[Win 2000 server] Vreemde disconnecties zonder vermeldingen

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Okay, een zeer aparte titel bij een zeer apart probleem.

Bij een klant van mij staat een servertje, waaraan 6 werkstations hangen.
De werkstations draaien allemaal op winxp pro en de server draait op win 2000.

Server fungeert als file, dns, wins en active directory.
Hardware is te oud voor woorden : P2 300mhz met 820mb aan geheugen, 4 x 20gb scsi in raid ( 2 op 2 )

De problemen die zich eens per zoveel tijd voor doen zijn als volgt :

Server disconnect users met het netwerk, waardoor deze geen toegang meer hebben tot de (beveiligde) mappen. Na een herstart van de server is dit probleem direct verholpen. Logboeken geven niets aan over deze problemen, ook de firewall regels staan goed ingesteld en geven het interne netwerk volledig toegang zonder time-frame.

Het register is in optimale stand, een verse install van de server (een VOLLEDIGE install, geen clone) verhelpt het probleem niet, nieuwere drivers van bijvoorbeeld de scsi kaart en netwerkkaart doen ook geen wonderen. Ook oudere drivers geven geen ander resultaat.

Verder heb ik alle instellingen van de active directory eens doorgelopen, maar aangezien daar weinig aan fout kan gaan had ik ook niet anders verwacht dan dat deze allemaal correct staan.
Ditzelfde geldt voor de dns verwijzingen en de wins server.

Op dit moment ben ik het eventjes kwijt, dus misschien dat iemand mij een klein stapje verder kan helpen.

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Persoonlijk zou ik niet eens verder zoeken naar een oplossing en direct het advies uitbrengen om de server te vervangen.

Je zou eventueel een andere netwerkkaart kunnen proberen... Maar hoe meer je nu gaat investeren in het oplossen van dit probleem, hoe duurder de nieuwe server wordt.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 18:03:
Persoonlijk zou ik niet eens verder zoeken naar een oplossing en direct het advies uitbrengen om de server te vervangen.

Je zou eventueel een andere netwerkkaart kunnen proberen... Maar hoe meer je nu gaat investeren in het oplossen van dit probleem, hoe duurder de nieuwe server wordt.
Praat me er niet van inderdaad, ik heb ook al gemeld dat de server gewoon zeer oud is en dit niet meer trekt....

Andere netwerkkaart kan ik nog wel proberen, heb hier nog wel een pci-x kaart liggen, is dan wel 100mbit, maar dat is niet mijn probleem...

Zal daar eerst maar eens naar kijken...

Wabbawabbawabbawabba

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
KatirZan schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:21:
Okay, een zeer aparte titel bij een zeer apart probleem.

Bij een klant van mij staat een servertje, waaraan 6 werkstations hangen.
De werkstations draaien allemaal op winxp pro en de server draait op win 2000.

Server fungeert als file, dns, wins en active directory.
Hardware is te oud voor woorden : P2 300mhz met 820mb aan geheugen, 4 x 20gb scsi in raid ( 2 op 2 )

De problemen die zich eens per zoveel tijd voor doen zijn als volgt :

Server disconnect users met het netwerk, waardoor deze geen toegang meer hebben tot de (beveiligde) mappen. Na een herstart van de server is dit probleem direct verholpen. Logboeken geven niets aan over deze problemen, ook de firewall regels staan goed ingesteld en geven het interne netwerk volledig toegang zonder time-frame.

Het register is in optimale stand, een verse install van de server (een VOLLEDIGE install, geen clone) verhelpt het probleem niet, nieuwere drivers van bijvoorbeeld de scsi kaart en netwerkkaart doen ook geen wonderen. Ook oudere drivers geven geen ander resultaat.

Verder heb ik alle instellingen van de active directory eens doorgelopen, maar aangezien daar weinig aan fout kan gaan had ik ook niet anders verwacht dan dat deze allemaal correct staan.
Ditzelfde geldt voor de dns verwijzingen en de wins server.

Op dit moment ben ik het eventjes kwijt, dus misschien dat iemand mij een klein stapje verder kan helpen.
Heb je al eens een keer een netdiag /v & dcdiag /v gedraaid?

Houd wel rekening mee dat de standard support voor Windows 2000 is verlopen, een migratie zou wel handig zijn, als je issues hebt waar je MS voor nodig hebt :D.

[ Voor 11% gewijzigd door Turdie op 22-01-2009 20:02 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
dcdiag heb ik inderdaad gedraait om te kijken of het domein de juiste instellingen heeft en dit is het geval.

alle instellingen staan gewoon goed.... vandaar dat ik ook dit topic plaats....

vanmiddag ga ik weer langs om een andere netwerkkaart te plaatsen, om te kijken of dat het probleem verhelpt.....

Upgrade naar SE 2k3 heeft niet zoveel nut voor deze mensen, dat kost te veel geld, er moet dat namelijk al zeker een nieuwe server komen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door KatirZan op 23-01-2009 08:51 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

KatirZan schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:21:
...Server disconnect users met het netwerk, waardoor deze geen toegang meer hebben tot de (beveiligde) mappen...
Slaat nergens op. Trektie de netwerk stekkertjes van de clients eruit ofzo?
Als je dit probleem wilt oplossen, moet je toch wat nauwkeurigere diagnose stellen.
Heeft de server nog een IP? Kun je dat pingen vanaf een client? Hebben de clients nog een IP? Kunnen die elkaar pingen? Heb je als administrator wel toegang? Kun je vanaf de server zelf wel netwerkresources benaderen? Doet WINS het nog en DNS? Wat is het geheugengebruik van de server? En de processorbelasting? Draait er een gescheduled proces op de server? (backup, update 4usscanner). Etc. etc. etc.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe staat je SMB signing ingesteld?

Er zijn wat problemen bekend als dit enabled is tussen 2000 servers en XP werkplekken.

Overview of Server Message Block signing

Verder eens met Brahiewahiewa.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 23:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

IP conflict? Hoewel dat wel terug te vinden zou moeten zijn in de eventlog.

This footer is intentionally left blank

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
KatirZan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 08:46:
dcdiag heb ik inderdaad gedraait om te kijken of het domein de juiste instellingen heeft en dit is het geval.

alle instellingen staan gewoon goed.... vandaar dat ik ook dit topic plaats....

vanmiddag ga ik weer langs om een andere netwerkkaart te plaatsen, om te kijken of dat het probleem verhelpt.....

Upgrade naar SE 2k3 heeft niet zoveel nut voor deze mensen, dat kost te veel geld, er moet dat namelijk al zeker een nieuwe server komen ;)
Je gaat dus de netwerkkaart vervangen, terwijl nog niet eens zeker weet of die het probleem geeft? Als een volgende keer dit probleem gaat tegengekomen, eventueel bij een andere klant, weet je ook niet hoe je het moet oplossen!

Kijk anders even deze artikelen door op windowsnetworking, geven je een goede richting om network problem te troubleshooten. Daar staat veel informatie en is een goed hulpmiddel om op een goede manier network problemen in windows server te troubelshooten.Trouwens deze hele site biedt je schatten aan informatie en hulpmiddelen op het gebied Windows Netwerken en hun problemen.

Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 1)
[url="Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 2)"]Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 2)[/url]
Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 3)
Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 4)
Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 5)

Ook de netdiag kan belangrijk zijn in dit soort gevallen. Ik zou netdiag op de client draaien die problemen geeft en ook op de server.

Ik je startpost zie ik ook niks terugkomen dat je naar de DNS hebt gekeken, zoals Brahiewahiewa ook al aangeeft.

ajhaverkamp schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:19:
IP conflict? Hoewel dat wel terug te vinden zou moeten zijn in de eventlog.
Volgens mij zou je dat ook moeten zien met dcdiag.

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 23-01-2009 23:19 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
guidovb999 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:02:
[...]

Je gaat dus de netwerkkaart vervangen, terwijl nog niet eens zeker weet of die het probleem geeft? Als een volgende keer dit probleem gaat tegengekomen, eventueel bij een andere klant, weet je ook niet hoe je het moet oplossen!

Kijk anders even deze artikelen door op windowsnetworking, geven je een goede richting om network problem te troubleshooten. Daar staat veel informatie en is een goed hulpmiddel om op een goede manier network problemen in windows server te troubelshooten.Trouwens deze hele site biedt je schatten aan informatie en hulpmiddelen op het gebied Windows Netwerken en hun problemen.

Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 1)
[url="Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 2)"]Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 2)[/url]
Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 3)
Troubleshooting Connectivity Problems on Windows Networks (Part 5)

Ook de netdiag kan belangrijk zijn in dit soort gevallen. Ik zou netdiag op de client draaien die problemen geeft en ook op de server.

Ik je startpost zie ik ook niks terugkomen dat je naar de DNS hebt gekeken, zoals Brahiewahiewa ook al aangeeft.

[...]

Volgens mij zou je dat ook moeten zien met dcdiag.
Het probleem is al opgelost :) En het probleem lag inderdaad aan de netwerk kaart.
Zwaar verouderde apparatuur is nooit makkelijk om te troubleshooten ;)

Zoals je aan bovenstaande reacties van mij op andere al heb kunnen zien had ik het mogelijke al gedaan om het probleem te localiseren. Ik heb er niet voor niets een opleiding voor gevolgt en voer niet voor niets al 7 jaar deze werkzaamheden uit.

Ja, ik had inderdaad beter wat meer informatie kunnen geven, alleen waren deze niet relevant omdat alles gewoon goed ingesteld staat.

Het probleem is opgelost door het vervangen van de netwerkkaart en door deze te disablen.

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1