Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Gasten,

ik zit met een probleem ivm win2K3 PPTP vpn.

Is al enkele maanden geïnstalleerd en werkte prima, inclusief DNS, maar recent hebben enkele collega's DNS problemen gerapporteerd, en vandaag heb ik er zelf ook mee te kampen.

\\ipadres_van_de_server werkt perfect, maar \\hostname_van_de_server werkt van geen kanten.

Misschien interessant om weten, maar zowel \\normaal_ip_adres als \\ip_adres_van_pptp_port werken allebei.

Heeft iemand een idee wat hier verkeerd zou kunnen gaan? Ik vermoed dat de vpn server niet alle belangrijke info (zoals standaard gateway en dns info) doorstuurt, want ik krijg het opgelost door in de vpn client het IP adres van de PPTP port aan server kant in te geven. Het moet toch mogelijk zijn om dit standaard door de dhcp te laten meegeven?

By the way, indien iemand mij kan helpen met IPSEC ipv PPTP op te zetten, willen we daar graag enkele uren consultancy voor betalen _indien het 100% werkend opgezet wordt_...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat zijn de DNS gegevens van je server? Staat de server naar zichzelf te luisteren of naar een forwarder?
zichzelf is niet 127.0.0.1 !

[ Voor 12% gewijzigd door Kabouterplop01 op 22-01-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Kabouterplop01 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:22:
Wat zijn de DNS gegevens van je server? Staat de server naar zichzelf te luisteren of naar een forwarder?
zichzelf is niet 127.0.0.1 !
laat me even verduidelijken, de enige DNS die zeker noodzakelijk is, is de dns van de server zelf (dus: \\mijn_server\mijn_share moet naar het juiste ip adres verwijzen). Is bovenstaande info dan nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem ontstaat waarschijnlijk als de PC een domeinnaam mee krijgt van de DHCP server. Het PPTP protocol biedt geen mogelijkheid om een DNS domeinnaam mee te sturen. Zoeken op alleen de naam zal dan ook fout lopen als:
- De client bijvoorbeeld 'klant.local' als DNS domein mee krijgt
- De server in 'werkgever.local' staat
Een zoekopdracht in DNS naar 'server' gaat dan naar 'server.klant.local' en die bestaat niet...

De oplossing: Gebruik de FQDN van de server, dus probeer een bestand te openen op \\server.werkgever.local, dan zal het waarschijnlijk wel werken.
Of gebruik een VPN protocol dat het doorsturen van DNS-domeinen wel ondersteunt. Dit is de hoofdreden dat wij bij de meeste klanten Cisco IPSec VPN inrichten in plaats van PPTP.

Let even op: Vista biedt geen ondersteuning meer voor het PPTP protocol. Met een Vista machine VPN verbinding maken in deze situatie zal dan ook niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:23:
Het probleem ontstaat waarschijnlijk als de PC een domeinnaam mee krijgt van de DHCP server. Het PPTP protocol biedt geen mogelijkheid om een DNS domeinnaam mee te sturen. Zoeken op alleen de naam zal dan ook fout lopen als:
- De client bijvoorbeeld 'klant.local' als DNS domein mee krijgt
- De server in 'werkgever.local' staat
Een zoekopdracht in DNS naar 'server' gaat dan naar 'server.klant.local' en die bestaat niet...

De oplossing: Gebruik de FQDN van de server, dus probeer een bestand te openen op \\server.werkgever.local, dan zal het waarschijnlijk wel werken.
Of gebruik een VPN protocol dat het doorsturen van DNS-domeinen wel ondersteunt. Dit is de hoofdreden dat wij bij de meeste klanten Cisco IPSec VPN inrichten in plaats van PPTP.

Let even op: Vista biedt geen ondersteuning meer voor het PPTP protocol. Met een Vista machine VPN verbinding maken in deze situatie zal dan ook niet lukken.
Euh ? Microsoft heeft wat gewijzigd, maar PPTP bestaat nog steeds in Vista :)

'PPTP kan worden gebruikt met verschillende Microsoft-clients, waaronder Microsoft Windows 2000, Windows XP, Windows Vista en Windows Server 2008'

geplukt van;

http://technet2.microsoft...e76e0481043.mspx?mfr=true

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Het vreemde is dat het probleem opgelost is (bij mij toch) als ik in de tcp/ip settings van mijn vpn verbinding het ip adres van de server als DNS server zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het zijn de verouderde authenticatiemethoden MSCHAP v1 en CHAP die niet meer ondersteund worden vanaf Vista. The MS-CHAP version 1 authentication protocol has been deprecated in Windows Vista
Ook is eindelijk de support voor ipx na 350 jaar trouwe dienst gedropped *D

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanfranjake schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:48:
Het zijn de verouderde authenticatiemethoden MSCHAP v1 en CHAP die niet meer ondersteund worden vanaf Vista. The MS-CHAP version 1 authentication protocol has been deprecated in Windows Vista
Ook is eindelijk de support voor ipx na 350 jaar trouwe dienst gedropped *D
Sorry, dan was het van mijn kant een typisch gevalletje klok/klepel... Ik moet ook zeggen dat ik het niet geverifieerd heb 8)7
Pagina: 1