[MacBook] Harddisk telkens corrupt onder OSX

Pagina: 1
Acties:

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PROBLEEM:

Een jaar geleden heb ik voor prive gebruik de overstap gemaakt van windows naar mac. Dit bevalt erg goed… alleen begin ik het wel erg beu te worden dat de OSX partitie op mijn macbook er elke zoveel weken niet meer wil opstarten.

Het probleem begint meestal met een foutmelding dat er geen airport module is gedetecteerd. Bij de daarop volgende boot schakelt de macbook zichzelf uit voordat OSX is gestart. Het probleem is meestal te verhelpen door de macbook in shell mode op te starten en fsck_hfs te draaien. Alle mogelijke foutmeldingen passeren dan de revu: invalid sibling, record count, node height, etc. etc. Indien dit niet helpt is het altijd duimen dat de timemachine werkt (want ook deze is regelmatig onbruikbaar terwijl wel alle data leesbaar is). Ook loopt de mac regelmatig zodanig vast dat deze nergens meer op reageert (alleen onder OSX, niet onder Windows). In de console log is niets vreemds te zien.

GEPROBEERD:

Ik heb de harde schijf en het geheugen al vervangen. Ook heb ik leopard reeds enkele keren opnieuw geinstalleerd en een CRC check gedaan op de installatie DVD. Geen resultaat! Ook TechTool Deluxe en SMARTReporter vinden geen problemen. Verder geeft het mac servicecentre aan dat het moederbord in orde is en er geen vreemde dingen worden gevonden….. Aangezien windows/bootcamp nog nooit is vastgelopen kan ik dit ergens wel geloven.
Naast een aantal standaard applicaties (allemaal legaal!) zijn er alleen wat extra drivers voor usb convertertjes geinstalleerd.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn macbook stabiel kan krijgen?

PS. Helaas lijkt de laptop wel een maandagochtend exemplaar te zijn. De volgende onderdelen zijn reeds vervangen: accu (doorgebrand), behuizing (haarscheurtjes), slimdrive (defect) en fan (lager). En dat terwijl de macbook relatief weinig wordt verplaatst!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik zou voor een nieuw moederbord gaan; dit is echt niet goed. Zeker omdat je het geheugen hebt vervangen, lijkt me dat het enige wat overblijft..

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt me dat het niet aan je disk ligt, maar aan je moederbord. Kennelijk werkt de aansturing van randapparatuur (Airport, Harddisk) niet helemaal jofel. Dit kan liggen aan de southbridge van je chipset (deze regelt aansturing van o.a. SATA, USB, PCI) of aan de printbanen op het moederbord.

Overigens kunnen de vastlopers, het niet meer opstarten van de Mac, en het niet meer vinden van Airport ook duiden op een probleem met de 3rd party drivers die je gebruikt. Bij vastlopers ben ik vooral benieuwd wat er in de system logs terug te vinden is. Start eventueel na een vastloper de Mac eens op in safe mode (zie dit artikel van Apple); er worden dan geen additionele kernel extensies geladen. Op die manier kan je testen of het probleem veroorzaakt wordt door drivers.

Ik zou contact opnemen met de Customer Service van Apple, en ook direct aangeven dat de MacBook al diverse reparaties heeft moeten ondergaan, en dat je het beu bent. Dit hoort niet zo, zeker niet bij Apple. Gezien de historie van jouw MacBook is het niet onwaarschijnlijk dat Apple je een vervangende machine geeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Whieee op 24-01-2009 18:53 ]

Launching containers into space

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
Ik zou ook inderdaad gokken op het moederbord en terug gaan naar Apple, want dit slaat gewoon nergens op. Alleen zelf een nieuw mobo betalen is een duur grapje, dus leg het zoals eerder gezegd bij de customer services.

Compromises are for the weak

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal nogmaals contact opnemen met het service centre om te vragen of ze nogmaals naar het moederbord willen kijken. Wel blijf ik het vreemd vinden dat er onder Vista/Bbootcamp tot nu toe nog geen crash heeft plaatsgevonden terwijl de macbook dan juist het zwaartst wordt belast. Van de andere kant is het natuurlijk ook vreemd dat OSX instabiel is terwijl er momenteel alleen hardware is aangesloten die standaard wordt ondersteund: airport express, wacom, hp2600 printer, iiyama monitor, usb-stick.

Whieee: interessante tip! Ik ga eens testen of OSX wel stabiel werkt in safe mode. Helaas is het na een crash die volgt op de melding dat de airport module ontbreekt onmogelijk om OSX in safe mode te starten. Alleen een herinstall vanaf de timemachine of reparatie met fsck_hfs werkt dan nog.