Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backupsoftware voor computerzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
Hallo,

Nu ik steeds meer en meer computers binnen krijg voor te herstellen,
ben ik op zoek naar een programma om mijn backups te maken.

Ik zal even een voorbeeld geven.

Klant breng computer binnen met het probleem "windows kan niet opstarten". Herinstallatie wordt gevraagd door de klant zelf.

Nu zou de software hetvolgende moeten kunnen doen:

Ik haal de harddrive uit de computer van de klant. Koppel deze via een verloopstuk aan op de computer waar alle backup's op terrect komen. ( Ik heb de keuze tussen Windows Vista, Windows Xp, Linux ).

Nu zou de software mij de optie moeten geven welke harde schijven ik wil backuppen met dan een submenu voor welke mappen ik wil. Gewoon via aanvinken ofzo (dat maakt nu niet ze heel veel uit).
Liefst ook dat deze software alle rechten overneemt.

Je kan het zowat vergelijken met backupexec van norton, maar liefst zou ik ook hebben dat het niet in 1 Bestand werdt gezet maar gewoon een map met daarin de gebackupte mapjes/bestanden.

De software mag zowel gratis als betaald zijn, maar indien betalend zou ik liefst een proefperiode hebben om deze dan ook grondig te testen.

Moesten jullie nog vragen hebben of mocht er iets onduidelijk zijn laat je het maar weten! :).

Suggesties zijn ook altijd welkom!.

MVG Harings Rob

P.S. Indien onder verkeerde categorie laat het even weten ;).

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:49

Nik

Dit topic heeft sowieso niets met beveiliging of een virus te maken. Beetje onhandig dat je zelf aangeeft dat dit mogelijk de verkeerde categorie is. Vraag anders voortaan een mod of hij je verder kan helpen waar het topic moet komen te staan. Ze zijn erg behulpzaam wat dat betreft.

Wat ik me wel afvraag, is deze manier van werken goed mogelijk? Ga je van iedere klant zijn PC een backup bewaren? Hoe doe je dat met licenties? Enz enz. Oftewel, is dit wel de verwezelijken?

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11 10:40
Misschien lame hoor, maar heb je zelf al gezocht? (het lijkt een beetje van ik dump mijn vraag)

Tevens vraag ik mij af of het zo maar mag klanten hun pc's backupen?

Helaas voor jou heb ik hier weinig ervaring mee, de backup software die ik gebruik is redelijk oud. Maar werkt wel goed.

abcbackup

succes

[ Voor 7% gewijzigd door Broken op 22-01-2009 14:19 ]

01101000 01100101 01101100 01110000

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

Als ik dit soort hoor wil je zelf kiezen welke dirs / files je wilt kopiëren.
Is het dan niet makkelijk om via een Linux bak (omm mogelijk geïnfecteerde bestanden voor te blijven) de spullen over te kopiëren.
Want ik begrijp dat je niet de hele disk wil overzetten.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Reboot
Neen het gaat hier niet over de volledige harde schijf, zelf heb ik ook al vele programma's gezocht die dit eventueel kunnen, maar ben nog niet echt bij een dergelijk programma terrecht gekomen.

Om even te reageren op de vorige 2 posts, dit is niet voor alle computers, maar vele klanten hebben graag een backup van hun foto's en fotobewerking's gegevens en dergelijke. We doen enkel backups wanneer er daadwerkelijk achter gevraagd wordt.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
ik gebruik voor al mijn file-to-file backup werk: http://www.tgrmn.com/
maar zo zijn er natuurlijk 1000den te vinden op het internet... Dit programma werkt in elk geval zeer goed en mits enkele profielen in te stellen zou je bv automatisch de doc&set folder kunnen backuppen

Edit: deze software kan ook ntfs rechten overnemen, systeem bestanden overslaan, hidden files overslaan enz...
Voor de rest snap ik niet echt het specifieke van deze vraag; waarschijnlijk is is googelen op "backup software" al voldoende ;)

[ Voor 31% gewijzigd door webinn op 22-01-2009 14:26 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
Harings Rob schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:19:
Om even te reageren op de vorige 2 posts, dit is niet voor alle computers, maar vele klanten hebben graag een backup van hun foto's en fotobewerking's gegevens en dergelijke. We doen enkel backups wanneer er daadwerkelijk achter gevraagd wordt.
In hoeverre is het dan nog een backup? Je haalt vervolgens bewust de schijf leeg voor herinstallatie neem ik aan?
chromeeh schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:15:
Is het dan niet makkelijk om via een Linux bak (omm mogelijk geïnfecteerde bestanden voor te blijven) de spullen over te kopiëren.
Indien TS kiest voor Linux hoef je geen kant-en-klare GUI te verwachten, maar is er wel veel mogelijk als je zelf een beetje een scriptje eromheen maakt. Rdiff-backup is denk ik een goed uitgangspunt, aangezien het cross-platform werkt, alle metadata bewaard blijft ongeacht het bron/doel filesystem. En er zijn vast wel kleine, basale GUI tools om rdiff-backup te gebruiken. (Denk aan KBackup - al is dat meer bedoeld om regelmatige backups te maken op de achtergrond.)
rdiff-backups is dan de backend, geen GUI frontend!

[ Voor 2% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2009 14:57 . Reden: spelfout en opmerking backend ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Reboot
Webinn ik ga het eens uitproberen. Dankjewel voor de reactie alvast.

rdiff-backup? Ik ga er eens achter zoeken. De schijf wordt natuurlijk altijd geformatteerd. En daarna wordt de backup van 'mijn document' teruggezet en verwijderd van onze harde schijven.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:52
Gewoon clonen met Ghost op een andere harddisk? Mocht er wat fout gaan heb je altijd nog het origineel ;)

• Reboot
Exception schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:38:
Gewoon clonen met Ghost op een andere harddisk? Mocht er wat fout gaan heb je altijd nog het origineel ;)
Niet echt een oplossing. Want dan zit ik vast met die image, en kan ik nergens mijn bestanden terugzetten (tenzij ghost wordt teruggezet en je weer een slecht werkende os hebt)

Verwijderd

Kan dit niet gewoon met een batch file, of gewoon knippen->plakken?

• Reboot
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:07:
Kan dit niet gewoon met een batch file, of gewoon knippen->plakken?
Zeker kan dit, maar dan moet je altijd goed opletten want windows laat je soms sommige bestanden niet copieren wat resulteerd dat je dat bestand dan moet overslaan/bewerken. Ook heb je hiermee niet snel je rechten overgeplaatst.

webinn, ik heb je programma nu al eventjes uitgeprobeerd en het werkt snel en zeer goed. Dit helpt me al stukken vooruit, gaat al sneller :).

Groetjes

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Harings Rob schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:01:
[...]

Niet echt een oplossing. Want dan zit ik vast met die image, en kan ik nergens mijn bestanden terugzetten (tenzij ghost wordt teruggezet en je weer een slecht werkende os hebt)
Met Ghost Explorer kun je Ghost images benaderen vanuit Windows dus dat is geen probleem. Overigens ben ik tegenwoordig meer fan van Acronis. Met de huidige versies van Ghost kun je met de recovery CD namelijk alleen recoveren en geen nieuwe images maken. Met Acronis kan dit wel. Ook kun je met de (enterprise) recovery CD van Acronis images maken over het netwerk. Ik ben er zelf erg over te spreken. Los daarvan werkt hun universal restore functie echt geweldig. Je moet met XP weliswaar zelf nog even er aan denken de IDE controller in apparaatbeheer op standaard IDE controller te zetten voor je een image maakt maar de HAL kan Acronis zelf aanpassen. Je kunt dus een XP image maken die het doet op (nagenoeg) elke PC. Na het terugimagen natuurlijk nog even drivers installeren specifiek voor die PC maar dat is logisch.

Hoe dan ook, voor backup doeleinden voor herinstallatie heb ik eigenlijk altijd imaging software gebruikt. Ook omdat klanten zelf gewoon niet weten waar ze hun bestanden opslaan. Je kan maar beter alles backuppen. Laatst had ik bijvoorbeeld nog iemand die een map had gemaakt met daarin bestanden die bewaard moesten worden. Ik heb die klant toen nog gevraagd of hij echt zeker was dat in die map alles stond. Het antwoord was een volmondig 'ja'. Omdat ik zo langzamerhand wel wijzer geworden ben heb ik het zelf ook nog eens gecheckt, en jawel ik trof een 'snelkoppeling naar mijn documenten' aan en niet mijn documenten zelf.
Zeker kan dit, maar dan moet je altijd goed opletten want windows laat je soms sommige bestanden niet copieren wat resulteerd dat je dat bestand dan moet overslaan/bewerken. Ook heb je hiermee niet snel je rechten overgeplaatst.
Als kopieer/plak alternatief raad ik Ycopy aan. Ik weet niet of die ook rechten meeneemt maar het is een lichte en simpele tool.

Oh ja en waar de Ghost 14 recovery CD wel weer handig voor is is de ingebouwde file explorer waarmee je dus makkelijk even offline wat bestanden naar een andere partitie kunt kopiëren. Ik snap dat dit ook kan met BartPE ofzo maar die Ghost CD is kant en klaar en lekker makkelijk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
- Als klant specifiek aangeeft wat gebackupped moet worden, en het is 100% duidelijk dat daar geen misverstanden over zijn (lees: de klant heeft enige kennis): Dat allen naar netwerkschijf kopieeren

- Bij enige onduidelijkheid of de minste twijfel? -> full image maken (Trueimage meestal). Image wordt een maand bewaard, kan de klant altijd op terug vallen. Gebeurt vaak zat: "ja, mijn documenten dat is toch alles"? om vervolgens te ontdekken dat ie <insert-programma-met-data-in-eigen-folder> gebruikte.

Voordeel van trueimage: je kan t image los mounten om ff data terug te halen (vergelijkbaar met Ghost dus)

Image maken duurt wel ff, maar de voordelen wegen daar niet tegenop (hdd even los op USB en imagen maar).

Data wordt bewaard op een aparte storage server, momenteel 8Tb in RAID5. Nog 24-8=16 hdd bays vrij, dus uitbreiden is no-problemo. Ding hangt met 2Gbit (getrunked) aan onze glasbackbone, dus snelheid is geen probleem.

Maar goed, ook op 1Tb kun je genoeg backuppen, meeste klanten is <100Gb

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 26-01-2009 22:32 ]

Pagina: 1