[RTL8168] EEPROM lees/schrijf probleem

Pagina: 1
Acties:

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Beste medetweakers :)

Een week geleden heb ik een nieuwe desktop pc in elkaar geknutseld, werkt allemaal prima. Gisteravond werkte mijn netwerkverbinding opeens niet meer: "Networkcable unplugged" kreeg ik de hele tijd te zien. Kabel is goed, router ook, het lag echt aan de pc zelf. Vanavond nieuwe driver geïnstalleerd, geen verbetering. Daarna een Realtek Diagnostic Utility geïnstalleerd, en zonder iets te doen (behalve die util starten dan) werkte het opeens weer. Niet heel stabiel echter, verbinding valt af en toe weg maar herstelt wel weer in een paar seconden.
Ik heb die utility dus de beschikbare tests laten doen, te weten Register, EEPROM en Loopback. De EEPROM-test faalt structureel. Hierna probeert hij de driver opnieuw te laden. Ik krijg dan de melding "Fail to read or write on the EEPROM." en een melding dat er een hardwareprobleem is. Echter krijg ik wel weer verbinding :?

Normaal gesproken zou ik zeggen dat de netwerkchip gewoon gaar is, maar dan zou hij het nu niet gewoon moeten doen lijkt me. Verder is het moederbord een week oud (oke, dan kan het nog wel kapot gaan). Wel merkte ik dat - vermoedelijk doordat ik geen geaarde stopcontacten heb hier - er een heel kleine restspanning staat op de behuizing. Alleen voelbaar met een gevoelig stukje huid, maar het is natuurlijk niet ideaal. Ik ga dan ook even een kabeltje naar de radiator trekken nu.

Specs:
MSI P43 Express (met RTL8168 LAN-chip dus). De rest is irrelevant lijkt me. Ik draai Windows XP Pro 32bit SP3 en gebruik momenteel de meest recente driver voor het beestje.

Iemand een idee wat het probleem is?

Mijn dank is vanzelfsprekend groot :)

[ Voor 0% gewijzigd door Laurenz op 22-01-2009 23:56 . Reden: typo ]

Leave only footprints, take only memories

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
Als volgens Windows de netwerkkabel niet aagesloten is, probeer eens een live cd van ubuntu te draaien. even kijken of het netwerk dan wel werkt. evt. nog eens een andere kabel proberen. een oud hubje of switchje erbij pakken. en gooi daar de kabel eens in, om uit te sluiten dat het in de pc zit. zoniet?> netwerkkaart stuk?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Alleen voelbaar met een gevoelig stukje huid :+ i dont want to know

Ik zou het sowieso nog op een andere plek in huis proberen waar wel een geaard stopcontact is.
Desnoods probeer je het via RDP (als ie niet opkomt weet je hoelaat het is :+)
Heb je nog een 10/100 netwerkkaartje liggen , kan je daar ook nog mee testen dat het niet bijvoorbeeld iets anders is want stoort met je netwerkkaart.

en zoals hierboven een linux boot cd testen

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

RvL

Ik ga dan ook even een kabeltje naar de radiator trekken nu.
NIET!!!!!!! aarden aan de radiator!!!

Lees de volgende link maar eens (en het vervolg van dit topic). Vooral als je ergens in huis ook nog eens kunststof verwarmingsbuizen hebt lopen is dit niet aan te raden.

Een beetje lullig dat er ineens een grote spanning op de aarde komt te staan doordat er b.v. iets fout gaat in de CV ketel/badkamer/wat dan ook. En dan heb ik het niet alleen over je computer...

Lees deze reply maar eens over de gevaren van een slechte aarding (aarding met teveel weerstand b.v.)

[ Voor 37% gewijzigd door RvL op 23-01-2009 10:13 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Daar heb je een punt, thanks.

Momenteel werkt het zaakje gewoon stabiel, ik snap er weinig van. Mocht het weer moeilijk gaan doen ga ik even een oud 10/100 kaartje erin drukken of inderdaad even in Linux knoeien. Draai normaal gesproken dualboot XP/Ubuntu maar heb Linux nog niet geïnstalleerd op deze pc :)

Leave only footprints, take only memories