• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
Ik heb hier nog wat oudere hardware liggen, waaronder een Pentium II 400MHz, en een Pentium III 450MHz. Ik heb ook een passieve koeler gevonden, en een Asus P3B-F.

De full specs:

Pentium II 400MHz

FSB: 100MHz
MP: 4x
TPD: 24.3W
Voltage: 2.0V
Core: Deschutes

Pentium III 450MHz

FSB: 100MHz
MP: 4.5x
TPD: 25.3W
Voltage: 2.0V
Core: Katmai

Ik wilde hiermee een passief gekoeld systeempje van maken, maar had graag nog wat info gekregen van kenners ;) ...

Als ik de passieve koeler op de Pentium III 450MHz zet, draait deze stabiel voor ongeveer een uur, maar op 70°C hangt hij.

De Pentium III wordt dus behoorlijk heet na een uur, en draait met de passieve koeler niet stabiel.
Dus wilde ik het volgende weten:

Kan de Pentium II wel passief worden gekoeld op 400MHz ?
Of kan ik beter dan Pentium III processor underclocken ?

Het laatste leek me het beste, maar ik ken niets van underclocken.
Ik had trouwens ook iets gehoord over een multiplier die niet kan worden veranderd op Intel proc's.
Klopt dat, of hebben Pentium III's dat niet ?

Wat zouden jullie doen ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
(jarig!)
In principe kan alles passief gekoeld worden, is een kwestie van een goed genoege koeler. Zoek eens op wat het opgenomen vermogen van de betreffende CPU's is, en vergelijk dat met het opgenomen vermogen waar jouw passieve koeler voor ontworpen is. Let wel, tenzij er voldoende airflow in een kast is gaat zelfs de beste passieve koeler een chip van meer dan 10 watt niet kunnen koelen. Dit omdat de omgeving (kast) gewoon te ver opwarmt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Ik zou wel een grote systeem fan doen. Anders blijft de warme lucht in je case en dat is niet de bedoeling :)

• Petervanakelyen
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden.
Ik heb de voeding met de ventilatoropening vlak naast de CPU weten te krijgen, en dan een gat gemaakt vlak boven de CPU.

Zo gaat de lucht dus:

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/9053/constructiedooskg7.jpg

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 14:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Multiplier kun je op Pentium III's standaard niet veranderen. Daar zul je hardware modjes voor uit moeten voeren.
Zowel jouw Pentium II als Pentium III zullen vrij warm worden. Maar passief moet wel te doen zijn met fatsoenlijke airflow zoals je begrijpt.
Wat je ook zou kunnen doen is de CPU onderklokken door de FSB omlaag te zetten van 100MHz naar 66MHz. Zal wel iets schelen, maar geen enorme stap omlaag in verbruik omdat je nog steeds met het stock-voltage van 2V zit.

De beste oplossing om dit passief te krijgen is om een Pentium III-E(B) (Coppermine core) te gebruiken. Deze zijn een stuk zuiniger en de lager geklokte varianten (<=750MHz) kunnen prima passief gekoeld worden, zelfs met weinig airflow. 800MHz~900MHz met degelijke airflow en geschikt blokje, alles daarboven is kwestie van proberen maar kan best lukken mits je voldoende airflow hebt.
Zelf heb ik zo ook een passief Pentium3 servertje lopen. Die heeft als processor een van de zuinigste Socket 370 Pentium III's, namelijk het 500MHz model welke ik op 333MHz draaiend heb.
Voor Slot1 heb ik hier ook een zuinig model liggen, de Pentium3 EB 533MHz, kan ook perfect passief.

Dergelijke processoren, of hun Celeron varianten, zijn uitermate geschikt voor dit soort toepassingen en 2de hands best te vinden voor weinig. Zolang je controleert of je met een Coppermine te maken hebt kan je weinig gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 22-01-2009 20:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep; met een soortgelijke voeding-configuratie heb ik jarenlang probleemloos een P3 1.0GHz @1.3GHz semi-fanless laten draaien (waarvan deels met }:O). Werd stressed zo'n 50~55C (winter/zomer). Zat wel een groot aftermarket koelblok op met AS5 pasta.

De P2s & P3s hebben een TDP van rond de 30W (zie hier) en zijn dus makkelijk semi-passief te draaien ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

zoals je het doet met de voeding zou het normaal moeten lukken, ik heb hier thuis ook een P III staat 866MHz en die wordt ook met een passief koelblokje gekoeld, maar de voeding zuigt wel zijn lucht aan net boven het koelblok van de CPU

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• dion_b
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb zelfs een jaartje met een dual P2-400 config passief gekoeld gedraaid op een P2B-DS bord in een 4U rackmount behuizing en geen andere fans dan de 12cm in de PSU ergens achterin de kast. De standaard passieve heatsink voldoet prima zolang er genoeg lucht omheen zit. Als je geforceerd met fans moet werken is dat een teken dat de (passieve) airflow niet goed genoeg is, maw hitte kan niet weg.

Je meldt niets over je behuizing en hoe het met kabels e.d. zit, maar daar zit hoogstwaarschijnlijk je probleem.

Oslik blyat! Oslik!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Maar iedereen heeft het over fans hier en fans daar (PSU/kast etc) ik lees in de titel: Hulp nodig bij Fanless PC...

TS moet eens aan de gang met grote koellichamen die warmte afvoeren lijkt mij, als ie echt fanless wil...........

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik al zei, die koellichamen op de CPU kunnen prima de warmte afvoeren. Het is de rest van de kast waar er onvoldoende ontluchting is...

Oslik blyat! Oslik!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Denk is aan het feit dat warme lucht stijgt. Als je de warme lucht weg laat stromen via een opening aan de bovenkant, kan je daardoor weer koude lucht 'aanzuigen' uit een ander gat dmv de kleine onderdruk die gegenereert wordt door de ontsnappende warme lucht.
Als je geen gekke dingen doet moet dit prima werken :)
Als je een voeding met fan hebt zou ik die de warme lucht niet weg laten blazen, dan krijg je door een hetere voeding een hoger verbruik (is ff een theorie die ik nu uit de lucht grijp, ooit ergens zoiets gelezen maar weet niet mee zeker of dit klopt), ik zou eerder de voeding koude lucht aan laten zuigen, zodat de warme lucht van de processor ook sneller de kast uit geforceerd wordt.
Zonder enkele fan in je systeem kan dus ook prima, gewoon zorgen dat de warme lucht kan stijgen en dan ook weg kan uit de kast, en dan komt het volgens mij wel goed :)
Succes! Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt :)

Edit: ff wat research gedaan, en het is idd precies andersom :P onderdruk is beter dan overdruk. :X
Edit2: vind zelf trouwens nog steeds dat je voeding geen warme 'processor-lucht' moet krijgen, maar kan geen stevige bron vinden om dit te ondersteunen.. ik zou het allebei ff uitproberen en kijken wat het stabielst loopt :)

[ Voor 15% gewijzigd door YannickH op 29-01-2009 20:12 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Basicly is dan de makkelijkste manier de pc laag en open houden...

Verder is onderdruk beter dan overdruk. Met maar 1 fan is het juist verstandiger om lucht weg te zuigen uit de kast, uit de voeding en weg van de processor, dan er overheen te blazen. Maarja, met 1 fan (zelfs in de voeding) wordt het probleem al een stuk makkelijker :)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Ja snap ik allemaal maar wil TS nou een echte fanless pc? Of zitten er toch hog steeds fans in en wil ie alleen maar z'n CPU fanless hebben?

Dit is een bijv. 'echte fanless' computer, hier zit echt geen fan meer in:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/C33-01_w600_h480.jpg

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
Als die P3 van de TS redelijk wat warmte kan produceren (passief) dan weet ik niet hoe blij je voeding is met warme/hete lucht die hij nog is over zijn print plaatje laat gaan. Gaat die fan ook alleen maar harder van draaien lijkt me...

één is geen, twee is één

Verwijderd

Ik heb hier een kleine PC staan van Compaq met een passief gekoelde Pentium II @ 333 MHz die dienst doet als servertje. Op de processor zit een behoorlijk groot koelblok en dat de voeding heeft wel een (vrijwel geruisloze) fan heeft die ook enigzins over het koelblok van de processor blaast.

Ik verwacht dat het met vergelijkbare constructie ook wel moet lukken met een iets hogere klok frequentie ook wel lukken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergeet bovenal niet hoe zuinig deze CPUs zijn tov moderne gevallen. TDP van de P3-450 is 25.3W. Dat is de helft van een Athlon64 X2 E-editie en een volle derde minder dan een BE-editie. Dat is minder dan een Pentium-M.

Daar hoef je geen idiote maatregelen voor te treffen.

Oslik blyat! Oslik!

• Petervanakelyen
Wow, veel reacties opeens !
kaajee schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:24:
Maar iedereen heeft het over fans hier en fans daar (PSU/kast etc) ik lees in de titel: Hulp nodig bij Fanless PC...

TS moet eens aan de gang met grote koellichamen die warmte afvoeren lijkt mij, als ie echt fanless wil...........
Ik wilde in het begin graag een volledig fanless PC hebben, maar met de hardware die ik nu heb liggen hier, zal dat waarschijnlijk niet lukken.
blackangel schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 18:28:
Basicly is dan de makkelijkste manier de pc laag en open houden...

Verder is onderdruk beter dan overdruk. Met maar 1 fan is het juist verstandiger om lucht weg te zuigen uit de kast, uit de voeding en weg van de processor, dan er overheen te blazen. Maarja, met 1 fan (zelfs in de voeding) wordt het probleem al een stuk makkelijker :)
Dat dacht ik ook, daarom had ik dus de configuratie van in het plaatje gemaakt.
De temperaturen van de CPU lagen best wel OK, stressed 50°C en idle ongeveer 28°C.

Het probleem was inderdaad dat de voeding (speciaal langwerpig geval uit compaq) inderdaad de warme lucht van de CPU niet leuk vond.
In idle geen probleem, zowel voeding als CPU waren happy, maar stressed niet meer.

In Asus PC Probe zag ik dat, zodra ik begon te stresstesten, de voltages van de voeding begonnen te schommelen. Vooral de 12V+ lijn week behoorlijk af, en deed op een bepaald moment nog maar 9V.

Gevolg: HDD stopt met spinnen, maar OS hing nog niet (draaide vanaf Win98SE LiveCD) omdat alles in RAM draaide, maar na een tijdje kreeg ik een BSOD (ja, in Windows98 hadden ze ook al BSOD's) en hing wel alles.

Toen ik PC reboote, gaf het Asus mobo een warning aan, in het BIOS, dat het geen 12V+ meer kreeg.
Voeding kapot...

Dus nu heb ik een grote casefan in de kast (welke overigens een kartonnen doos is...) die lucht blaast tussen de voeding door, tegen de CPU op.
Geen idee of het gaat werken. En of de voeding m'n kartonnen doos niet in de fik steekt.
Maar het is het proberen waard.

Kan ik hem nu het beste de warme lucht naar buiten laten blazen, of de koude lucht naar binnen ?

Verwijderd

Warme lucht naar buiten omdat er dan sowieso koude lucht naar binnen kan. Als je hem naar binnen laat blazen gaat ie meer de warme lucht circuleren.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Ikzelf zou warme lucht naar buiten laten blazen. YannickH beweerde eerst even anders, maar twijfelt nog steeds. Het punt is bij naar binnen blazen, dat je overdruk creeert. Er komt meer stof binnen, en je wacht eigenlijk tot je de warme lucht naar buiten perst. Wanneer dat gebeurt weet je niet, dus de warmte blijft hangen. Als je de lucht van de (omgeving van de) cpukoeler weg zuigt, ongeacht of het koud of warm is, weet je dat er ruimte is voor nieuwe koude lucht :)

Verder wat dion_b ook al aan geeft: 25W is niks. Je voeding moet dat makkelijk 'erbij' als warmte er doorheen kunnen trekken. Al hoewel dat afhankelijk is van je voeding. Ook de psu's zijn de laatste jaren veel beter geworden :)

Ik zou dan ook iets doen als dit
  +-----------------------+
  +-----+   +--------+    |
< F psu | < |  cpu   |    |
  +-----+   |        |    |
  |         |        |    |
  |         |  mobo  |    |
  |         +--------+    |
  +-----------------------+

F=fan
<=airflow

Waarbij de airflow eigenlijk van de hele pc vandaan wordt getrokken. Zelf heb ik iets soortgelijks eventjes draaiend gehad, maar dan met een corsair 450W met 120mm fan onder, die de lucht door mijn Scythe Mugen (900g alu cpukoeler) trok. Werkte prima, uitgezonderd dan dat mijn grafische kaart het niet leuk vond :P

Verwijderd

In Asus PC Probe zag ik dat, zodra ik begon te stresstesten, de voltages van de voeding begonnen te schommelen. Vooral de 12V+ lijn week behoorlijk af, en deed op een bepaald moment nog maar 9V.
Denk niet dat die naar 9 Volt ging, dat is namelijk wel heel erg overdreven. Software is sowieso heel slecht in het uitlezen van voltages. ;)

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
ik heb destijds een 1Ghz pentium 3 passief gekoeld met een stock heatsink

daar heb ik een gleuf in gemaakt en daar een Zalman ZM80D-HP heatpipe in gesoldeerd , wat bijgebogen en dat vastgesoldeerd aan de behuizing , deze was van aluminium maar op een stalen case wil het ook wel.

Het werkte wel , de zijkant van de behuizing werd best warm waar de heatpipe zat.
Wel heb je het nadeel dat de koeler altijd op de plek moet blijven zitten omdat het vast zit aan je case.

Ook kun je de heatpipe verbinden met een andere heatsink zodat je processor gekoeld word door 2 koellichamen.

De voeding zal zowiso actief gekoeld moeten worden anders brand die door. Het mooiste is om in de voeding een hele stille fan te zetten die je niet kan horen als je behuizing dicht zit.

Nexus real silent casefan is daar een voorbeeld van , deze zijn erg stil en zetten toch redelijk veel lucht voort

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

glangeveld schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 20:43:
ik heb destijds een 1Ghz pentium 3 passief gekoeld met een stock heatsink

daar heb ik een gleuf in gemaakt en daar een Zalman ZM80D-HP heatpipe in gesoldeerd , wat bijgebogen en dat vastgesoldeerd aan de behuizing , deze was van aluminium maar op een stalen case wil het ook wel.

Het werkte wel , de zijkant van de behuizing werd best warm waar de heatpipe zat.
Wel heb je het nadeel dat de koeler altijd op de plek moet blijven zitten omdat het vast zit aan je case.

Ook kun je de heatpipe verbinden met een andere heatsink zodat je processor gekoeld word door 2 koellichamen.

De voeding zal zowiso actief gekoeld moeten worden anders brand die door. Het mooiste is om in de voeding een hele stille fan te zetten die je niet kan horen als je behuizing dicht zit.

Nexus real silent casefan is daar een voorbeeld van , deze zijn erg stil en zetten toch redelijk veel lucht voort
mmm zou leuk worden, zo al je componenten met heatpipes naar externe heatsinks verbinden ;)

in de winter zal het dan wel snel warm zijn in de pc-kamer :D

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1