Internetverbinding monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 21:51
Hallo allen, ik heb al lange tijd last van een af en toe wegvallende internetverbinding. Soms een seconde, soms een paar minuten, soms een uur. Soms een week niet, dan drie keer per dag. Stroomkabel uit mijn Linksys WAG200G ADSL modem/router trekken en weer terugpluggen, verhelpt het probleem doorgaans. Ik denk niet dat 't ligt aan mijn modem/router, want met mijn Zyxel-modem hiervoor had ik hetzelfde probleem. Soms vindt de modem/router na een tijdje zelf weer verbinding, soms blijft de verbinding uren dood totdat ik de stroom onderbreek. Ik heb met mijn pc een bedrade aansluiting, mijn vrouw een draadloze aansluiting, maar we hebben het probleem allebei en tegelijkertijd.

Nu wil ik eens goed in kaart brengen wanneer het probleem zich voordoet en hoe lang, zodat ik enigszins gefundeerd met de Telfort helpdesk kan gaan bellen. Bestaan er programmaatjes die precies loggen wanneer je verbinding wegvalt en voor hoe lang?

Bedankt voor de hulp alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Smokeping

Het is bedoelt om je latency van je netwerk te monitoren maar je kan er ook heel goed mee zien of je wel een internet verbinding heb.

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Bedankt, maar ik krijg de indruk dat dit alleen voor Unix-based systemen is. Ik draai gewoon XP 32bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85345

Vmware??

installeer ubuntu ofzo in vmware doe een "apt-get install smokeping" en smokeping is geinstalleerd. Hoef je alleen nog ff uit te zoeken hoe je het moet configgen, maar 1 host toevoegen moet niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je kunt eens kijken naar een progje als PingPlotter als het op Windows moet draaien. (Volgens mij is het van Nessoft en NIET gratis. Er is wel een trial beschikbaar, als het goed is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Wat is er mis met een "ping -t [gateway adres] > pinglog.txt" in een commandprompt?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277867

kalizec schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:36:
Wat is er mis met een "ping -t [gateway adres] > pinglog.txt" in een commandprompt?
Zat ik net naar te zoeken, simpel en precies wat je zoekt. Alle data wordt netjes in je txt files geschreven en hier kan je ziek waneer het mis gaat en wanneer de verbinding weer goed is. Volgens mij kan je er ook nog de tijd bij krijgen, ben alleen even kwijt hoe je dat kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Dat PingPlotter ziet er goed uit. Eens kijken of de freeware-versie of anders de tryout me ergens brengen.

@ gsmurf: No offense, maar het installeren van Ubuntu gaat me te ver, ik weet daar niets vanaf.

@ kalizec: Ga ik ook eens proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Earv op 22-01-2009 11:50 . Reden: post hierboven beantwoordde een vraag al ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ubuntu server in een vmware is best te doen
is met 20 minuten voor elkaar, en neemt uiteindlijk niet veel geheugen in gebruik.
voordeel is dat je evt door deze ervaring meer service's kan gaan toevoegen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Ik heb PingPlotter inmiddels een dag draaien en schrik wel van de uitkomst. Duidelijk is te zien dat de afgelopen 20 uur de verbinding een keer of tien is weggevallen, waarvan 7 keer een paar seconden, 2 keer bijna een minuut en 1 keer ruim 3 minuten.

Wat ook erg opvalt: als ik uTorrent aanzet en een paar torrents tegelijk ga downloaden, dan krijg ik volgens PingPlotter elke paar minuten een wegvallende verbinding, voortdurend veel jitter en packet loss. Het gekke is, dat dit zelfs zo is als uTorrent de beschikbare bandbreedte (512 KB/s) bij lange na niet benut (minder dan 50 KB/s). Overigens komt dit wel overeen met wat ik al maanden ervaar, dat zelfs als uTorrent minder dan 100 KB/s gebruikt, internetten véél langer duurt, al is er nog 400 KB/s aan bandbreedte over.

Ik vind het allemaal nogal verbazend, maar ik ben geen expert op dit gebied. Kan iemand die hier veel vanaf weet er iets zinnings over zeggen? Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt weer voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Earv schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:36:
Wat ook erg opvalt: als ik uTorrent aanzet en een paar torrents tegelijk ga downloaden, dan krijg ik volgens PingPlotter elke paar minuten een wegvallende verbinding, voortdurend veel jitter en packet loss. Het gekke is, dat dit zelfs zo is als uTorrent de beschikbare bandbreedte (512 KB/s) bij lange na niet benut (minder dan 50 KB/s). Overigens komt dit wel overeen met wat ik al maanden ervaar, dat zelfs als uTorrent minder dan 100 KB/s gebruikt, internetten véél langer duurt, al is er nog 400 KB/s aan bandbreedte over.
De bandbreedte (als in snelheid) is niet eens zo belangrijk. Het gaat om het aantal connecties, en daar hebben vooral de consumenten routers last van wat in zulke problemen (trage/weg vallende verbinding) resulteert. Mijn tip, verlaag het aantal connecties in uTorrent naar 50 of zo. (Niet per torrent, maar overall).

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 23-01-2009 14:40 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Je hebt 't over bandbreedte, dit bestaat uit upload en download. Als je upload vol zit ervaar je minimaal flinke vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Arnout schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:40:
Je hebt 't over bandbreedte, dit bestaat uit upload en download. Als je upload vol zit ervaar je minimaal flinke vertraging.
Uiteraard, maar zou over het algemeen niet voor packet-loss zorgen. Eerder traagheid.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb in deze thread een eenvoudig (batch) scriptje gezet, die de online- en offline tijden logt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Arnout schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:40:
Ja, m'n upload zit wel helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijzelf schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 15:19:
Ik heb in deze thread een eenvoudig (batch) scriptje gezet, die de online- en offline tijden logt
Je script werkt niet goed. Hij monitoort iig niet per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hij monitoort iig niet per minuut.
Wat bedoel je daarmee? Heeft hij een ander interval, of schrijft hij niet een regel per minuut? Dat laatste is 'by design', hij logt alleen hoe laat je on- of offline gaat.
In geval van dat eerste, wat voor interval heeft hij bij jou? En heb je toevallig een 10.146.99.99 in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Earv schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:58:
[...]

Ja, m'n upload zit wel helemaal vol.
Dan is dat misschien het probleem. Wanneer je je upload vol zet, kunnen de buffers vollopen en kan er daardoor loss optreden.

Los daarvan, een verbinding met een volle upload is een ergernis qua webpagina's bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijzelf schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:02:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Heeft hij een ander interval, of schrijft hij niet een regel per minuut? Dat laatste is 'by design', hij logt alleen hoe laat je on- of offline gaat.
In geval van dat eerste, wat voor interval heeft hij bij jou? En heb je toevallig een 10.146.99.99 in je netwerk?
Ah, dus alleen het wegvallen en opleven van de netwerkverbinding wordt gevolgd? Dan klopt het wel, ik had na een poos draaien maar een regel: "online 13:38:45,00"
Ik dacht aanvankelijk dat het je bedoeling was om eens per minuut een steekproef te nemen en het resultaat weg te schrijven, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Arnout schreef op maandag 26 januari 2009 @ 08:48:
[...]

Dan is dat misschien het probleem. Wanneer je je upload vol zet, kunnen de buffers vollopen en kan er daardoor loss optreden.

Los daarvan, een verbinding met een volle upload is een ergernis qua webpagina's bekijken.
Dus een elke +/- drie minuten wegvallende verbinding, veel jitter en packet loss zijn volkomen normale verschijnselen als je upload vol zit? Kan ik me bijna niet voorstellen...

Ik ga eens kijken of ik mijn upload 'uit' kan zetten en dan de verbinding monitoren.
Pagina: 1