Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een tijdschrift heeft een aantal foto's van mij gepubliceerd. Een maand geleden heb ik de factuur ingediend. In de factuur staat netjes "binnen 14 dagen betalen" (hun eigen tekst! Ze leverden mij een template aan waarin ik de opdracht kon invoeren).

Een maand later hebben ze nog niet betaald. Het gaat om een leuk bedragje van 800,-. Net heb ik ze een vriendelijk verzoek gestuurd hier nog eens naar te kijken. Maar ik ben bang dat het wat langer gaat duren. Mag ik als freelancer de druk opvoeren door na een periode de prijs te verhogen? Of heb ik andere 'pressie-middelen'? Dit los van het feit of ze me dan nog terug willen :)

==
hoi

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

Het beste is om een herinnering te sturen - en dan het vervolgens uit handen te geven aan een incasso bureau (tenminste als je geld wilt zien). Uit handen geven zou ik trouwens pas doen na 2 maanden na de facturatie datum (en in die twee maanden op zijn minst een tweetal herinneringen te hebben verstuurd en ook een telefoontje (of meerdere) er bij richting hun)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wellicht is het nog verstandiger om een aangetekende brief te versturen voordat je een incassobureau inschakelt.

Verwijderd

Altijd bellen voor je incasso doet. Vaak krijg je dan een smoesje te horen met zoiets van "oh, die factuur hadden we niet gezien" of "oh, u heeft het verkeerde orderkenmerk (of iets anders) niet goed op de factuur staan" of "we zijn ermee bezig" of "ik zet hem direct op de lijst voor betaling".

Soms wordt er daarna betaald.

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Wat ik altijd doe is rekening sturen. Betalen binnen 30 dagen. Niet betaald -> herinnering sturen en binnen 14 dagen bestalen. Erg hardleers en nog niet betaald is 2e herinnering met 10 euro extra aan administratiekosten, ik moet er toch ook extra tijd aan besteden, weer 14 dagen. Dan nog niet betaald is een standaardbrief van het incassobureau dat ze nog 5 dagen hebben om te betalen en dat het daarna door gaat naar het incassobureau en dat zij opdraaien voor alle kosten die daaruit voortvloeien.

• SinergyX
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Herinnering ->(evt 2de herinnering, wat zwaardere tekst) -> aangetekend ingebrekestelling -> bellen -> incasso :)
(bij de ingebrekestelling kan je al aangeven alle bijkomende kosten op hun zal worden verhaald).

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 23-01-2009 14:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
Je moet gewoon even een herinnering sturen, als er dan nog niets gebeurd laatste herinnering met daarin het verhaal dat na datum x een incassobureau ingeschakeld wordt, en dat de kosten op de opdrachtgever verhaald worden.

Ik zou me nog niet zo druk maken na een maandje, maar je moet er wel over communiceren op een manier die je later weer boven water kan halen (op papier dus).

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:16
Als een bedrijf niet betaald mag je extra kosten rekenen. Je had namelijk winst kunnen maken met die 800 euro.

Jij had bijvoorbeeld die 800 euro kunnen investeren in extra camera apparatuur en daarmee een nieuwe opdracht kunnen binnenslepen. Of je had er rente over ontvangen bij de bank.

De kosten die je rekent moeten eigenlijk wel van te voren wel bekend zijn en proportioneel. Meeste bedrijven stellen in hun overeenkost een vast boete bedrag. Bijv. in dit geval 30-50 euro na een maand te laat. Of een percentuele boete.

Er zijn ook zat bedrijven en zzp'ers die opstellen:
-bedrag moet binnen 30 dagen betaald zijn anders 2% er bij per maand.
-indien het bedrag binnen 7 dagen betaald 20 euro korting.

Maar dit is vooral voor de volgende keer, en een uitleg waarom meerkosten ook voor jou gerechtvaardigd zijn. Om je geld terug te krijgen zou ik contact op nemen met de betreffende afdeling van dat bedrijf. Dan krijg je iemand aan de lijn die er ook direct wat aan kan doen. Dikke kans dat jouw factuur/ post in het laatje van iemand ligt die griep heeft oid. Anders inderdaad gewoon incassobureau gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Dekaasboer op 23-01-2009 14:41 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou bellen of zelfs langsgaan , wel op vriendelijke toon natuurlijk , in ieder geval hun forceren je aandacht te geven.
Een brief kunnen ze makkelijk (misschien zelfs uit tijdnood) opzij leggen .

Gewoon zeggen dat je plannen had met het geld en dat je als vriend deze zaak snel afgerond wil hebben , met als extra argument dat je graag wil dat het contact leuk blijft omdat je graag nog vaker met hun zaken wil doen en dit anders moeilijk kan worden.

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Kun je niet bellen om te vragen wat de status is?

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Herinnering sturen, wachten, incasso bureau.

• SinergyX
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

enchion schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:41:
Gewoon zeggen dat je plannen had met het geld en dat je als vriend deze zaak snel afgerond wil hebben
Je moet natuurlijk nooit een ander vertellen over jou 'slecht' geldbeheer :P Zij hebben verder geen zaak wat jij met die 800 zou kunnen doen (of willen), enige wat relevant is de factuur en betaaltermijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Eerst een reactie afwachten op je herinnering, maximaal een week, dan bellen en vraag naar de administratie. Direct contact werkt het beste. Zo kun je inschatten in hoeverre de klant bereid is mee te werken. Als je daaraan twijfelt, vraag dan bijvoorbeeld of de rekening is ontvangen en als ze die niet meteen kunnen vinden, spreek dan af dat je de volgende dag terug zal bellen. Blijf vriendelijk, beleefd en zakelijk. Je wilt een klant niet verliezen, ook al betalen ze niet meteen. Januari is vaak een drukke maand voor de administratie. December was ook al een verlofmaand, dus er is vaak wat achterstand.

Het voordeel van contact maken met de administratie is dat degene die beslist in te kopen (in dit geval de tijdschriftredactie) buiten beeld blijft en geen bedenkingen zal hebben bij een volgende aanschaf.

Als het niet lukt: Wikipedia: Aanmaning

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08

alienfruit

the alien you never expected

Een maand is nog niks. Er zijn klanten waar je minimaal 100 dagen moet wachten voordat ze gaan betalen. Heerlijk die multinationals :(

• Eusebius
  • Niet online
Hehe bedankt voor alle verschillende schema's ;) Los van het feit hoe ik het ga aanpakken, was ik wel benieuwd wat voor pressiemiddelen je hebt. Ik geef het op aan de belasting, maar heb verder geen KvK nummer. Dus van een bedrijf kun je amper spreken. Kan ik zomaar een incasso inschakelen (ik ga er NIET vanuit dat het zo ver moet komen, dit is dus puur hypothetisch)?

==
hoi

• Brons

Brons

Fail!

Tuurlijk kan je een incassobureau inschakelen. Incassobureau's kan het niks schelen of een vordering terecht is of niet, zolang ze maar geld zien.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 26-06-2016 12:36 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Hou je er ook rekening mee dat een factuur wel eens blijft liggen, en ivm drukte vergeten is???

• Brons

Brons

Fail!

merauder schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:24:
Hou je er ook rekening mee dat een factuur wel eens blijft liggen, en ivm drukte vergeten is???
Wat heeft de OP daar mee te maken?

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
Brons schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:38:
Wat heeft de OP daar mee te maken?
Dat een betalingstermijn met twee weken wordt overschreden is eerder regel dan uitzondering en gebeurt in nogal wat gevallen niet uit onwil. Als je gelijk met incassobureaus e.d. gaat dreigen loop je de kans de relatie met de klant/opdrachtgever te beschadigen.

Op http://www.lancelots.nl/b...ing/factureren/incasseren staat uitgebreid uitgelegd wat freelancers kunnen doen om een factuur te innen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben al coulant omdat ik normaal geen rente vraag. Beetje een vreemde opmerking hoor. Ze moeten gewoon op tijd betalen. Als je klant van hun bent krijg je ook meteen incassobedrijf op je kop. Het blijft jammer dat ze multinational geen incasso afdeling heeft anders had ik hun ingehuurd om het geld bij hun zelf op te halen :)

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

14 dagen is ook een vrij korte betalingstermijn. Grote bedrijven hanteren zelf vaak 30 dagen en negeren die 14 die op de factuur staat. En dan nog komt het vaak voor dat facturen iets te laat betaald worden. 2 weken is niks. Gewoon ff contact opnemen met je opdrachtgever bij het bedrijf, dan komt het vast goed.

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:27

Markie

Voorheen BBE

30 dagen is de standaardtermijn (ook al staat er op je factuur een termijn van 14 dagen). Na die 30 dagen kun je eens een belletje plegen met de debiteuren-/crediteurenafdeling. Stuur er desnoods een herinnering (met termijn) achteraan.
Als dat niets oplevert kun je gaan denken aan een aanmaning.

Telefonisch contact zoeken helpt in de meeste gevallen al voldoende.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Brons

Brons

Fail!

Anders schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 03:34:
[...]

Dat een betalingstermijn met twee weken wordt overschreden is eerder regel dan uitzondering en gebeurt in nogal wat gevallen niet uit onwil. Als je gelijk met incassobureaus e.d. gaat dreigen loop je de kans de relatie met de klant/opdrachtgever te beschadigen.

Op http://www.lancelots.nl/b...ing/factureren/incasseren staat uitgebreid uitgelegd wat freelancers kunnen doen om een factuur te innen.
Je moet ook niet meteen met incassobureau's dreigen maar eerst een herinnering sturen. De herinnering stuur je de dag na het verlopen van de betalingstermijn. De OP heeft helemaal niks te maken met wat de bedrijfsvoering is van de tegenpartij. Ook hoef je niet bang te zijn om de relatie te verstoren: herinnering ontvangen doen ze iedere dag, en waarschijnlijk is de ontvanger van die herinnering niet degene die ook de opdracht geeft. Herinneringen zijn zo normaal als het kan in de zakelijke sfeer.

Overigens als je nog een paar weken wacht met de herinnering sturen moet je ook weer een paar weken wachten voor je het incassobureau kan inhuren. En dan kan het nog lang duren.

Oftewel: 1 dag te laat = herinnering.

• Eusebius
  • Niet online
Uit sommige reacties lijkt het wel een beetje alsof ik gelijk een knokploeg heb ingehuurd ... Ze hebben zelf de limiet van 14 dagen gesteld en zelf aangegeven in een mail 'dat ze snel zijn met betalen'. Nu, na een maand heb ik een vriendelijke herinnering verstuurd. Voor hetzelfde geld is het fout gegaan: verkeerde stapel, verkeerde bankrekening, verkeerde whatever. Mensen blijven mensen die fouten maken.

Of het daadwerkelijk zo ver gaat komen dat ik het overdraag naar een incassobureau, zal nog moeten blijken. Maar daar ben ik nog lang niet.

==
hoi

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Wen eraan, bedrijven betalen traag. Het normale traject (waarmee je ook bij een incassobureau cq. kantonrechter kan aankloppen uiteindelijk):
- Factuur met fatsoenlijke betaaltermijn (7 dagen minimum, 14 dagen normaal, 30 dagen bij vriendjes, multinationals 60-90 dagen)
- Na verstrijken termijn vriendelijke herinnering met het verzoek binnen 7 dagen te betalen (altijd realistische termijn expliciet noemen!). Je mag op dit punt vermelden dat bij verder in gebreke blijven een realistische hoeveelheid administratiekosten en/of wettelijke rente wordt geind. Wettelijke rente (atm 9.5%) boeit geen kut overigens op de meeste bedragen voor een paar dagen.
- Na verstrijken aangetekende laatste herinnering sturen met 7 dagen betaaltermijn, indien aangekondigd vermeerderd met administratiekosten en/of wettelijke rente. Aankondigen dat de inning over 7 dagen naar een incassobureau gaat en de klant dan per definitie opdraait voor wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten.
- Na verstrijken daarvan leg je het neer bij een incassobureau.

Afhankelijk van je relatie met de klant kun je hier overigens natuurlijk mee slacken zoveel je wilt, en hou er rekening mee dat het in de meeste gevallen geen onwil is - secretaresses zijn ziek, vergeten dingen, de factuur ligt op de verkeerde stapel, is per ongeluk als betaald gemarkeerd, moet nog akkoord krijgen van iemand die 3 weken op vakantie is etc. Merendeel van de gevallen is echt opgelost na een vriendelijk emailtje of telefoontje. Van dreigen met incassobureau's heeft nog nooit iemand vrienden of vervolgklanten overgehouden, vergeet dat niet.

Professionele website nodig?

Pagina: 1