Internet of wifi-verbinding tussen PC en router slecht

Pagina: 1
Acties:

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-03 19:35
Ik heb een probleem met mijn draadloze netwerk. Ik heb al van alles geprobeerd en ben ten einde raad. De laatste optie die ik nog zie is een kabel leggen, maar dit wil ik eigenlijk voorkomen aangezien het altijd heeft gewerkt en het nogal een gedoe wordt om dit netjes weg te werken zonder dat mensen er over struikelen.

Wie heeft er nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Situatie van de afgelopen 3 jaar:
  • Internet komt in de gangkast binnen op de beneden verdieping. Daar is de modem gelijk verbonden met een draadloze wifirouter van linksys
  • 1 laptop (WinXP) in de woonkamer verbonden via wifi
  • 1 pc boven (Vista) verbonden via een linksys wifi-pcikaart
  • 1 ps3 in de woonkamer verbonden via wifi
2-3 jaar lang heeft alles goed gewerkt, maar de laatste 2/3 maanden heb ik de volgende problemen:

Internetverbinding op de pc boven valt weg of is slecht, dit uit zich als volgt:
  • lag in ventrilo en WoW (soms seconden)
  • disconnects in ventrilo en WoW
  • ik kan niet browsen
  • streamen van series/films naar mijn ps3 werkt niet meer goed: het beeld stopt soms 2 seconden en het geluid loopt door, na 2 seconden stopt het geluid en haalt het beeld om vervolgens weer goed te lopen
  • de verbinding met het wifi-netwerk viel soms ook weg, maar dit heb ik de laatste 4 weken niet meer zien gebeuren
De eerste uitingen zijn niet continu, het is een paar minuten goed en dan een minuut slecht enz.

Het rare is:
  • geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurd, soms een hele avond geen enkel probleem, soms ontzettend erg. Het streamprobleem is er echter altijd.
  • de laptop heeft geen enkel probleem, ik kan constant uit WoW gegooid worden terwijl mijn vriendin op de laptop vrolijk verder speelt
Dingen die ik geprobeerd heb op basis van alle andere issues dit mensen op dit forum hadden:
  • computer boven verbinden via een kabel: alle problemen zijn weg (daarom ben ik ervan overtuigd dat het probleem ergens tussen mijn PC en de router zit)
  • computer + router resetten: kan het probleem even verhelpen, maar na 5 minuten was het weer terug
  • een nieuwe linksys pci-kaart gekocht: niks opgelost
  • static ip-adres ingesteld: niks opgelost
  • geswitched naar 11mbit verbinding: niks opgelost
  • router 2 meter van mijn PC gezet: niks opgelost
  • energieinstellingen aangepast: niks opgelost
  • andere wifi-channels geprobeerd: niks opgelost
  • laatste firmware op de router geïnstalleerd: niks opgelost
  • de pci-kaart in een andere slot gezet: niks opgelost
  • iets gelezen over problemen met PDA verbinden, opgelet of dit de oorzaak is: geen verband kunnen vinden
Dus, iemand nog een idee voor oplossing?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Klinkt toch typisch als storing van een ander apparaat/buren. Jammer dat het veranderen van kanaal niet heeft gewerkt.

Dat de laptop het beter doet, komt misschien door betere antenne (draad door rand van scherm ipv een kort sprietje). Je zou voor je linksys pci kaart dus een andere antenne kunnen regelen. Bijvoorbeeld met een draad zodat je m wat hoger kan zetten

• Crabro
Even voor de duidelijkheid: de verbindingssterkte is geen enkel probleem, die staat op zeer goed (ik heb namelijk ook mijn router al 2 meter van mij PC geplaatst). Gaat een betere antenne hier dan wel wat opleveren?

• _H_G_
Jerryt schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 08:24:
Internetverbinding op de pc boven valt weg of is slecht..
Wat is het nu dan.. Internetverbinding slecht, maar draadloos strekte is dan zeer goed?

• Crabro
Inderdaad. De wifi-verbinding is over het algemeen niks mis mee, maar hier zit wel het probleem ergens in aangezien het verbinden met een kabel alle problemen oplost.

[ Voor 116% gewijzigd door Crabro op 22-01-2009 10:27 ]

• _H_G_
Ah, dan klinkt het eerder als een rotte driver van je wifi-kaart (of firmware, naast router heeft een wireless adapter vaak ook aanpasbare firmware). Of een belabberde firewall(of onderdeel van je virusscanner) op je wifi netwerk-interface?

Ook misschien verschillen met de laptop nakijken (wellicht heeft de ene wel QoS protocol aan, en de ander niet).

• Crabro
_H_G_ schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:51:
Ah, dan klinkt het eerder als een rotte driver van je wifi-kaart (of firmware, naast router heeft een wireless adapter vaak ook aanpasbare firmware). Of een belabberde firewall(of onderdeel van je virusscanner) op je wifi netwerk-interface?

Ook misschien verschillen met de laptop nakijken (wellicht heeft de ene wel QoS protocol aan, en de ander niet).
- driver lijkt me niet, aangezien met het nieuwe pci-kaartje ook een cd kwam met nieuwe drivers en dit geheel geen verbetering heeft opgeleverd
- vergeten in de TS: ik heb de firewall (op de PC en de router) ook al uitgehad, maar dit leverde niks op

- firmware zal ik vanavond eens even nakijken
- ik zal eens kijken wat voor verschillen er met de laptop zijn, maar met QoS ben je me al kwijt ;-) (het verschil is in ieder geval vista <-> xp)

• _H_G_
Jerryt schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:03:
.. maar met QoS ben je me al kwijt ;-) (het verschil is in ieder geval vista <-> xp)
eigenschappen draadloze netwerkkaart->Qos-pakketplanner verwijderen

Vraag me niet het fijne van QoS. Schijnbaar bedoelt om bandbreedte te splitsen. Zelf nooit nodig gehad en thuis uitgezet (ook linksys router+adapters).

• Crabro
- QoS uitgezet: geen verandering
- geen firmware te bekennen

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heel irritant dat. Wij hebben ook een linksys wrt54g. De draadloze client met een linksys wifi-pcikaart (!) kon een vierdieping lager nauwelijks de verbinding beet houden. Dan had je een poosje goed bereik, dan valt de verbinding weg, nieuw IP-adres ophalen en het riedeltje bleef maar gaan.
We hebben er een antenne bijgekocht, die hangt aan het pci-kaartje van de client. Als je die goed positioneert, kan je een veel stabieler signaal opvangen.

Verder hebben we tomato firmware op de linksys gezet.
Alle kanalen afgelopen idd. Met tomato kan je zien wat per draadloze client de ruis is en wat de signaalkwaliteit is.

Doet je router het niet als
  1. je router bij de pc staat, en
  2. je router draait tomato
dan heb je een fors probleem.

Ik weet niet wat voor modellen jij hebt, maar je setup klinkt behoorlijk hetzelfde :+

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Lijkt me heel onwaarschijnlijk maar heb je toevallig een bluetooth dongle in je pc boven zitten? (werkt op dezelfde frequentie band)

• Crabro
Zoals ik zei, de router heeft al twee meter van mijn PC afgestaan met een goed tot zeer goede verbinding. Dus ik heb een fors probleem...

En nee, geen bluetooth in de buurt...

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:40

painkill

Pain(k)(ill)

lijkt mij echt storing, ik raad je echt aan om alles wat draadloos is uit te schakelen, dit is inclusief telefoons, ook de vast telefoons zonder draad. En magnetrons kunnen ook wel eens storen.
Ook alle randapparatuur uit je pc halen, en al helemaal bluetooth dingen.
Gewoon alles wat je uit kunt zetten uit doen.

Is het dan opgelost dan is het 1 voor 1 inschakelen de oplossing.
Is het dan niet opgelost dan weet ik het ook niet meer.

Of 1 ding weet ik dan nog, je router kan niet meer alles goed aan, maar op de laptop doet alles het wel, dus dit is het denk ik ook niet...
Moeilijk :p

Mijn SNES verzameling!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Al eens een andere router geprobeerd ?
misschien is die wel aan het overlijden ....

blijft apparatuur wat 24/24 aan het werk is, kan natuurlijk een defect onstaan (zijn)

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
painkill schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:38:
En magnetrons kunnen ook wel eens storen.
Als je wilt gaan storen moet je inderdaad is je magnetron aan gaan zetten. Als die op 900 Wat staat zend dat kreng al 9000 keer zowel energie uit op dezelfde frequentie band.

Ik bedacht me net nog iets anders waar je naar zou kunnen kijken. Het is bekend dat Wireless Zero Configuration nog wel is problemen kan veroorzaken doordat het om de zoveel tijd naar een accespoint gaat zoeken met een betere ontvangst en daarbij wordt dan de connectie gereset met het accespoint. Als je gewoon een tool gebruikt van de fabrikant van de wireless adapter om verbinding met het netwerk te maken, heb je Zero Conf... niet nodig en kan je deze gewoon uitschakelen (draait als een service). Turning off Wireless Zero Configuration

[ Voor 5% gewijzigd door maxjuh op 23-01-2009 11:17 ]

• Crabro
Dank voor de mogelijkheden! Ik zal er zondag weer eens even een middagje voor uit trekken ;-), voortgang volgt.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Maar Jerryt, draait tomato op je linksys router? Op die manier hebben wij het kunnen oplossen.
Pagina: 1