Toon posts:

PC bevriest en geeft geen beeld bij het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben hier nieuw maar heb een ernstig probleem. Ik zal hierbij ook alle technische dingen vertellen in de hoop dat iemand er wat van af weet.

Op 14 augustus 2005 werd mijn pc geleverd. Althans alle onderdelen. Deze is in elkaar gezet door mijn broer en een kennis van me. Hij heeft het toen altijd goed gedraaid behalve dat de koeling en ventilator het ooit een keer hebben begeven. Dit leidde tot overhitting, toch kon ik door blijven gaan en heb een tijdje nog de pc gebruikt. Een andere kennis van me heeft toen een nieuwe koeler en ventilator erin gezet. Hij draaide weer goed.

Sinds een aantal dagen heb ik een probleem. Ik was bezig met het surfen op internet, op de site waar ik altijd kom en toen bevroor de computer. Mijn muis en toetsenbord werkten niet meer. Ik zet mijn pc uit door de knop ingedrukt te houden. Ik zet hem aan en ik krijg geen beeld en het enige wat ik hoor is de ventilator. De DVD brander werkt wel. Althans ik kan hem open en dicht doen. Maar verder reageert de pc nergens op.

Ik heb vervolgens de pc ontkoppeld en hem helemaal ontstoft en toen leek hij het te doen. Maar bij een kleine beweging van de kast bevroor hij weer. Vandaag heb ik met moeite hem wonder boven wonder opgestart gekregen. Maar ik ben bang dat bij een kleine beweging alles weer bevriest. Mijn harde schijf is in orde zover ik weet. Ik denk dat het misschien aan een contactje ligt aan het moederbord maar het zou net zo goed kunnen liggen aan het geheugen, processor of videokaart. Ik ben naar een winkel geweest en de man zei dat hij er naar kon kijken voor een uurloon van 50 euro. Dit is me net iets teveel. Wellicht moeten er nieuwe onderdelen vervangen worden en reparatiekosten installatiekosten komen er dan ook nog bij. Dan zou ik net zo goed een nieuwe pc kunnen kopen.

Als iemand weet waar het aan kan liggen of waar het ZEKER niet aan kan liggen, is dat al een pak van m'n hart. Zo hoef ik geen onnodige onderdelen te halen.

De specificatie van mijn pc zijn:

Behuizing:
13917 Sweex Behuizing D4 300 Watt Black Zwart, 300 Watt
(00725306)

Processor:
14435 AMD Athlon 64 3000+ 1.80 GHz, 1000 MHz, 128 KB, Boxed
(Z710266F52338)

Geheugen:
14120 Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Non-ECC, Kit Of 2
(00726037)

Moederbord:
8980 GigaByte Moederbord GA-K8NF-9
(SN0526001486)

Harde schijf:
13670 Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, ATA/133
(Y3N85MPE)

3D Kaart:
6969 XFX GF 6600 128mb TV/DVI 128 MB, PCI-e 16x
(GDH147027)

Hopelijk kunnen jullie iets hiermee. Ik vroeg me ook af of er andere mensen zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen. Of er mensen zijn die oplossingen hebben. Of zijn er programma's om de onderdelen te testen?

Bij voorbaat dank!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en gaan testen, dus zo kaal mogelijk opstarten, 1 reepje geheugen evt een live cd van een linux distributie er in. En tot hoe ver heb je beeld, of helemaal geen beeld? Doe eens een CMOS clear en kijk hoe ver je dan komt.

Ga ook op zoek naar een betere voeding, want het kan zijn dat je Sweex 300W voeding je huidige onderdelen naar een andere wereld aan het helpen is.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zeker kan niet zonder de pc in handen te hebben, maar lijkt verrotte voeding.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:16
Als ik het goed begrijp loopt je pc vast als je er tegen stoot?
Allesinds beginnen met een backup van de belangrijke data van je harde schijf, voor de zekerheid. Je harde schijf is namelijk het enigste onderdeel met bewegende delen. Bewegingen kunnen daar een invloed op hebben.
Verder eens je kast open doen en alle kabels goed aandrukken.
Misschien je kennis er eens naar laten kijken?
En zoals hierboven al gezegd: na 3 en een half jaar is de kans groot dat de Sweex voeding op sterven na dood is. Zo snel mogelijk vervangen, als hij sterft terwijl de computer aan staat heeft hij de neiging om nog wat vuurwerk aan zijn collega componenten te geven, en die vinden dat minder leuk :+ (je zou de eerste niet zijn dat zo zijn harde schijf en moederbord mee naar de componenten hemel ziet vertrekken :z).

[ Voor 34% gewijzigd door Malantur op 22-01-2009 22:23 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor het snelle reageren.

Mijn pc loopt inderdaad vast als ik hem iets verplaats. Ik zie ook echt totaal geen beeld. Helemaal niks.

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik ook geen bliepje hoor van de computer dat je normaal altijd moet horen als hij opstart.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 15:31
Schroef de kast eens open, het lijkt erop dat er een draadje los hangt en kortsluit met de behuizing van je kast maakt als je hem beweegt. Klinkt misschien gek maar ik heb het ook weleens gehad met mijn lanbox en een afgeknipt(dom en onhandig, wel makkelijk: zat in de weg:P ) firewire kabeltje. Als ik toen tegen de voorkant van mijn lanbox een tik gaf reboote die wegens sluiting die het afgeknipte kabeltje maakte met de behuizing(oftewel de aarding).

Als hij niet werkt en je schudt de kast voorzichtig doet die het erna weer?(Omdat dan misschien het draadje niet meer in contact is met de kast?)

Verwijderd

Topicstarter
peugeot106xsi schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:32:
Schroef de kast eens open, het lijkt erop dat er een draadje los hangt en kortsluit met de behuizing van je kast maakt als je hem beweegt. Klinkt misschien gek maar ik heb het ook weleens gehad met mijn lanbox en een afgeknipt(dom en onhandig, wel makkelijk: zat in de weg:P ) firewire kabeltje. Als ik toen tegen de voorkant van mijn lanbox een tik gaf reboote die wegens sluiting die het afgeknipte kabeltje maakte met de behuizing(oftewel de aarding).

Als hij niet werkt en je schudt de kast voorzichtig doet die het erna weer?(Omdat dan misschien het draadje niet meer in contact is met de kast?)
Nou toen hij het vandaag niet deed heb ik hem op de zijkant gelegd, op de kop gezet, geschud, een tik verkocht en nog meer maar niks werkte. Zelfs een wandeling met de pc door het huis mocht niet baten. Uiteindelijk startte hij onverwachts toch wel op. Waarom weet ik niet. Soms start hij wel ineens op zonder dat ik echt wat doe. Heel vreemd is het. Maar als ik de pc verschuif of beweeg dan kan hij vastlopen en dan zit ik er mee want dan krijg ik hem niet meer aan de praat. Ik heb alles kabeltjes al goed aangedrukt maar het hielp niet.

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend probeerde ik hem weer op te starten maar hij deed niks meer. Hij bevroor tijdens het opstarten. En hij wil nu helemaal niet meer opstarten. Ik heb hem niet verplaatst sinds ik hem uitgezet heb.

Verwijderd

Dat kan veel oorzaken hebben.

- Verotte voeding
- Gaar Moederbord
- Veel stof.
- Brakke kabels
- Gammele HD
- Slechte stekkers.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik had de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al genoemd, maar pak deze er nu echt eens bij, schroef de kast open en zet het systeem weer in elkaar buiten de kast.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07 15:04
Tja iets met Sweex volgens mij kan je dan wel raden wat het probleem is.
Of die Sweex voeding nog werkt of niet vervangen moet je hem zoiezo.

[ Voor 32% gewijzigd door fanta22 op 23-01-2009 13:39 ]

Verwijderd

ik zal je een nieuw moederbord aanraden
bij mij het zelfde gebeurt
Modbreak:Het is mooi dat je een ander probeert te helpen :)

Maar dit is niet de manier. Op basis van de info die de TS geeft kun jij niet bepalen of hij daadwerkelijk last heeft van hetzelfde, en op basis van deze twee zinnen zonder hoofdletter of punt... kan hij niet bepalen of jouw advies echt op hem van toepassing is.

Kortom, hier heeft niemand iets aan. Graag in de toekomst als je dit soort advies wilt geven op basis van je eigen ervaringen, exact aangeven welke onderdelen je had en wat er dan exact mis was in jouw geval.

[ Voor 80% gewijzigd door dion_b op 24-01-2009 22:51 ]

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:10:
Beste Tweakers,

Ik ben hier nieuw maar heb een ernstig probleem. Ik zal hierbij ook alle technische dingen vertellen in de hoop dat iemand er wat van af weet.

Op 14 augustus 2005 werd mijn pc geleverd. Althans alle onderdelen. Deze is in elkaar gezet door mijn broer en een kennis van me. Hij heeft het toen altijd goed gedraaid behalve dat de koeling en ventilator het ooit een keer hebben begeven. Dit leidde tot overhitting, toch kon ik door blijven gaan en heb een tijdje nog de pc gebruikt. Een andere kennis van me heeft toen een nieuwe koeler en ventilator erin gezet. Hij draaide weer goed.

Sinds een aantal dagen heb ik een probleem. Ik was bezig met het surfen op internet, op de site waar ik altijd kom en toen bevroor de computer. Mijn muis en toetsenbord werkten niet meer. Ik zet mijn pc uit door de knop ingedrukt te houden. Ik zet hem aan en ik krijg geen beeld en het enige wat ik hoor is de ventilator. De DVD brander werkt wel. Althans ik kan hem open en dicht doen. Maar verder reageert de pc nergens op.

Ik heb vervolgens de pc ontkoppeld en hem helemaal ontstoft en toen leek hij het te doen. Maar bij een kleine beweging van de kast bevroor hij weer. Vandaag heb ik met moeite hem wonder boven wonder opgestart gekregen. Maar ik ben bang dat bij een kleine beweging alles weer bevriest. Mijn harde schijf is in orde zover ik weet. Ik denk dat het misschien aan een contactje ligt aan het moederbord maar het zou net zo goed kunnen liggen aan het geheugen, processor of videokaart. Ik ben naar een winkel geweest en de man zei dat hij er naar kon kijken voor een uurloon van 50 euro. Dit is me net iets teveel. Wellicht moeten er nieuwe onderdelen vervangen worden en reparatiekosten installatiekosten komen er dan ook nog bij. Dan zou ik net zo goed een nieuwe pc kunnen kopen.

Als iemand weet waar het aan kan liggen of waar het ZEKER niet aan kan liggen, is dat al een pak van m'n hart. Zo hoef ik geen onnodige onderdelen te halen.

De specificatie van mijn pc zijn:

Behuizing:
13917 Sweex Behuizing D4 300 Watt Black Zwart, 300 Watt
(00725306)

Processor:
14435 AMD Athlon 64 3000+ 1.80 GHz, 1000 MHz, 128 KB, Boxed
(Z710266F52338)

Geheugen:
14120 Corsair TWINX 1024-3200C2 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2, Non-ECC, Kit Of 2
(00726037)

Moederbord:
8980 GigaByte Moederbord GA-K8NF-9
(SN0526001486)

Harde schijf:
13670 Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, ATA/133
(Y3N85MPE)

3D Kaart:
6969 XFX GF 6600 128mb TV/DVI 128 MB, PCI-e 16x
(GDH147027)

Hopelijk kunnen jullie iets hiermee. Ik vroeg me ook af of er andere mensen zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen. Of er mensen zijn die oplossingen hebben. Of zijn er programma's om de onderdelen te testen?

Bij voorbaat dank!
Bij mij hielp een nieuwe batterij in mn moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:46:
Had je dezelfde moederbord?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:46:
hoezo lekker kort door de bocht |:( leg dat is verder uit...
Modbreak:Je kunt iemand er ook vriendelijk op wijzen dat hij wat kortaf en ondudelijk is :o

heb je nou je kast al een keer open gemaakt om te kijken of er kabels niet goed zitten/sluiting maken? en de voeding (tijdelijk) vervangen door een andere?

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 24-01-2009 22:52 ]

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 20:58
Geheugen wel goed in de slots gedrukt?

Verwijderd

Topicstarter
arvidbeheerder schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 17:00:
[...]

hoezo lekker kort door de bocht |:( leg dat is verder uit...

heb je nou je kast al een keer open gemaakt om te kijken of er kabels niet goed zitten/sluiting maken? en de voeding (tijdelijk) vervangen door een andere?
Daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Morgen komt mijn broer en een kennis van me misschien om ernaar te kijken en ik zal eens vragen of hij wat onderdelen meeneemt en dan kan ik mijn pc gaan fixen. in ieder geval harstikke bedankt voor de reacties! Oh en aan mijn geheugen ligt het niet gok ik. Ik heb er 99 maanden garantie op EN ik heb ze nog eens een keer aangedrukt, maar dat was het probleem niet. Het geheugen heeft het altijd prima gedaan.

Ik heb vandaag de computer eens door elkaar geschud en van alles geprobeerd en hij wou verrekte het om op te starten. Tot 4 uur net als de dag ervoor. Heel bizar. 4 uur cup a soup! Ofzo.

Maar goed, ik hoop dat ik morgen het probleem kan oplossen en een nieuw onderdeel aanschaffen :)

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 15:31
Dat je 99 maanden garantie op je geheugen heb wil nog niet zeggen dat het daar niet aan kan liggen.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bovendien kan het geheugen prima werken in het algemeen, maar met specifiek deze settings op specifiek dit moederbord problemen geven :o

Kortom, niet gokken maar stap voor stap uitsluiten. Niets is frustrerender dan een onderdeel uitsluiten omdat je gokt dat het wel werkt en dan na urenlang ploeteren met andere onderdelen er uiteindelijk achterkomen dat het toch die eerste was... bespaar jezelf die ellende, doe geen aannames en wantrouw alles tot het tegendeel bewezen is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
De computer is net gechecked door een maat van me. Door onderdelen tijdelijk te vervangen zijn we erachter gekomen dat het niet ligt aan de voeding. Ook al is het een brakke voeding. Het ligt niet aan het geheugen. Het ligt ook niet aan de 3D kaart. Het ligt dus aan het moederbord wat ik in eerste instantie al meteen dacht. In ieder geval erg bedankt voor de hulp. Ik zal binnenkort een nieuw moederbord aanschaffen. Mocht hij het dan nog niet doen vraag ik wederom uw hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde even vragen wat voor moederbord ik zou moeten aanschaffen om mijn oude te vervangen. Dat is eigenlijk het laatste wat ik weten. Welk moederbord jullie me zouden aanbevelen.

Ik hoop dat jullie me voor een laatste keer kunnen helpen en mijn pc uit de donkere hemel kunnen halen.
Pagina: 1