RAID ontoegankelijk via nieuwe moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Een paar dagen terug was mijn voeding ontploft (gelekte elco's), en heeft deze ook m'n moederbord meegenomen. Dat was een Asus P5B deluxe met onboard RAID. Hieraan heb ik 4 schijven hangen in RAID10.

Als vervanging heb ik nu een Asrock N7AD SLI gekocht, ook met onboard RAID.

Ik heb in de BIOS de RAID aangezet, en bij het opstarten verschijnt ook netjes dat de controller zoekt naar storage devices, maar nadat hij de schijven herkend heeft (hij herkent puur de schijven, ziet er geen RAID volume op), krijg ik de melding "disk read error".

In de configtool (dat ding wat vlak na de POST verschijnt, want ik kom windows dus niet in) kan ik alleen maar mijn bestaande schijven verplaatsen naar een nieuw volume, waarbij alle data gewist wordt. Wat doe ik nu verkeerd, of wat zou ik moeten doen om mijn raid volume weer terug te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door jwbagger op 23-01-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 12:27
Fakeraid is niet compatibel met andere fakeraid. Fakeraid, omdat het geen echte RAID is, maar een implementatie in een driver. Je bent daarmee afhankelijk van de ondersteuning van de chip die op je oude mobo zat. Laat dit dus de laatste keer zijn dat je belangrijke data in een fakeraid array hangt. Voortaan gewoon software RAID. ;)

Om het nu op te lossen zijn er naar mijn weten twee opties:
  • Een soortgelijk mobo vinden met eenzelfde of nieuwere versie van eenzelfde type fakeraid chipje.
  • In Linux proberen met mdadm de oude fakeraid controller na te bootsen (alleen als je geluk hebt is dit mogelijk) en je data veiligstellen. Voor de Intel ICH controllers zit er in 3.0 van mdadm aardig wat, maar deze is nog maar pas uit. Als je je JMicron controller had gebruikt op de P5B Deluxe vrees ik dat je weinig kan doen, maar ik kan me vergissen.

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 23-01-2009 15:38 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32

ThaHandy

Discovery Channel

fakeraid = software raid?
hardware raid bedoel je :)

raid is niet dezelfde soord raid op verschillende moederborden.
Dr zijn nl. verschillende soorten software raid 'controllers' op verschillende moederborden.
ITE, silicon, promise, intel (ICHR) ect.

begin daar maar eens naar te kijken.

je data is nog niet verloren. Je kan het met een soort raid restore programma een virtueel raid maken

[ Voor 13% gewijzigd door ThaHandy op 23-01-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 12:27
Dat zeg ik toch helemaal niet? Fakeraid is net zo snel als software RAID, aangezien het gewoon software en je eigen CPU gebruikt. Het is alleen minder flexibel dan software RAID, omdat: afhankelijk van driver (en daarmee soms ook OS), afhankelijke van je hardware/controller, niet mogelijk om array's te maken over partities - alleen over hele schijven.
Hardware RAID kaarten zijn anders. Die hebben eigen onchip software, geheugen en CPU om het volledig transparant te maken naar het OS.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals je in RAID FAQ - Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data? kunt lezen kun je niet zomaar migreren van controller.

De P5B heeft een ICHxR als ik me niet vergis. Nieuwe ICHxRs kunnen makkelijk met je oude array overweg, dus is het makkelijk die over te zetten.
Omdat dit vrij letterlijk in de FAQ staat gaat deze op slot.

Dit topic is gesloten.