Cooler Gemini II Performed slecht

Pagina: 1
Acties:

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb sterk het gevoel dat mijn Cooler Master Gemini II niet lekker werkt als ik rondkijk op het Wolfdale OC topic. Ik heb zelf namelijk een E8400 op een Vcore van 1.25V lopen waarbij die zo'n 63 graden word onder Orthos stress. De airflow is volgens mij dik in orde (heb getest met kleine stukjes papier ophangen in mijn pc en dat zag er top uit! Plaatje van PC).
Nu heb ik alleen met de hand van Artic Silver koelpasta een beetje verspreid.. kan dit de reden zijn dat het niet lekker gaat? Of moet ik toch maar eens een keer gaan kijken naar het 'lappen'..

Alvast bedankt,
Jasper

Edit: Everest geeft trouwens stressed 48 graden aan voor CPU

[ Voor 4% gewijzigd door Iska op 22-01-2009 23:14 ]

-- All science is either physics or stamp collecting

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoek eerst eens uit welk programma het dichtste in de buurt komt van de werkelijkheid door de idle temp van je processor te vergelijken met de idle temp uit de bios (zal niet helemaal overeen komen ofc). Als die niet klopt zit er iets fout in de uitlezing.

En anders kan je een remount proberen van je koeler, dat kan nooit kwaad. Bij koelpasta moet je erop letten dat deze goed verspreid over de cpu zit, of je dat zelf doet of met je koeler maakt niets uit.

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
voor de Wolfdale processoren is een speciaal programma genaamd : Realtemp

Deze leest het veel beter uit dan andere programma's

www.google.nl en ff downloaden , Post de resultaten dan even.

• Iska

Iska

Topicstarter
Realtemp geeft hetzelfde aan als Everest.. ondertussen is het Idle 32 graden (cores), want mijn 2 grafische kaarten waren beide Idle rond de 80 graden :S (wat overigens wel normaal is voor de 48xx serie). Heb net de standaard fanspeed gezet op 40 waardoor alle temps in mijn systeem naar beneden gingen ;)

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik heb hier ook een gelapte E8400 de GeminII, en die geeft met realtemp idle zo rond de 35C aan, met de fans op laag en met een hoger voltage
Dus dat klopt waarschijnlijk wel ongeveer.

Wat je al zegt in je laatste post, waarschijnlijk zorgden je twee videokaarten voor die enorme temperaturen. ;)

Lappen kan erg leuk zijn, en is niet zo heel erg moeilijk. Maar kijk eerst maar eens of je die videokaarten nog wat verder af kan koelen.

Leuke pc heb je trouwens. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JaccoW op 25-01-2009 21:40 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

• Iska

Iska

Topicstarter
F_demon schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:35:
Ik heb hier ook een gelapte E8400 de GeminII, en die geeft met realtemp idle zo rond de 35C aan, met de fans op laag en met een hoger voltage
Dus dat klopt waarschijnlijk wel ongeveer.

Wat je al zegt in je laatste post, waarschijnlijk zorgden je twee videokaarten voor die enorme temperaturen. ;)

Lappen kan erg leuk zijn, en is niet zo heel erg moeilijk. Maar kijk eerst maar eens of je die videokaarten nog wat verder af kan koelen.

Leuke pc heb je trouwens. :)
Sorry voor late reactie, maar ik ga denk ik dat lappen maar eens proberen.. kijken of het veel scheelt. Verder heb ik de fans wat harder laten draaien van mijn GFX's waardoor ze nu zo'n 65C zijn + de warme lucht komt niet meer langs mijn proc.

en btw, thanks :)

Edit: wat is trouwens jouw stress temp? Mijn probleem is namelijk dat die tijdens Orthos al snel richting de 60 gaan (bijna verdubbeling tegenover idle)

[ Voor 8% gewijzigd door Iska op 01-02-2009 22:02 ]

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Jasper91 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:56:
[...]

Sorry voor late reactie, maar ik ga denk ik dat lappen maar eens proberen.. kijken of het veel scheelt. Verder heb ik de fans wat harder laten draaien van mijn GFX's waardoor ze nu zo'n 65C zijn + de warme lucht komt niet meer langs mijn proc.

en btw, thanks :)

Edit: wat is trouwens jouw stress temp? Mijn probleem is namelijk dat die tijdens Orthos al snel richting de 60 gaan (bijna verdubbeling tegenover idle)
De temperatuur van je grafische kaarten is niet zo belangrijk voor je CPU temp, het gaat om de uitgestoten warmte, en die is vrijwel hetzelfde als je de fan harder laat draaien, echter is wel de algemene airflow groter dus het zal wel iets uitmaken.

Verder is Realtemp het beste, je moet wel even de Tjmax goed instellen en het programma even laten ijken. Wat heb je voor een koelpasta ertussen en hoeveel? Arctic Cooling MX-2 is het beste (gangbare), een dun maar voldoende laagje is goed.

Ook lijkt me de temperatuurstijging van 30 naar 60 geen verdubbeling maar een verhoging van ongeveer 10% :).

Lappen is trouwens ook een goed idee, dan zou ik direct koeler en CPU doen tot 2000-2500 grit en er dan een heel klein laagje koelpasta tussen. Een goede tip met wat zwaardere koelers is de PC tijdens de inbrandtijd van de koelpasta neer te leggen zodat de koelpasta niet verspreid onder invloed van de koelert.

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

@Jasper91: Stresstemp is met een stel tacens aura ice fans en mx-2 een stresstemp van ongeveer 50C met een kamertemperatuur van 20C.
Ik merk zelf dat fans met een hogere druk beter koelen

Idle zal het verschil waarschijnlijk niet zo bijster groot zijn, misschien een paar graden, maar onder stress zal het waarschijnlijk al snel 5 of soms zelfs 10 graden schelen.
Maar resultaten kunnen verschillen.

Succes er mee. :)

[ Voor 10% gewijzigd door JaccoW op 02-02-2009 10:25 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacter ;)
Ik heb nu Arctic Silver 5 gebruikt, maar waarschijnlijk teveel. Verder zal ik vanmiddag naar de dichtsbijzijnde doe-het-zelf zaak gaan om even schuurpapier (200-400-600-800-1000-1200-1500-2000-2500) te halen. 5 tot 10 graden stressed vind ik namelijk flink wat..

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Die fijnere papieren zul je waarschijnlijk behalve bij een autolakhandel niet in je bouwmarkt kunnen vinden.
Ik heb zelf ooit dit setje (klik!) besteld.

Maar kijk maar eens bij het Lappen: Hoe en wat topic. Dan kan je zien wat anderen voor resultaten halen.

[ Voor 25% gewijzigd door JaccoW op 02-02-2009 15:16 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
Die had ik al openstaan ;)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Iedereen heeft het hier over lappen ed, maar zit de koeler niet gewoon te dicht tegen de window aan? :p Hoe veel ruimte zit er tussen de bovenkant van de twee 120mm fans en de window? Daarnaast zuigt de rechter 120mm fan volgens mij vooral warme lucht op die hij zelf net uitgeblazen heeft, omdat de lucht daar niet echt weg kan.

• Iska

Iska

Topicstarter
Ik heb bovenin 2 12cm outtake fans zitten, dus volgens mij is dat niet zozeer het probleem

Pagina: 1