Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OCZ NIA geschikt om slaapcyclus te monitoren?

Pagina: 1
Acties:

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 19:14
Hallo :)

Ik moet voor mijn profielwerkstuk slaapstadia kunnen onderscheiden om verschillende manieren van slapen met elkaar te vergelijken. Hiervoor dacht ik aan de OCZ NIA (kort voor Neural Impulse Actuator), aangezien deze zowel hersengolven- (voor NREM) als oogbewegingen (REM-sleep) kan detecteren.

Aangezien ik €99 nog best een flink bedrag vind voor een schoolopdracht en het best veel tijd gaat kosten om een applicatie ervoor te schrijven (op de OCZ fora is al een begin gemaakt), wil ik eerst zeker weten dat de OCZ NIA hier wel geschikt voor is.. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat hij bijvoorbeeld niet nauwkeurig genoeg is, het apparaat is hier tenslotte ook niet voor gemaakt..

Alvast bedankt!

// alvast sorry voor het geval dit niet de juiste plaats is om deze vraag te stellen..

Ehhh wat?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hersengolven (op meerdere niveaus, waarmee je dus je slaapcyclus monitort) zijn veel, véél zwakker dan motorische axonen. De NIA is niet bepaald het meest nauwkeurige instrument en ondanks dat hij waarschijnlijk wel gevoelig genoeg is om hersenactiviteit te meten werkt hij voornamelijk door naar de motorische axonen te luisteren in je (voor)hoofd, daarom werkt het in het begin ook zo makkelijk om gewoon te fronsen/gekke bekken te trekken als je er een game mee wilt aansturen. Hij wordt sowieso al gauw overstemd door dat soort signalen, mede vanwege de plaatsing van de pads.

De enige manier om het echt uit te zoeken is, lijkt me, door het echt te proberen. Ik zou zeggen dat hij zeker wel in de orde van grootte van gevoeligheid zit die je nodig hebt (1-100 microvolt), maar of hij gevoeligheid heeft op de benodigde bandbreedte zul je moeten onderzoeken. Weet je hoe hersengolven zich gedragen, welk frequentiegebied belangrijk is, en is hier iets over te vinden bij de docs van de NIA?

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande post: de meetlocaties die de NIA gebruikt (FP1/FP2) zijn niet de meest ideale locaties om juist de voor slaap relevante signalen te zien. In het gemeten signaal zul je zowel iets van oogbeweging als iets van hersensignalen zien. Het kost alleen de nodige filering en expertise om deze zichtbaar te maken.

Zit er in de buurt van je school geen universiteit of slaapkliniek die je bij het PWS kan helpen? Namens de TU/e lenen we bijvoorbeeld wel eens EEG/ECG/EOG apparatuur uit aan leerlingen die bezig zijn met hun werkstuk. Met deze apparatuur zou je bijvoorbeeld een netter signaal voor de oogbeweging kunnen meten en de hersensignalen kunnen meten aan de zijkanten van het hoofd (C3/C4) zodat je minder last van artefacten hebt en ook beter aansluit bij de bestaande literatuur.

Indien je geen samenwerking kunt vinden, zou je eens in de literatuur kunnen kijken hoe je de 4 belangrijkste stadia van slaap in EOG (oog) en EEG (hersen) signalen kunt waarnemen. Je zou vervolgens kunnen kijken in hoeverre het mogelijk is om, met de wiskundige vaardigheden van het VWO, deze stadia zelf te herkennen in voorbeelddata (bijvoorbeeld afkomstig uit illustraties bij publicaties of van open source databases zoals physionet).

De REM slaap kun je eenvoudig herkennen aan oog-bewegingen. Ook in de NIA zullen deze eenvoudig zichtbaar zijn aangezien deze traag zijn, een grote amplitude hebben en het meetsignaal enorm verstoren. Voor stadia 1-3 van de slaap kun je kijken naar een aantal effecten in het EEG: spindles (relatief eenvoudig: gedurende enkele seconden hoogfrequente signalen), complexen (lastiger: gedurende een fractie van een seconde een sprong in amplitude) en beta activiteit (zeer lastig: toename intensiteit frequenties in bepaald gebied). Misschien kun je op basis van je vaardigheden een keuze maken om je te beperken tot het herkennen van 1 of 2 stadia van de slaap en de andere stadia slechts te illustreren met voorbeelden (met gefilterde/bewerkte data) uit de literatuur?

[ Voor 7% gewijzigd door AFR op 24-01-2009 15:23 . Reden: typo ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Er zijn veel universiteiten die inderdaad redelijk wat van slaaponderzoek weten, niet in het minst het Erasmus MC in Rotterdam. Je zult het zelf wel op Internet kunnen vinden, en wat ik zelf van universitaire ziekenhuizen heb gezien zijn de mensen daar meer dan enthousiast om je tenminste een paar uurtjes te helpen.

Lukt het bij de ene niet, dan kun je wel bij de andere terecht. Een kleine greep: Rotterdam (Erasmus MC), Leiden (LUMC), Utrecht (UMCU), Groningen... Als je het echt goed uitkient kun je misschien je reiskosten en wat materiaal ook nog ergens gedeclareerd krijgen, heb ik destijds ook kunnen doen met mijn PWS (ook alweer 4 jaar-en-nog-wat geleden).

[ Voor 35% gewijzigd door mux op 24-01-2009 14:10 ]