Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk OS voor een server

Pagina: 1
Acties:

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hey

Ik heb een server samengesteld voor in mijn studenten huis om zo belangrijke bestanden altijd te kunnen delen. Nou zit ik alleen te twijfelen welk OS ik er op ga zetten.

Ik zal eerst wat informatie geven over hoe het aangesloten gaat zitten. Aangezien de server op mijn kamer gaat staan wordt het waarschijnlijk dit: Mijn pc ------ Server ------ Router ----- internet en andere pc's. Tussen mijn pc en de server zit een gigabit connectie en tussen de server en de router een gewone 100mbit. is niet zo belangrijk dat het daar met hoge snelheid gaat.
Verder wil ik er een aantal programma's op draaien, skype en Teamspeak. En aangezien ik het ik het bereikbaar wil hebben via het internet. Zat ik te denken aan hamachi achtige dingen. Ik wil namelijk dat alleen bepaalde pc's erbij kunnen. Ook zou een map sync tool of een programma wat er op kan draaien zou fijn zijn.

even opgesomt:
- sharing internet connection (voor mijn pc->server->internet)
- en dat alleen bepaalde pc's van buiten erop kunnen.
- het zou ook fijn zijn als er een 'remote desktop connectio' achtige functie in zit.
- mappen syncen van bepaalde pc's

Ik heb geen ervaring met een server OS en dus ook geen idee wat er allemaal is en wat ze allemaal kunnen. Mijn idee was gewoon XP erop te smijten en al het overbodige uitzetten. Maar misschien zijn er betere/lichter oplossingen. Dus hebben jullie suggesties?

edit: nederlands is lastig en een extra eis toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Vesper64 op 22-01-2009 13:24 ]

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Alles wat je opnoemt is mogelijk met Windows XP Professional.
en dat alleen bepaalde pc's van buiten erop kunnen.
Kan met een firewall.
het zou ook fijn zijn als er een 'remote desktop connectio' achtige functie in zit.
Zit in de Professional Edition van Windows. Maar je kan daarvoor ook andere software gebruiken zoals UltraVNC.
mappen syncen van bepaalde pc's
Zijn genoeg programma's voor beschikbaar, maar je kan je ook eigen scriptje maken.

Windows Server 2003/2008 zou je hier ook voor kunnen pakken, daar gaan zulk soort dingen instellen op dezelfde manier. Maar als je een licentie hebt voor XP kun je die beter pakken, voor zulk soort dingen heeft een Windows Server OS geen grote voordelen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸