Toon posts:

[vraag]benodigde power x264

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers, even een vraag, hopelijk kunnen jullie met al jullie ervaringen mij wat verder helpen.

Ik had altijd 2 3870's in cf draaien. Als ik dan een HDMI kabel tussen mijn pc en samsung tv deed kon ik eigenlijk alle HD films goed kijken (x264, h264 720p/1080p).

Nu heb ik laatst 1 kaartje verkocht omdat ik niet meer zo van het PC-gamen ben, maar het viel me op dat ik tegenwoordig (vooral) bij x264 films kleine lagstootjes heb om de 5 seconde.
Mijn laptop (ati hd3650 mobile) heeft precies hetzelfde probleem.

Zou een 4850 wel sterk genoeg zijn om x264 films zonder problemen af te spelen?

(rest van specs pc:
c2d 3,6 ghz
4gb ram
500gb hdd)

(rest van specs laptop)
turion x2 ultra zm80
4gb ram
320gb hdd)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Je computer is meer dan snel genoeg om HD af te spelen, zelfs zonder videokaart zou dat goed moeten kunnen. Ik denk dat je het meer bij codecs en/of instellingen moet gaan zoeken.

The devil is in the details.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 20:02
Installeer het CCCP (Community Cnogwat Codec Pack), Die installeert alles wat je nodig hebt om fatsoenlijk HD af te kunnen spelen. Inclusief de goed mediaplayers. (Media Player Classic en Zoom Player)

Even niets...

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Probeer eens een andere afspeler (VLC bijv). Kun je ook de buffers enigszins instellen.
Ik heb een X1950 pro en C2D 2.4 (OC 2.7) en die draait alle HD codecs probleemloos af.

[ Voor 33% gewijzigd door Edgarz op 22-01-2009 10:52 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Combined Community Codec Pack ;) En dat is een goede inderdaad, één pakketje en verder vrijwel geen omkijken meer naar codecs endergelijke.

The devil is in the details.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 19:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Media player classic - home cinnema, geen enkele codec meer nodig en ondersteund DXVA :)

Hoe loopt je CPU gebruik tijdens afspelen?

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 22-01-2009 10:56 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Je pc zou snel genoeg moeten zijn om x264 af te spelen. Heb je niets veranderd aan je software sinds die 3870 weg is ? Nieuwe drivers misschien. Ik meer in die richting kijken !

Frag_Zero

Verwijderd

Topicstarter
bedankt heren, nieuwe videokaart is dus even niet nodig.
Ik gebruik normaal gesproken VLC player (maar hier had ik dus ook stootjes)
Ik had via google al gelezen dat media player classic het ook moet doen, maar op mijn laptop had ik dan weer geen geluid :S

Ik ga nu even die CCCP downloaden en proberen.... ik laat weten of het gelukt is. Bedankt voor zover!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

zoomplayer werkt ook erg fijn, daar doet zelfs 1080p het zonder problemen mee out of the box op een 4 jaar oude laptop :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hooglander1 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:20:
zoomplayer werkt ook erg fijn, daar doet zelfs 1080p het zonder problemen mee out of the box op een 4 jaar oude laptop :)
1080p an sich is natuurlijk vrij breed. Een 1080p wmv (VC1?) trekt niet bijzonder veel CPU, maar een MKV met een mpg4 erin trekt zonder goeie codecs rustig 100% op oudere processors.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:20:
zit op die 4 jaar oude laptop dan wel een hdmi uitgang? ;p
net even cpu load gechecked, daar ligt het niet aan... die is ongeveer 10 tot 15% met wat andere dingen op de achtergrond. (met die bravia HD demo's)
Nadat ik kazaa lite coded pack geuninstalled heb, lijk ik vreemd genoeg geen lagstootjes meer te hebben. Ik ga even kijken wat CCCP doet.

/edit
ook met CCCP doet hij het nog goed. Vreemd dat het zoiets kleins was. Als een mod zo vriendelijk wil zijn om dit topic toch nog even open te laten... dan kan ik ook nog even een zwaar bestand testen (x264, mkv van ongeveer 13gb) Als hij het dan ook doet, dan is mijn probleem opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 13:37 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De wereld van codecs is gewoon 'klein', 1 vinkje aan/uit en je kan zulke problemen al krijgen :P

(ben niet zo happig op die codec packs).

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad. Pc doet ie nu dus goed... laptop zelfde gedaan, ook k-lite codec pack eraf... maar als ik dan de sony bravia paint demo (wmvhd) af wil spelen met VLC dan lagged hij enorm... cpu load is ong 70%. (zelfde demo als ik pc mee testte)
Windows media player classic heeft geen geluid en windows media player zelf opent hem niet.
/edit
ook met CCCP doet hij het nog niet goed op de laptop... specs zijn sowieso in orde?
turion zm80 (2,1ghz) (kweet niet hoe goed amd tegenwoordig is ten opzichte van intel, maar wel stukje langzamer denkik...)
ati mobile 3650
4gb geheugen (dankzij vista 32 maar 3 gb)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 14:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sommige x264 films zijn zo lomp dat ze zelfs een 3GHz C2D plat trekken als je codec maar één enkele core gebruikt.

Advies als je Windows draait is om CoreAVC te gebruiken. Die is veruit de meest efficiente codec en - belangrijker - is ook goed multithreaded. Daarmee was ik in staat op een E2180 zonder HW versnelling een film te draaien die ik zonder CoreAVC (maar met CCCP) niet soepel op een E8200 af kon spelen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

SinergyX schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:23:
[...]

1080p an sich is natuurlijk vrij breed. Een 1080p wmv (VC1?) trekt niet bijzonder veel CPU, maar een MKV met een mpg4 erin trekt zonder goeie codecs rustig 100% op oudere processors.
x264 mpeg4 volgens mij :)

Van 720p weet ik dat ze het sowieso doen, 1080p weet ik het niet zeker van. Ik weet wel dat de bekende bird scene het iig niet doet, maar dat is dan ook wel een vrij extreem voorbeeld.

En mijn laptop heeft geeneens DVI uitgang :X Dus 1080p heeft ook geen zin, maar 720p is wel leuk om te kijken als je vlak voor je laptop zit :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dion_b schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:36:
Advies als je Windows draait is om CoreAVC te gebruiken. Die is veruit de meest efficiente codec en - belangrijker - is ook goed multithreaded. Daarmee was ik in staat op een E2180 zonder HW versnelling een film te draaien die ik zonder CoreAVC (maar met CCCP) niet soepel op een E8200 af kon spelen :o
Afaik is CoreAVC betaald, en heeft tot heden (zelfs profession) nog geen GPU (dxva?) ondersteuning. Ben hier toevallig de afgelopen dagen mee bezig op een single core en een HD ati kaart, enkel mpc-hc wist de CPU zelfs met verschillende mkv's op 10% te zetten.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
CCCP gebruikt voor het grootste deel van de codecs ffdshow welke geen DXVA support heeft. Net zo min als de ingebouwde codecs van VLC player DXVA supporten.

Alleen MPC Homecinema beschikt over redelijk werkende interne codecs die DXVA voor H.264 (x.264 is een encoder en geen compressie formaat) ondersteunen. En met behulp van de interne subtitle-viewer kun je zelfs DXVA en subtitles tegelijk krijgen.

Een externe filter voor subtitles gebruiken (zoals vobsub of ffdshow) verbreekt de directe verbinding tussen de decoder en de renderer, wat nodig is voor DXVA. Daardoor kun je in directshow players voorlopig nog geen DXVA en subtitles tegelijk krijgen. Tweede probleem is dat bij ATI alleen nog maar bestanden die zich houden aan de level 4.1 limiet DXVA kunnen gebruiken. Veel oudere bestanden houden zich daar niet aan en worden in softwaremodus afgespeeld. Voor nVidia GPU's hebben de makers van MPC Homecinema de L 4.1 limiet doorbroken en die kunnen vrijwel al het materiaal afspelen met behulp van de GPU.

Samengevat: er zitten nog een hoop haken en ogen aan en met een ATI GPU gaat het sowieso niet altijd werken. In afspeelapplicaties die gebruik maken van externe filters voor de weergave van subtitles kun je geen subtitles en DXVA tegelijk krijgen. Voorbeelden daarvan zijn WMP, MCE en Mediaportal.

De beste en meest flexibele oplossing is om gewoon ffdshow te gebruiken en alles dus in software te doen, wat op beide systemen vrijwel zonder uitzondering geen enkel probleem moet zijn.
[b]dion_b schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 15:36:
De beeldkwaliteit van CoreAVC is niet onomstreden. Op verschillende fora wordt gesproken over een zichtbaar detailverlies tov andere software-decoders. Ik zelf heb ook gezien dat bij gebruik van CoreAVC wat minder detail tov bijvoorbeeld ffdshow te zien was. De efficiëntie moet ergens vandaan komen.

Het gratis ffdshow is ook al behoorlijk lang multithreaded en laat ook vrijwel nooit steken vallen. De ingebouwde subtitle viewer is handig en verder zijn er nog bergen extra opties om alles helemaal naar smaak in te stellen.

TS heeft zeker in het geval van de desktop voldoende CPU kracht om niet op details te hoeven besparen. Enkel in het geval van een hele slechte encode die afgespeeld wordt op de laptop en een gebruik kan maken van DXVA, is CoreAVC wellicht een optie om die paar procent minder belasting te bereiken.

[ Voor 29% gewijzigd door The_nv40_man op 22-01-2009 17:00 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mediaportal kan je via external-player optie de mpc-hc gebruiken :)

Ook kan je met die filters van mpc WMP wel werkend krijgen met de dxva ondersteuning, maar ondertiteling zal dan niet werken. Op australisch forum waren het ook aantal al gelukt via de filtermanager zelfs MCE met dxva te laten afspelen, wederom via de filter van mpc-hc.

• The_nv40_man
Uiteraard kun je in directshow afspeelapplicaties ook gewoon de standalone filters van MPC HC gebruiken. Eventueel na de merits juist ingesteld te hebben. Maar dan verlies je de mogelijkheid op subtitles, wat toch wel de unieke factor is van MPC HC.

MPC HC als extern afspeelprogramma gebruiken voor Mediaportal kan wel, maar dan heb je wel een GUI breuk en zal je toch wel wat fratsen uit moeten halen om alles mooi met een afstandbediening bediend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn nog eens uitgebreide reacties waar ik iets aan heb. Thanks, ik ga even kijken wat ffdshow doet op de laptop. Problemen op de PC lijken nu in ieder geval over te zijn :)
Nieuwste ffdshow codec gedownload. Ik merk dat media player classic het beter doet, toch, zodra het qua kleur druk wordt op het scherm, heb ik framedrops.

Dan wordt het gewoon de pc gebruiken voor de zware films, laptopje voor series en dvds :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 17:50 ]

• The_nv40_man
Volgens mij is er toch nog iets mis dan. Ik heb zelf een HP Compaq 6820s laptop met een Core 2 Duo T7250 (2,0 Ghz, 2MB cache, 800 MHz FSB). GPU is een Radeon x1350 dus geen DXVA support in het geval van H.264 materiaal. Ik denk dat de CPU in jouw laptop behoorlijk vergelijkbaar presteerd tov de T7250.

Op die laptop kan ik eigenlijk al het materiaal wat ik heb, inclusief wat 1080p materiaal met behoorlijke bitrates, goed afspelen. Ik gebruik hiervoor MPC HC met interne decoder in software modus (qua CPU-load niet veel anders dan ffdshow). Rendermode staat op EVR Custom Press. OS is Vista 32 bit.

Alleen met de bekende test file van Planet Earth met een idioot hoge bitrate verwacht ik wat problemen, maar verder zou met een CPU van vergelijkbaar kaliber het gros wel af te spelen moeten zijn.

Verder is kleur zeker niet hetgeen een bestand zwaar maakt. In het geval van een variable bitrate (vrijwel altijd het geval) heeft de pc het het zwaarste als er veel losse snel bewegende objecten in beeld zijn. De bitrate is dan erg hoog en ook qua post-processing is er dan het meeste te doen. Voorbeeld is de hierboven genoemde Planet Earth scene.

Zorg trouwens ook even dat je de "UseBT601CSC" = "1" tweak heb toegepast. Als je dat niet hebt gedaan wordt alleen HD materiaal op de juiste manier "expanded" naar pc-levels en SD niet. Bij SD materiaal zal zwart dan grijs zijn. De levels kloppen dan dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door The_nv40_man op 22-01-2009 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
thanks a lot :)
had al wel MPC HC, maar ik had die render mode nooit veranderd :)
Nu iig geen gekke drops meer in dat sony bravia filmpje. Nu hangt de tv er ook niet aan, maar ik denk niet dat dat nog veel uitmaakt he?
Pagina: 1