Toon posts:

phpmyadmin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen/punten over phpmyadmin:

Ik maak gebruik van een root user die alle rechten binnen phpmyadmin heeft.
Nu wil ik graag een gebruiker aanmaken die waaraan een een aantal databases gekoppeld zijn, maar die gebruiker moet zelf ook databases en gebruikers aan kunnen maken.

Het eerste punt lukt, ik maak de gebruiker aan en koppel hem aan de databases, maar zodra ik hem rechten wil geven om databases of gebruikers aan te maken worden ook de databases zichtbaar waar de gebruiker in eerste instantie geen rechten op heeft.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ik gebruikers en databases kan aanmaken zonder dat ik de andere databases zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

ripexx

bibs

Ik weet niet exact hoe dit qua rechten werkt in MySQL, maar ik denk dat je het beste in de documtatie van MySQL moet zoeken:

http://dev.mysql.com/doc/...lege-system-overview.html
en
http://dev.mysql.com/doc/...r-account-management.html

[ Voor 17% gewijzigd door ripexx op 23-01-2009 11:02 ]

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Tja, iemand met een server-wide GRANT recht kan zichzelf die rechten geven, dus waarom zou je hem niet gewoon root geven?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:27

MBV

Dat lijkt me vrij logisch dat dat niet kan: hoe moet een gebruiker een database kunnen aanmaken zonder dat hij andere databases kan zien? Hij moet toch weten of de naam al in gebruik is?

Wat je wel kan doen, is hem geen rechten geven om die andere databases te openen. Het probleem is dan weer dat hij geen rechten krijgt op de nieuwe databases.

Waarom moet hij databases kunnen aanmaken? Meestal is tabellen kunnen aanmaken genoeg, sterker nog: i.v.m. diverse webhosters die maar 1 database toestaan kunnen bijna alle standaard-scripts tabel-prefixes gebruiken e.d.

Als het echt nodig is, zal je zelf een PHP-scriptje moeten schrijven, die 3 dingen doet (met root-rechten):
- checken of de databasenaam al bestaat
- database aanmaken
- alle rechten geven op die database voor de gewone gebruiker
en dan de gewone gebruiker geen globale rechten geven natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 23-01-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:11:

Als het echt nodig is, zal je zelf een PHP-scriptje moeten schrijven, die 3 dingen doet (met root-rechten):
- checken of de databasenaam al bestaat
- database aanmaken
- alle rechten geven op die database voor de gewone gebruiker
en dan de gewone gebruiker geen globale rechten geven natuurlijk :)
Dat zou dan ecentueel ook kunnen voor het aanmaken van gebruikers voor een bepaalde database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:27

MBV

Net even gekeken, en dat zou je dan inderdaad zelf moeten schrijven (e.v.t. selectief copy/pasten uit phpmyadmin code, of een uitbreiding op phpmyadmin). PHPMyAdmin 2.9.1.1-debian laat namelijk geen privileges-knop meer zien als je geen globale privileges hebt, en in de database- en tabelstructuur zit zo'n knop niet.
Pagina: 1