Sata en nForce3

Pagina: 1
Acties:

• lateralus_48
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-04-2024
Na veel te hebben gegoogled, probeer ik het hier even:

Ik probeer mijn Sata-schijf (Samsung T166) aan mijn moederbord te hangen (MSI K8N Neo2 Platinum). Deze Sata-schijf zat eerst in een andere pc, maar door partitionering liep het fout en ik denk dat ik de Windows-installatie verknoeid heb. Op de nForce3-pc stonden zowel Xp als Vista geïnstalleerd en ik dacht dat het gewoon een kwestie zou zijn van extra schijf erbij hangen en bestanden redden.

Blijkbaar lukt dit dus niet. Als ik Sata enable in m'n BIOS, dan blijft het scherm zwart na de laadbalk van windows (zowel bij Xp als Vista). Als Sata uitstaat, lukt het dus wel om Windows te starten. Hij wordt wel herkend in het BIOS, het lijkt gewoon alsof Windows er problemen mee heeft.

Ik heb al de 'enable RAID'-truc geprobeerd, de 'jumper naar Sata-150-truc' (nForce3 zou geen Sata-300 ondersteunen), alsook alles upgedate wat er up te daten valt. Als alternatief voor de jumper vermeldt Samsung een softwarematige oplossing voor nieuwere schijven, maar daar heb ik ook geen succes mee.

Ik wil benadrukken dat ik deze Sata-schijf als extra schijf wil gebruiken in Windows, dus er niet zelf Windows op installeren.

Alvast bedankt voor alle hulp...

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:31
Is het niet gewoon een kwestie dat, zodra je er de tweede Sata schijf bij hangt, deze in de Bios als opstart disk wordt gezien in plaats van de andere systeem schijf die er nog in hangt? Even de bootvolgorde aanpassen in Bios zou dan moeten werken denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Jouke74 op 21-01-2009 23:30 ]

"That was left handed..." - JJH

• lateralus_48
Met de bootsettings heb ik ook al ge-experimenteerd. Zelfs als ik de Windowsschijf boot, blijft het scherm hangen. Ik kom trouwens gewoon in het dual boot scherm terecht, dus die schijf boot dan gewoon, zou ik denken.
Dus: Windowsschijf staat gewoon bovenaan bootlist

(Voor alle duidelijkheid: de Windows-dual-boot-schijf is gewoon IDE)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Als dat bord hotplug ondersteunt kun je gewoon opstarten zonder die schijf aangesloten te hebben, en dan eenmaal in het OS de schijf aansluiten :)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Of je koopt voor een eurootje of 10 a 15 een externe behuizing voor S-ATA schijven.
Kun je hem gewoon in de USB pluggen.

• lateralus_48
Bedankt, ik heb hem werkende gekregen als hotplug. Ben nu GetDataBack aan het uitvoeren (duurt nog meer dan 2 uur). Eén partititie geeft hij aan, maar die kan ik via Windows niet bereiken. Van de tweede is nergens sprake, zelfs niet in GDB. Betekent dit dat de data op die tweede partitie hopeloos verloren is of heb ik nog hoop?

Alvast bedankt dus zover.

• lateralus_48
Oké, heb het grootste deel kunnen redden met GetDataBack.

Bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1