel gebeurt, want de web-app doet het ook zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
eh, misschien moet je je even verdiepen in de verschilllende programmeertalen en eventueel databases. Wat heb je zelf al uitgezocht/gevonden? Wat voldoet er niet of wel aan? Waar moet het programma aan voldoen, moet het draaien op Windows, Linux, Dos, Mac of zelfs cross-platform?

zie bijvoorbeeld topics als:
'Desktopontwikkeling' : Waar te leren ?
Welke programmeertaal
Webapplicatie in vorm van Windows Omgeving
Welke programmeertaal/ontwikkelomgeving voor Linux?

[ Voor 54% gewijzigd door Noork op 23-01-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
RetroTycoon schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:44:
[...]vertalen naar een desktopapplicatie, omdat het dan beter te beheren is. Het gaat om een reminder-service:[...]
Als een widgetapplicatie voldoende is, dan is dat wellicht eenvoudiger dan wat jij 'porten' noemt. Enige wat je dan hoeft te hebben is een frameworkje waarin je data van je webapp leest (http request) en die parst en een GUI frameworkje. Je hoeft dan op je webapp maar een kleine ingang te maken voor je widget/desktop app.
Misschien is Python + GTK of Qt iets? Dat is voor zover ik weet écht cross-platform en redelijk eenvoudig.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 23-01-2009 15:52 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Moet het perse een desktop app worden?

Ik bedoel echt porten van je web app naar een desktop app, kan tegenwoordig al met Chrome (dmv Google Gears) :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Noork schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:47:
eh, misschien moet je je even verdiepen in de verschilllende programmeertalen en eventueel databases. Wat heb je zelf al uitgezocht/gevonden? Wat voldoet er niet of wel aan? Waar moet het programma aan voldoen, moet het draaien op Windows, Linux, Dos, Mac of zelfs cross-platform?

zie bijvoorbeeld topics als:
'Desktopontwikkeling' : Waar te leren ?
Welke programmeertaal
Webapplicatie in vorm van Windows Omgeving
Welke programmeertaal/ontwikkelomgeving voor Linux?
Sorry, ik ben in mijn enthousiasme misschien wat vergeten ;)

Het hoeft niet per sé op iets anders dan Windows te draaien. Het punt is dat ik weet dat er héél veel keuze is. Bij de andere talen die ik tot nu toe deed had je dat niet, ze zijn vrijwel de standaard. Zijn er beginnerstalen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Of kijk eens naar Adobe Air, daarmee kan je makkelijk een app maken in HTML & Javascript. En als het met een server moet communiceren is dat helemaal makkelijk!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixsos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 15:24

Nixsos

Mac user

Kijk eens naar Google Gears voor offline data opslag en Adobe Air om een website als native applicatie te draaien. Voordeel is dat je geen nieuwe programmeertaal hoeft te leren en gewoon gebruik kunt maken van HTML + javascript of eventueel flash.

http://code.google.com/apis/gears/
http://www.adobe.com/products/air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Nixsos schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 16:02:
Kijk eens naar Google Gears voor offline data opslag en Adobe Air om een website als native applicatie te draaien. Voordeel is dat je geen nieuwe programmeertaal hoeft te leren en gewoon gebruik kunt maken van HTML + javascript of eventueel flash.

http://code.google.com/apis/gears/
http://www.adobe.com/products/air/
Ik denk dat ik met Adobe Air aan de gang ga. Ik hoop dat het gaat lukken

_/-\o_ iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Maar PHP zal je erbij niet kunnen gebruiken.
Als je een quick-and-dirty oplossing wilt om een beetje mee te klooien kun je kijken naar PHP-GTK
Mijn advies is echter om een "echte" desktop-programmeertaal te leren. Java is leuk en wijdverspreid. en je kunt het overal (elk OS, desktop/web). Bovendien is het tekenpakket (java.swt of java.swing) redelijk goed en kun je op een vergelijkbare manier mooie dingen maken met de swt library van eclipse.
Een nadeel van java is dat er geen uniforme What You See Is What You Get editor is, wat toch wel leuk is als je net begint.

Je kunt ook kijken naar Visual Studio van Microsoft kijken in combinatie met C#. Hierbij heb je ook een behoorlijke WYSIWYG editor en er zijn ook gratis versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:31
dtech schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:50:
Een nadeel van java is dat er geen uniforme What You See Is What You Get editor is, wat toch wel leuk is als je net begint.
Netbeans heeft een klein beetje WYSIWYG aan boord van wat ik gezien heb. Ik heb er nog geen ervaring mee en kan dus niet oordelen in hoeverre dit acceptabel is of niet maar ben wel van plan om hier wat naar te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
...wil ik de applicatie die ik heb ontwikkeld, vertalen naar een desktopapplicatie, omdat het dan beter te beheren is.
Verbaast me dat niemand hier nog op gereageerd heeft. Waarom zou een desktopapplicatie volgens jou beter te beheren zijn? De trend is juist om steeds meer applicaties webbased te maken, onder andere vanwege de beheerbaarheid. In een keer is de hele userbase geupgrade naar een nieuwere versie, wanneer jij dat wil.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Grijze Vos schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 02:31:
Verbaast me dat niemand hier nog op gereageerd heeft. Waarom zou een desktopapplicatie volgens jou beter te beheren zijn? De trend is juist om steeds meer applicaties webbased te maken, onder andere vanwege de beheerbaarheid. In een keer is de hele userbase geupgrade naar een nieuwere versie, wanneer jij dat wil.
Dat het een trend is wil niet zeggen dat het A Good Thing(TM) is. Er worden naar mijn idee veel teveel webbased "oplossingen" gemaakt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Heey tweakers,
Nu ik php en mysql 'volledig' (als in 'het kan wat ik wil') onder de knie heb, wil ik de applicatie die ik heb ontwikkeld, vertalen naar een desktopapplicatie, omdat het dan beter te beheren is. Het gaat om een reminder-service: ik meld mensen aan met een bepaalde opdracht, die op een gemeenschappelijke deadline moet zijn afgerond. In de dagen voor deze deadline worden e-mails verstuurd, en zo wordt geprobeerd de deadline te halen.
Het precieze verhaal is me nog niet helemaal duidelijk. :)

Mag ik uit bovestaand verhaal concluderen:
  • Dat jij de enige bent die met de applicatie hoeft te werken - de andere mensen zien alleen de mailtjes van de applicatie?
  • Dat je nu al een webbased applicatie hebt die hetzelfde kan, en dat je naar een desktopapplicatie wil vanuit techisch oogpunt, niet omdat bepaalde functionaliteit onmogelijk is in een webbased applicatie?
Als de context van het probleem wat duidelijker wordt, kunnen we wellicht ook wat gerichter tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
MrBucket schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:59:
[...]

Het precieze verhaal is me nog niet helemaal duidelijk. :)

Mag ik uit bovestaand verhaal concluderen:
  • Dat jij de enige bent die met de applicatie hoeft te werken - de andere mensen zien alleen de mailtjes van de applicatie?
  • Dat je nu al een webbased applicatie hebt die hetzelfde kan, en dat je naar een desktopapplicatie wil vanuit techisch oogpunt, niet omdat bepaalde functionaliteit onmogelijk is in een webbased applicatie?
Als de context van het probleem wat duidelijker wordt, kunnen we wellicht ook wat gerichter tips geven.
Je hebt 'm zo ongeveer beet ja, het is vooral dat je voor een online omgeving ook daar weer maatregels voor moet nemen ivm veiligheid, en je een server nodig hebt. En idd hoef alleen ik erbij te kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
RetroTycoon schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:56:
[...]

Je hebt 'm zo ongeveer beet ja, het is vooral dat je voor een online omgeving ook daar weer maatregels voor moet nemen ivm veiligheid, en je een server nodig hebt. En idd hoef alleen ik erbij te kunnen :P
Ok, nou da's makkelijk dan :P

Om een ontwikkelplatform te kiezen is het misschien wel handig om jezelf af te vragen welke functionaliteit je concreet nodig gaat hebben:
  • Ik neem aan dat je in ieder geval emails wil kunnen verzenden.
  • Met hoeveel informatie gaat je applicatie werken? Heb je een RDBMS nodig, of kun je ook af met een xml file om je data in op te slaan?
  • Moet je applicatie daarnaast nog bij andere gegevensbronnen kunnen, en zo ja, hoe?
  • Heb je nog speciale eisen aan de user interface?
  • Welke taal wil je eigenlijk leren? ( ;) )
Ik weet natuurlijk niet de specifieke ins en outs van jouw applicatie, dus bovenstaande lijst is zeker niet uitputtend, maar waar het op neerkomt is: zorg ervoor dat je weet wat je wil gaan bouwen voordat je een platform kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
MrBucket schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:45:
[...]

Ok, nou da's makkelijk dan :P

Om een ontwikkelplatform te kiezen is het misschien wel handig om jezelf af te vragen welke functionaliteit je concreet nodig gaat hebben:
  • Ik neem aan dat je in ieder geval emails wil kunnen verzenden. Check!
  • Met hoeveel informatie gaat je applicatie werken? Heb je een RDBMS nodig, of kun je ook af met een xml file om je data in op te slaan? E-mailadres, naam en opdracht: xml zou moeten kunnen volstaan.
  • Moet je applicatie daarnaast nog bij andere gegevensbronnen kunnen, en zo ja, hoe? Nvt. (hooguit de dag bepalen, maar dat lijkt mij ingebouwd toch?)
  • Heb je nog speciale eisen aan de user interface? Iets als in 'windows-like'.
  • Welke taal wil je eigenlijk leren? ( ;) ) Visual C#?
Ik weet natuurlijk niet de specifieke ins en outs van jouw applicatie, dus bovenstaande lijst is zeker niet uitputtend, maar waar het op neerkomt is: zorg ervoor dat je weet wat je wil gaan bouwen voordat je een platform kiest.
Zie dikgedrukt, in quote (en bedankt voor je hulp :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
RetroTycoon schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:55:
[...]

Zie dikgedrukt, in quote (en bedankt voor je hulp :P)
Hmm, ziet er allemaal redelijk rechttoe rechtaan uit, dus in principe ben je redelijk vrij in je keuze.

Persoonlijk zou ik voor een "nieuw" platform als Java of .Net kiezen. VB6 heeft zijn beste tijd wel gehad, en met C++ maak je het jezelf onnodig moeilijk om zaken als e-mails verzenden, werken met xml en een gelikte userinterface te realiseren - niet onmogelijk, maar je hebt hier allemaal losse libraries voor nodig.

Persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van een .Net user-interface (WinForms) dan van Java's Swing, maar voor de rest bieden ze allebei een uitgebreide API om zaken als werken met xml en e-mailing mogelijk te maken, en zijn het allebei goede keuzes.

Voor Visual Studio is een Express versie te downloaden, en voor Java zijn er ongetwijfeld ook goede gratis IDE's, maar daar ben ik niet zo in thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06
Mij lijkt een (web)server nu juist bij uitstek geschikt om e-mails te versturen en op voorop gestelde tijdstippen taken uit te voeren. Waarom wil je daar een desktopapplicatie van maken? E-mail verzenden vanaf de desktop is altijd gezeik met firewalls, gebrek aan queueing, spam filters (geen DomainKeys of reverse MX lookups); periodiek taken uitvoeren gaat mis als de gebruiker niet is ingelogd of de PC domweg uitstaat.

Dan lijkt me dat je om het systeem enigzins robuust te maken nog een centrale server nodig hebt, en dan kun je net zo goed webbased blijven werken lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 24-01-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
@MrBucket
Persoonlijk ben ik nog van Swing nog van WinForms erg onder de indruk als je het gewoon standaard laat (beetje zoals HTML zonder CSS en opmaak tags in browsers wordt weergeven voelt het voor mij). WinForms is inderdaad wat gelikter op bijvoorbeeld XP of Vista, omdat het de "mooiere" knopjes daarvan ook gebruikt.
Eclipse (grootste java IDE van het moment) heeft echter SWT ontwikkeld, een library die ook gebruik maakt van de systeemeigen componenten, dat ziet er op Vista, Mac OS X of een recente Gnome/KDE ook behoorlijk gelikt uit.

@Soultaker
Emails versturen hoeft geen probleem te zijn vanaf een thuiscomputer hoor. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je vaak alleen via de mailserver van de provider mag/kan werken, maar zowel C# als java hebben uitgebreide api's voor email waarmee dit een fluitje van een cent is.(noot: bij .Net en dus C# is het onderdeel van het framework zelf terwijl het bij java een optioneel package is waardoor je het moet includen als je ontwikkelt, wat iets meer werk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Bij java is het niet echt een optioneel package maar meer van de server versie van java. Bij een sdk zit ie er standaard bij mail.jar.

[ Voor 21% gewijzigd door bat266 op 26-01-2009 08:32 ]

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Java en .NET zou ik nou niet direct als "nieuw" bestempelen. Adobe AIR en bijvoorbeeld applicaties op basis van XULRunner is een stuk moderner.

Rustacean

Pagina: 1