Mandriva 2009 PP ICS config

Pagina: 1
Acties:

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hoi,
Alsjeblieft geen UTFS reacties, want ik ben al de hele nacht bezig geweest met searchen,
Ik probeer mijn linux versie, Mandriva 2009 PowerPack, zo in te stellen dat ik de internet verbinding die binnenkomt op deze PC kan delen over het netwerk. Normaal zou dat niet zo'n probleem zijn, in Mandriva zit gewoon een klik-klik-en-het-zou-moeten-werken knopje .... Maarrrr helaas, met die standaard wizard kom ik er niet uit. Foutmelding is dat het geen andere NICs heeft gevonden.
Dit is vreemd want ik heb weldegelijk 2 NICs (1 onboard die ik gebruik voor het lokale netwerk en 1 PCI die ik gebruik voor mijn internet verbinding) en linux hardware info geeft ze ook allebij keurig weer... op dit moment is mijn ifconfig als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1E:8C:B5:E1:34
          inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21e:8cff:feb5:e134/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1142 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:726 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:118504 (115.7 KiB)  TX bytes:106408 (103.9 KiB)
          Interrupt:17

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:E0:4C:02:4B:C0
          inet addr:(knip.upc.adres.werkt)  Bcast:255.255.255.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: isooknietessentieel/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:435929 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:219599 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:557284553 (531.4 MiB)  TX bytes:15612499 (14.8 MiB)
          Interrupt:18 Base address:0x8400

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:519 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:519 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:118345 (115.5 KiB)  TX bytes:118345 (115.5 KiB)

De bedoeling is duidelijk, ik wil dat mijn ETH1 wordt gedeeld met mijn ETH0 adapter, die gooit het dan naar de switch en vanaf daar moeten een NAS en een andere Linux bak (ubuntu) kunnen verbinden met internet.
Onder windows is dit altijd een eitje om in te stellen, maar Mandriva 2009 doet dus moeilijk. Ik heb howto's van IPTables bekeken, zo ver als ik er uit kwam alles ingesteld dat hij van het LAN packets mag doorgeven naar het WAN en vice versa... maaaar ik heb geen DHCP-daemon blijkbaar, en ik krijg het ook niet duidelijk geinstalleerd... ik wil dus gewoon dat deze PC een IP geeft in het 192.168.x.x segment naar de andere clients. Ik DENK dat mijn IPTables wel goed ingesteld staat, maar het ontbreken van een DHCP-server die lokale adressen uit deelt maakt het onmogelijk voor de andere PC om te verbinden... Statisch instellen is niet echt een optie, omdat mijn NAS automatisch een adres wil verkrijgen.
Nog even voor de duidelijkheid het overzicht:
[UPC Kabelmodem] ===> [Hoofd PC met 2 NICs] ===> [2e NIC aangesloten op switch] <=== 2e PC en NAS ingeplugd op switch

Ik heb deze tutorial geprobeerd: http://www.debuntu.org/ip...ur-internet-connection-p2
maar ik kom er niet echt uit... misschien omdat dit Mandriva is en geen ubuntu, maar ik kon niets beters verzinnen. Probleem dus: DHCP-daemon die adressen uit deelt aan de rest van het netwerk

En als iemand een compleet andere benadering weet die makkelijker gaat: GRAAG. Want ik heb vanalles al geprobeerd nadat het bleek dat ICS vanuit Mandriva met het standaard knopje niet werkte...

B.t.w. Pingen tussen alle machines lokaal werkt al wel, dus meerendeel is goed geïnstalleerd. Alleen de andere PC kan het internet nog niet op.

EDIT: Toevoeging, volgens mij werk DHCPD nu wel maar het werkt nog niet met het doorgeven van internet verkeer ... dus toch iets met IPTables misschien ... I'm sooo lost.

[ Voor 3% gewijzigd door Ulysses op 23-01-2009 08:48 ]

Bij twijfel, vermoed onwetendheid.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het allemaal statisch is ingedeeld kom je dan wel het internet op ?

• Ulysses
  • Niet online
LuckyY schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 08:47:
Als het allemaal statisch is ingedeeld kom je dan wel het internet op ?
Dat is niet echt een optie op termijn, want onder windows op deze bak gebruikt hij gewoon ICS met een DHCP server die het allemaal goed doet, dus als ik nu op de andere clients statische IP's ga instellen ben ik bang dat windows ICS moeilijk gaat doen ... maar ik heb dus nu wel een IP van de DHCP deamon ... ik denk dat mijn IPTables config toch nog niet goed is... grrr waarom werkt het standaard instel wizard niet in Mandriva?!!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En wat is je dhcp config ? gateway's en alles goed ?
En is er wel een route naar het internet?
Gebruik je statische routes?
Heb je trouwens ook nat aanstaan of probeer je nu enkle ip adres te broadcasten?

[ Voor 24% gewijzigd door LuckY op 23-01-2009 09:16 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
3 stappen.

Eerst zorgen dat je IP forwarding goed zit. Wat geeft het commando
code:
1
# cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Daarna IPtables goed instellen
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -j MASQUERADE

Pas daarna stel je je dhcp in, uiteraard met 192.168.0.1 als default gateway voor je clients.

Geef eens de output van
code:
1
2
3
# cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
# iptables -t nat -L POSTROUTING
# iptables -t nat -L

• Ulysses
  • Niet online
Stap 1 gaf 0 dus ik heb het volgende gedaan:
code:
1
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

En nu geeft stap 1 dus 1 (enabled I guess ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[root@f171129 escovan]# cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
1
[root@f171129 escovan]# iptables -t nat -L
Chain PREROUTING (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination

Chain POSTROUTING (policy ACCEPT)
MASQUERADE  all  --  anywhere             anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
[root@f171129 escovan]# iptables -t nat -L
Chain PREROUTING (policy ACCEPT)

Chain POSTROUTING (policy ACCEPT)
MASQUERADE  all  --  anywhere             anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

is de output van de laatste stap ... hoe ik mijn DHCP juist instel is me nog een beetje vaag ... vroeger werkte het gewoon in 1 keer met de wizard... Dit is dus Mandriva specific, dus als ik de DHCP via Mandriva controll panel beter kan instellen graag.
Maar in de Wizard zegtie dus nadat ik zeker heb gemaakt dat allebij mijn NIC's goed werken, dat hij geen andere NIC kan vinden om over te delen ... dit zal wel niet de werkelijkheid zijn, maar dat zegtie.
NB: Ik heb dus net weer alles op defaults ingesteld (reinstall) ... dus alles wat ik geklooid had met iptables en andere config files is nu weer weg, want op een gegeven moment werkte ICS wizard wel, maar gaf die een melding dat er al firewall regels waren aangemaakt en dat ik die mogelijk handmatig moest aanpassen wat er in resulteerde dat het alsnog niet werkte.

[ Voor 11% gewijzigd door Ulysses op 23-01-2009 10:28 ]

• Ulysses
  • Niet online
Nah, ik snap er nog niets van ... heb dhcpd.conf wel weer gevonden en geprobeert in te stellen aldus deze uitleg: http://myy.helia.fi/~karte/nat-iptables.html
Maar ik krijg het nog niet werkend ... ik ga nu weer ff onder vista werken, want daar doet het het allemaal wel in 1 keer, als iemand dit probleem herkent bij Mandriva 2009, en het heeft opgelost, laat het me even weten, ik ga vannacht weer bezig met de netwerk config van de Mandriva Installatie (overdag moet het netwerk gewoon UP zijn)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
Ok. Wat werkt er precies niet? Krijgen je clients nu wel een IP? Wat gebeurt als je als test 1 client instelt met een static IP? Kan je een tracert posten, naar www.google.com of iets dergelijks? En een tracert naar 4.2.2.4? En een ipconfig /all op een client? :)

edit:
Ik heb die link van jou even geprobeerd in een virtual machine (debian) en een vista client, en dat werkt. Ben dus benieuwd wat er bij jou niet wil :)

[ Voor 23% gewijzigd door AlterMann op 23-01-2009 17:05 ]

• Ulysses
  • Niet online
YES YES YES ... Het is me gelukt, uiteindelijk toch een combinatie van de eerste handleiding http://www.debuntu.org/ip...ur-internet-connection-p2 voor iptables goed in te stellen en de tweede handeleiding:
http://myy.helia.fi/~karte/nat-iptables.html
voor het stukje over de DHCP-server :)
Het frustreerde me zo intens dat iemand anders die vrijwel hetzelfde probeert het wel lukte :+
Gewoon met een frisse blik opnieuw proberen was dus eigenlijk de remedie :P
En wat Mandriva's ICS Wizard betreft: F**K it, :X
handmatige config FTW _/-\o_
[PROBLEM-SOLVED]

Wel bedankt voor de hulp mensen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ulysses op 24-01-2009 07:22 ]

Pagina: 1