Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] chkdsk, filesystem is raw

Pagina: 1
Acties:

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Ik heb gisteren een virus gehad dat op één of andere manier mijn filesystem zo heeft aangepast dat chkdsk denkt dat de partitie niet geformatteerd is. Ik kan Windows XP (SP3) nog gewoon opstarten, maar hij weigert http (https gaat wel) verbindingen op te stellen en loopt vast op de meest willekeurige momenten.
Chkdsk weigert dus dienst en ik heb al geprobeerd om mijn MBR te herstellen en vanuit die console chkdsk uit te voeren. Dat ging opmerkelijk genoeg wel, maar nadien leek er niets veranderd te zijn. Spinrite heb ik ook laten lopen, maar dat hielp niet. Gparted ziet mijn partitie ook gewoon als ntfs.

Op de meeste sites die ik tegenkom, raden ze aan om de boel te formatteren, maar dat wil ik liefst niet doen. Heeft iemand enig idee hoe ik chkdsk kan laten inzien dat mijn partitie gewoon ntfs is, zodat ik mijn PC op fouten kan controleren?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer vanuit je Windows repair console (booten vanaf je installatie cd) je MBR te fixxen en met chkdsk /f C: je schijf te controleren.

Mocht dat dus niet werken, maak in ieder geval een backup, aangezien je een virus hebt gehad en overweeg toch die reïnstall.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Alfredo
Beide heb ik geprobeerd, no luck. Volgens mij heeft het virus mijn VBR ook aangepast, het MBR zou ondertussen terug hersteld moeten zijn. De backup is reeds gemaakt.

Iemand die weet waar(mee) je VBR begint, zodat ik het handmatig terug kan zetten? De sector op je harde schijf bedoel ik dus.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Start eens op van een BartPE of Knoppix Live CD, of vanaf een XP opstart CD. Je moet je Windows helemaal omzeilen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Alfredo
En dan doe ik wat? Mijn virusscan heb ik reeds vanaf een Ubuntu Live CD gedaan, dit topic heb ik van dezelfde CD aangemaakt. Maar dat helpt me Windows niet terug in orde te krijgen.
Ook de partitie controleren op fouten met gparted hielp niet.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Op welke sector je VBR begint staat in de MBR; dat zou je met een (bijna) willekeurige partitie tool moeten kunnen zien. De code daarvan zelf is wel goed, anders bootte je Windows echt niet. Waarschijnlijk zijn er echter een paar type-settings erin veranderd; zie b.v.: http://www.ntfs.com/ntfs-partition-boot-sector.htm

Zoek je eigen C:\ partitie VBR op en vergelijk de inhoud, b.v. met WinHex ofzo ;) Succes !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Alfredo
De inhoud kwam overeen, ik heb dus geen flauw idee waaraan het nog kan liggen. Formatteren dan maar zeker?

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 16:12
NEEE NIET FORMATTTEREN!!!

• ybysaia
Ik heb hetzelfde zo nu en dan ook. Wat ik dan moet doen is de computer opstarten zonder de betreffende schijf erin, daarna weer afsluiten, schijf weer aansluiten en opstarten. Heb verder niet gelezen, dus als het je c-schijf is weet ik het niet. Dan kun je de schijf bij iemand anders in de computer plaatsen en met een recoveryprogramma je data terughalen.
BIOS resetten kan ook helpen.
Er zijn wel meer mensen met dit probleem, wellicht kun je op google nog wat vinden. Kun je de schijf bijvoorbeeld niet opnieuw initialiseren in schijfbeheer ofzo?

• ybysaia

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ybysaia, zou je in het vervolg van de edit knop gebruik willen maken?
op deze manier lijkt het meer alsof je met jezelf in discussie bent, en deze info kun je ook net zo goed in één post neer zetten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Alfredo
Bedankt ybysaia, die link had ik ook al gevonden. Met Disk Probe heb ik mijn VBR dus ook bekeken en dat lijkt allemaal in orde.
Dan zou het mijn MBR kunnen zijn, want telkens ik fixmbr run, geeft hij aan dat mijn MBR van een ongekend formaat is (ook als ik dat 3x na elkaar doe). Kan het zijn dat er daar iets onherstelbaar beschadigd is?

Opstarten gaat trouwens (meestal) prima, alleen chkdsk en disk defrag werken niet meer en het systeem loopt vaak vast bij het gebruik van de verkenner. Aan mijn bestanden kan ik gewoon met een Linux live CD, dus ik kan van alles wel een backup maken.
Pagina: 1