3 Dimms, dan nog steeds dual-channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 806 views

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
Ik heb nu 2 x 1 gig, en wil er 1 x 1gig bijzetten, vanwege xp die maar 3 gig ziet, geen 4. Nu weet ik dat nu met 2 dimms het dualchannel is, dat geeft die ook aan bij booten. In mijn mobo-boekje staat dat als ik ook een 3e dimmslot benut, die toch dualchannel blijft. Dit gaat een beetje in tegen mijn intuitie, is dat echt zo, voordat ik ga kopen? chipset is nForce 430.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 15:57
Als je het boekje van je moederbord al niet meer kan geloven, wat dan nog wel? ;) Voor zover ik weet kan het goed zijn dat je zelfs met een ongelijk aantal geheugenreepjes toch nog dualchannel hebt, alleen denk ik dan dat je over het paar reepjes wel dualchannel hebt en over het derde reepje niet.

Mocht ik gelijk hebben, dan zou ik aanraden om die 1GB er alleen bij te prikken als je aan 2GB echt te weinig hebt, dan zal je er wel voordeel aan hebben.

Maar is 2x 2GB geen optie? Dat kost tegenwoordig bijna niks meer en dan houd je alsnog nog 3.5GB over.

The devil is in the details.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
Je kujnt ook 2*512 erbij zetten, dan heb je nog steeds dual channel

http://specs.tweak.to/16567

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 15:57
Mocht het moederbord inderdaad 4 sloten hebben dan zou ik er desnoods toch gewoon 2x 1GB bijsteken, dat kost je misschien een paar euro meer en mocht je over een tijdje toch nog overstappen naar 64bit dan heb je daar toch weer ietsje meer plezier van.

The devil is in the details.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik zou inderdaad gewoon 2x 1GB doen, dat kost vrijwel niks (DDR2 dan).

Dan kun je overstappen naar x64 of gewoon benutten wat je overhoudt (afhankelijk van de rest van je hardware (en vooral videokaarten) houd je meestal tussen de 3.5 en 3GB over).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

In de RAM FAQ staat het als het goed is ook uitgelegd.

Dualchannel is alleen dual met 2 of 4 (deelbaar door 2 ;)) mocht je toevallig een X58 mobo hebben dan heb je mogelijkheid tot triple-channel ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nForce 430 is een southbridge voor zover ik weet. Dan nog voor het K8 platform dus de geheugencontroller, en de mogelijkheid tot dualchannel, zit in de processor.

• Ge Someone
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 15:58
Dat kan best zo zijn, ik heb het ook. Bij het starten laat BIOS zien: Dual Channel Asymetric

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07 13:19
of gewoon toch 4 x 1 gb erin en die ene gb dan maar ongebruikt laten :)

• Sjah
Hoeveel van die ene gigabyte gebruikt xp of win7 x86 dan (vanwege drivers verdom ik het nu om op 64 bit te gaan).Ik lees 3.1, ik lees 3.2 meestal, en hier lees ik zelfs tot 3.5 GB.....

• kalizec
  • Laatst online: 14-07 00:23
Sjah schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:58:
Hoeveel van die ene gigabyte gebruikt xp of win7 x86 dan (vanwege drivers verdom ik het nu om op 64 bit te gaan).Ik lees 3.1, ik lees 3.2 meestal, en hier lees ik zelfs tot 3.5 GB.....
Neem eens de Abbadon in "RAM FAQ" door, dan kun je die vraag zelf beantwoorden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:58:
Dat is bij elke pc anders, hang namelijk ook af hoeveel geheugen er van bijvoorbeeld de videokaart moet worden geadresseerd.

Bij mij is het 3.25GB maar kan ook best 3.5GB zijn op anders pc's hoor. Ik zou in ieder geval 2 x1GB bijprikken want DDR2 kost toch bijna niets meer.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 17:42
Dualchannel levert je hooguit 2% snelheidswinst op, dus alzou het niet werken... je verliest er niets op....

Even niets...

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
De nForce2 kon wel asynchroon geheugen aanspreken. (RAM FAQ ). Ik ga het niet helemaal over lezen, maar ik meen mij te herinneren dat wanneer je 'aan de laatste reep' geheugen kon (bij 3x1GB, het stuk tussen 2 en 3GB geheugengebruik) dat dat wel maar op single channel draaide. Geen idee of Nvidia dat heeft vastgehouden de afgelopen jaren, maar het is niet dat het onmogelijk zou zijn.

In jouw geval, 1x vs. 2x1GB is nog geen 10 euro. Niet moeilijk doen, mocht je ooit overgaan op een 64bit dan werkt het direct. Zelf heb ik ook 4GB in mijn WinXP32bit bak. 3.3GB wordt herkend, het werkt goed, het kost amper nog wat. Ik ben er blij mee in ieder geval :)
thijs_cramer schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:06:
Dualchannel levert je hooguit 2% snelheidswinst op, dus alzou het niet werken... je verliest er niets op....
Ik heb nooit een benchmark gedaan of hierover opgezocht. Maar wanneer je intensief gebruik maakt van het geheugen is dat wel degelijk meer dan die 2%. Daarnaast, een beetje pc kost tegenwoordig nog steeds 500 euro. Voor 10 euro (=10/500*100%=2% :P) heb je 2% meer snelheid. Niks mis mee :+

[ Voor 27% gewijzigd door blackangel op 22-01-2009 17:09 ]

• Sjah
kalizec schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:02:
[...]

Neem eens de Abbadon in "RAM FAQ" door, dan kun je die vraag zelf beantwoorden.
Neem hem zelf door. Ik heb het net gedaan, maar een goed antwoord krijg je er niet op. Ja dat Vista max 3.1 ziet ja, maar niet wat Xp doet.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Sjah schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:09:
[...]

Neem hem zelf door. Ik heb het net gedaan, maar een goed antwooord krijg je er niet op. Ja dat Vista max 3.1 ziet ja, maar niet wat Xp doet.
Doorgenomen :P

Voor Vista is het zo dat maximaal 3.12 is, misschien minder als je kijkt naar bovenstaande tabel.
Voor XP is het 2.84, maximaal 3.5 (bovenstaande tabel, uitgaande van PCI enum area 2 niet nodig), misschien minder.

• Sjah
Mmhh, je hebt nog gelijk ook. Moeilijk leesbaar tabelletje, of ik heb weer teveel gezopen... :z

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Wahaha, en dan noem je iemand in de Windows7 thread een noob, terwijl je zelf niks snapt van geheugen in je mobo?

Grote klasse.

En je opmerking over x64 drivers op Windows 7 getuigt ook van een groot gebrek aan inzicht. Ik draai Windows 7 64 bits hier al vanaf het moment dat de beta uitkwam, en alles op 1 ding na is automatisch van de juiste drivers voorzien. Alleen de linksys Wireless moest ik handmatig de driver installeren, verder alles prima.

Dus, wie is er nu een noob. |:(
Modbreak:Jij. Omdat je het blijkbaar nodig vindt om onnodig onvriendelijk te posten. Zo gaan we (zeker met het nieuw beleid dit jaar) niet met elkaar om :o

En dual-channel, dat is bank 0-3 en bank 2-4. Volgens de Intel white paper, kan Dual Channel niet met oneven geheugen modules. Dus geen dual channel met 2 + 1 module. Ook niet in de 2 andere. Je kunt geen dual en single channel tegelijk draaien. De FSB snapt dat.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 25-01-2009 17:06 ]

• Sjah
Denk aan je hart....

• dion_b
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sjah, je wandelt echt al lang genoeg rond op GoT om te weten dat we hier verwachten dat je zelf de moeite doet voordat je een topic opent, en dat als je er niet uitkomt je duidelijk hoort te vermelden waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je toen vond en wat dan exact nog niet duidelijk is. Sterker nog, ik heb je een paar maanden terug nog een waarschuwing gestuurd met een herinnering van die boodschap erin.

Die moeite heb je hier wederom niet gedaan, dus je topic gaat wederom dicht :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.