Schijven opnieuw indelen, graag advies

Pagina: 1
Acties:

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 17:15
Hoi ik heb een probleem met mijn huidige setup en vroeg me af wat ik zou moeten doen.

Huidige situatie:
Gigabyte P35-DS4 met
1x S-ATA WD Raptor WD1500ADFD, 150GB als systeem met windows

Dan heb ik een RocketRAID 133 ATA kaart met daaraan
2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB in RAID 0

En dit allemaal in een Antec Sonata III kast waar naast deze 3 nog 1 schijf past en nog 2x 5.25inch drivebays leeg zijn.

Nu wil ik graag meer redundancy hebben voor foto's en muziek. Vreemd genoeg is dit jaar mijn raptor naar 2 jaar kapot gegaan en via WD geweldige custumer service binnen een week een nieuwe gekregen. Nu neem ik dus geen risico's meer. Ik wil een nieuwe RAID setup maken en zit te denken aan een RAID-1 of RAID-5. Ik heb ongeveer 250gb aan belangrijke bestanden dus een RAID met de raptor gaat niet werken. Bovendien ondersteunt de RocketRAID kaart geen RAID-5, maar mijn moederbord wel (alleen S-ATA). Wat kan ik het beste doen?

mogelijke oplossingen:
-de 2 seagate in RAID-1 zetten en een nieuwe grote opslagschijf (1TB) erbij kopen (verlies van snelheid)
-zo laten en 2 nieuwe schijven erbij in RAID-1 (gaat dat 5 schijven in een Sonata III ?)
-zo laten en 3 nieuwe schijven erbij in RAID-5 (is er iets van een externe behuizing hiervoor?)
-Seagate schijven en RocketRAID kaart wegdoen en 3 nieuwe schijven in RAID-5 (brengt dit nog wat op?)
-andere oplossing??

Mijn budget is ongeveer 200 euro en ben zelf gechameerd van WD vanwege de goede service. bvd.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh....dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat je wilt. Je zou ook gewoon een externe schijf kunnen kopen en daar op gezette tijden een backup op kunnen zetten van je belangrijke bestanden :+ Dan ben je namelijk voor nog geen 100 euri klaar en heb je 1TB backup storage ;)

Verwijderd

Als je tevreden bent over je Raptor zou ik dat gewoon zo laten en 1 schijf bijkopen om je dataschijf van 320 gb in RAID-1 te draaien. Regelmatig backups maken op een externe USB-schijf. Dan ben je het makkelijkst klaar.

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Ik heb zelf ook in een ver verleden RAID5 gebruikt. Schrijf prestaties waren om te huilen (software matig). Lees prestaties waren daarentegen redelijk.

Voor thuis gebruik lijkt raid5 mij overkill. Met Raid1 heb je ook nog de bonus dat het een van de snelste redundant setups is als het gaat om lezen. (sure dedicated RAID5, + controler en SAS schijven is snel, maar het gaat hier om thuis gebruik met 200 pleuro aan budget).

Daarnaast is data recovery op een RAID1 setup ook nog eens VELE malen makkelijk (weet ik helaas uit persoonlijke ervaring)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB in RAID 1

of
2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB
(JBOD)

Indien je meer opslag nodig hebt, er is nog een 4de interne drivebay vrij als het goed is, en anders in de 5,25" verder.

Combineer dit met een goede backup! Als je geen mogelijkheid hebt tot backup op dit moment, zou ik het budget daaraan besteden. Als je voeding nu wat hardware meeneemt heb je een probleem, ongeacht van je RAID vorm.

Specs

• Djarune
Bedankt voor de snelle reacties. Ik had al zo'n vermoeden dat de eerste oplossing het best was. Nu ben ik aan het kijken voor een WD Caviar harde schijf van min. 500gb. Nu ik de Seagate setup als RAID-1 ga gebruiken voor mijn belangrijke bestanden wil ik eigenlijk wel een beetje snelheid hebben. Is die blackserie nou echt een stuk sneller dan blue/green?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44
Nu wil ik graag meer redundancy hebben voor foto's en muziek
waarom wil je redundancy (RAID 1 / 5) voor een thuis pctje? Koop een leuke externe schijf (netwerk, handig voor in de toekomst).

redundancy = leuk als je snel je oude situatie terug wilt hebben (eventueel zonder downtime). Dit is interessant voor een bedrijf, maar thuis heb je veel meer aan een externe backup.

voor 200 euro kan je een leuk NAS-je kopen met een TB erin,

Strava

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45
Dat is wel een goeie om rekening mee te houden, redundancy gaat niets voor je oplossen als je zelf per ongeluk dingen verwijdert of als je een virus krijgt dat je bestanden vernaggelt. Dat wordt bij raid 1 of 5 dan gewoon op alle schijven doorgevoerd. Uiteraard is het handig als een schijf uitvalt, maar daarnaast wil je nog steeds een backup voor je belangrijke bestanden.

[ Voor 19% gewijzigd door sewer op 23-01-2009 10:27 ]

• Djarune
bedankt voor de reacties. Heb net van iemand een 250gb externe schijf gekocht voor een paar tientjes en het probleem is opgelost :D Voor meer diskspace koop ik in de toekomst wel een 1TB schijf.
Pagina: 1