Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Small Request] Iets grotere max kb size avatars

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Ik probeerde toevallig vandaag een nieuwe avatar te uploaden en het viel me op dat bijna elke avatar die ik maakte net te groot was qua kb om te uploaden als gratis member. (edit: die ik probeerde te maken van foto die je nu links als mijn ava ziet).

Het limiet is een 60x60 afbeelding (prima formaat) van maximaal 10KB.

Nu kom ik zelf met Photoshop standaard boven die 10KB voor een 60x60 afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/27x311d.jpg
(zie dat Photoshop er al van uitgaat dat deze afbeelding 10.5kb gaat zijn, net te groot dus :( )

Zelfs met een 50x50 jpeg op kwaliteit 5 uit 12 (hoge lossy compress dus) kom ik nog op zo'n 13KB uit terwijl er niets bijzonders is te zien.
Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2qns0mt.jpg

Uiteindlijk kreeg png compressie mijn avatar onder de 10KB op 60x60.

Maar ik vroeg me af of het misschien een idee is om de max grote van avatars op te hogen naar bijvoorbeeld 15KB zodat ook JPG's zonder allemaal compressie instellingen te uploaden zijn.

Ik ben benieuwd wat iedereen hier over te zeggen heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door roy-t op 21-01-2009 23:25 . Reden: tekst onder afbeelding onder verkeerde afbeelding! 8)7 ]

~ Mijn prog blog!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je hem zelf host, mag hij 100kB zijn, dat is toch niet zo'n probleem?

Die van mij is trouwens 4,5 kB en is groter 150x150 oid, dus waar jij het probleem vandaan haalt weet ik niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Hooglander1 op 21-01-2009 22:22 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Pak ik de laatste discussie er nog even bij: Avatar size, waarbij de reactie van Kees me vooral opvalt:
Kees schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:39:
[...]

60x60 = 3600 pixels, 24 bits kleur = 3 bytes per pixel, uiteindelijke grootte 10800 bytes
Lossless compressie: maximaal 3600 kleuren, past in 14 bits -> 6300 bytes + klein beetje overhead

Makkelijk zou ik het niet willen noemen, het is juist moeilijk om non-animated over de 10kb heen te gaan zonder een enorme overhead te hebben.
Dus ik weet niet wat je fout doet, maar het moet prima kunnen met die 10kb.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• roy-t
Dirk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:23:
Pak ik de laatste discussie er nog even bij: Avatar size, waarbij de reactie van Kees me vooral opvalt:

[...]

Dus ik weet niet wat je fout doet, maar het moet prima kunnen met die 10kb.
Ehm, ja dat is vreemd, maar ik heb hierboven dan ook het plaatje gepost wat ik niet onder 10KB krijg, zelfs niet als ik het bijvoorbeeld in paint open en dan opsla als JPG.

Sterker nog zowel in Gif als in PNG kost het ook echt moeite om onder de 10Kb te komen.

(Ik had btw gezoch op avatar size, maar daar niets nieuwers dan 2005 gevonden, waarschijnlijk net het verkeerde keyword gebruikt :/ )

Of ik heb toevallig een hele rare foto die f*cked met compressie algoritmen, of zowel paint, paint.net als photoshop doen iets heel erg verkeerds. (Of je berekeningen kloppen niet).

Sowieso is het jpg'tje zelfs op lage kwaliteit 24bits per pixel, dat zou dus 8bits per kleur = 1 byte per kleur zijn aan data. ((60x60*24)/8)/1024 = 10.5KB. dus het lijkt me iig losless niet moeilijk om precies over 10KB heen te komen. Het lijkt me ook dat de overhead van png en jpg vrij groot is bij kleine bestanden waardoor mogelijk de compressie niet heel erg veel effect heeft (zoals in dit geval waar ik telkens zelfs boven de 10.5kb uitkwam op 60x60.

Ik kan me nog voorstellen dat Photoshop iets abnormaals doet waar door het jpgtje zwaarder is. Maar MSPaint?

Edit: ik lees je stukje nu nog beter, en Kees gaat uit van een perfect compressie algoritme zonder library overhead (waar de hele compressie juist nu mee werk) e.d. wat in het geval van plaatjes van 60x60 vrij significant is.

Ook wil ik nog even betogen dat het tot nu toe mij nog nooit opgevallen was dat 10Kb de limiet was, en dat mijn andere 3 avatars zo rond de 8~9KB zweven, misschien is dit plaatje toevallig net erg vervelend qua kleuren? Ik weet het niet. All I'm saying is dat voor 60x60 plaatjes 10KB net te klein zou kunnen zijn en dat een verhoging naar iig 10.6KB er voor zou kunnen zorgen dat er bijna nooit problemen zijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door roy-t op 21-01-2009 23:26 ]

~ Mijn prog blog!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 14:05
Doe 's save for web.. scheelt een hoop gezeik.

|>

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afbeeldingslocatie: http://www.fysiotip.nl/got/avatar-test.jpg1,21kB JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.fysiotip.nl/got/avatar-test.png5,74kB PNG

Wat is het probleem?

Gewoon met MsPaint :)

Als je het grote origineel hebt, wil ik die ook best ff voor je naar 60x60 resizen hoor :P

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 21-01-2009 23:27 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer eens IrfanView, daarin kan je keurig kiezen in hoeveel je afb aan kwaliteit moet inboeten om precies die 10kb te worden, en zoek anders een imagehost waar je je afb dropt en hem hier inlaadt :)

Zo heb ik met m'n php-script nu 19 afbeeldingen in een random order die itt 28kb (±2kb/afb) zijn, en het script zelf telt 7kb op m'n eigen domein staan. Werkt perfect ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• roy-t
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:26:
[afbeelding]1,21kB JPG
[afbeelding]5,74kB PNG

Wat is het probleem?

Gewoon met MsPaint :)

Als je het grote origineel hebt, wil ik die ook best ff voor je naar 60x60 resizen hoor :P
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/126096/Kerst08AVA60x60.png 9.8kB Png
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2qns0mt.jpg 13kB BMP

Echt wtf :/ zowel paint.exe als photoshop gaven exact dezelfde grote bij het opslaan. En jij tovert er ineens 1.21kb Jpg'tjes uit die qua kwaliteit exact het zelfde zijn.

Ehm.... Ik hoop dat ik als prototype nerd nog wel met paint en photoshop kan omgaan, iig met de "opslaan als" functie that is. Heb je hier voodoo op toegepast? Ik snap er echt niets van.

Natuurlijk is dit hele topic onzin als een plaatje met betrekkelijk veel kleurschakelingen slechts 2kB is. Dan is 10 meer dan ruim. Maar ik snap er echt niets meer van 8)7

~ Mijn prog blog!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb wel ctrl-a gedaan en dan knippen

File -> new en dan weer plakken en opslaan.

Just to be sure, je kan het ook proberen of dat bij jou werkt :P Maarre, dit wordt een tech-topic en niet een dev-topic. Dus laten we de rest maar hangen hier denk ik ;)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

roy-t schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:17:
Ik probeerde toevallig vandaag een nieuwe avatar te uploaden en het viel me op dat bijna elke avatar die ik maakte net te groot was qua kb om te uploaden als gratis member. (edit: die ik probeerde te maken van foto die je nu links als mijn ava ziet).

Het limiet is een 60x60 afbeelding (prima formaat) van maximaal 10KB.

Nu kom ik zelf met Photoshop standaard boven die 10KB voor een 60x60 afbeelding.
De grootte die Photoshop daar geeft is voor hun eigen bestandsformaat, .psd, dat is zonder compressie en met allerlei overhead erbij, inderdaad de 10.800 bytes die kees aan gaf. Lijkt me dat dat met .jpg dus inderdaad makkelijk naar < 10KB moet kunnen gaan, als dat niet lukt gaat er blijkbaar iets mis.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• roy-t
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:34:
Ik heb wel ctrl-a gedaan en dan knippen

File -> new en dan weer plakken en opslaan.

Just to be sure, je kan het ook proberen of dat bij jou werkt :P Maarre, dit wordt een tech-topic en niet een dev-topic. Dus laten we de rest maar hangen hier denk ik ;)
Damn, ja op die manier kom ik ook aan 1.5KB. Ik zal waarschijnlijk het plaatje slechts geopend hebben in paint.exe en daarna weer opgeslagen zonder het daadwerkelijk naar een andere file te verplaatsen, waarschijnlijk heeft paint dan ook niets veranderd :/

* roy-t schaamt zich diep.

Ehm mag deze afdalen naar de diepe krochten van LD?

(wel vreemd dat Photoshop toch echt niet onder de 13KB wilde zelfs met lage settings, ik bedoel als paint het kan!)

@ Hertog, leuk verhaal maar zoals ik al aangaf niet het geval zelfs vanaf de eerste post niet :)

@Simon, ah sorry het gaat zo snel, ik zal die optie vanaf nu gebruiken mocht ik weer ava's willen maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door roy-t op 21-01-2009 23:39 ]

~ Mijn prog blog!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 14:05
roy-t, lees mijn tip even.

|>

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Paint FTW!

:P
roy-t schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:37:
Ehm mag deze afdalen naar de diepe krochten van LD?
Vind ik prima, want 10k is echt ruim voldoende, moet je alleen de juiste tools/technieken gebruiken :)

Case closed :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.