Goed geluid stereo

Pagina: 1
Acties:

• Davinci1991
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:12
Hallo ik heb een onboard realtek geluidsapparaat en wil beter geluid. Mijn stereo is vrij goed met een top of the range luxxman versterker en mission boxjes. Eventueel wil ik er ook een copland buizenversterker en sonics aquila's op kunnen aansluiten. Standaar speel ik af met foobar2000 en Kernel Streaming. Ook telt mijn bibliotheek voornamelijk FLAC bestanden dus daar ligt het niet aan. Wat kan ik het beste doen voor een top geluid? Een geluidskaart die optisch signaal geeft met een DAC (cambridge). Welke geluidskaart? Of een geluidskaart standalone die analoog signaal geeft naar me stereo?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Ik zou een geluidskaart met digitaal uit regelen en dan een externe DAC pakken. Zelf vind ik M-Audio goede dacs maken, zo vanaf 250 euro ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Als je een externe dac neemt, maakt het volgens mij niet eens uit wat voor geluidskaart je neemt mits voorzien van een digitale uitgang (SPDIF of Toslink). Sommigen beweren van wel, omdat highend kaarten eerder een betere aansluiting hebben en het signaal dan beter doorkomt, maar om het verschil ook maar enigszins te kunnen horen, moet je uber higer then high end luidsprekers hebben.

Zoals deze vent bijvoorbeeld:

http://www.htforum.nl/~showcase/usersetdetail.php?id=62

[ Voor 10% gewijzigd door Younes op 21-01-2009 20:29 ]

...en waarom?

• Davinci1991
Bedankt voor je reactie. Welke geluidskaart zou je adviseren. En ik vind zelf de Cambridge DAC erg goed.

• Davinci1991
Younes schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:27:
Als je een externe dac neemt, maakt het volgens mij niet eens uit wat voor geluidskaart je neemt mits voorzien van een digitale uitgang (SPDIF of Toslink). Sommigen beweren van wel, omdat highend kaarten eerder een betere aansluiting hebben en het signaal dan beter doorkomt, maar om het verschil ook maar enigszins te kunnen horen, moet je uber higer then high end luidsprekers hebben.

Zoals deze vent bijvoorbeeld:

http://www.htforum.nl/~showcase/usersetdetail.php?id=62
En bij luidsprekers van 3000+ euries?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34

JT

VETAK y0

Voor digital out maakt het idd niet zoveel uit. Mocht je ooit het analoge deel willen gebruiken, dan zou je ff moeten zoeken naar reviews van verschillende kaarten welke het beste is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Davinci1991
Ik had trouwens ook iets gehoord, dat het beter is om digitale geluidskaarten te hebben die het geluid gewoon in 44.1 kHz geven klopt dit?

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Davinci1991 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:30:
[...]

En bij luidsprekers van 3000+ euries?
:+ Ik ben wel benieuwd naar wat je hebt staan. Foto's?

Ik zal verder geen antwoord geven, omdat ik je niet gedegen advies kan geven. De benodigde kennis is simpelweg niet aanwezig. Ik wacht nederig op de wijze woorden van de volgende alwetende poster. :9

...en waarom?

• Davinci1991
Younes schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:33:
[...]

:+ Ik ben wel benieuwd naar wat je hebt staan. Foto's?

Ik zal verder geen antwoord geven, omdat ik je niet gedegen advies kan geven. De benodigde kennis is simpelweg niet aanwezig. Ik wacht nederig op de wijze woorden van de volgende alwetende poster. :9
[img]http://http://www.sonicsonline.de/data/dlidbimage/pic_85_278_74.jpg[/img]
[img]http://http://www.stoneaudio.co.uk/resources/products/image1/coplandcta405.jpg[/img]

• Davinci1991
Is wel van me pa ;) zie me naam, geen toerijkend budget.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Je geeft aan dat je goede componenten hebt, goede bekabeling en goed source materiaal. Maar wat mis je dan precies? Misschien kan je aangeven waarom het huidig geluid niet goed is?

• Davinci1991
Goed geluid wann. ik me pc als bron gebruik. Dit door een hele basic geluidskaart die ook geen digitale uitgang heeft.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:07
Davinci1991 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:32:
Ik had trouwens ook iets gehoord, dat het beter is om digitale geluidskaarten te hebben die het geluid gewoon in 44.1 kHz geven klopt dit?
Ja. Het is zo dat sommige Creative kaarten digitaal wel kunnen uitsturen met 44.1kHz, maar intern er eventjes 48kHz van hebben gemaakt. Deze onnodige dubbele conversieslag uit zich onoverkomelijk in verlies van kwaliteit. Zorg er dus voor dat de geluidschip intern ook 44.1kHz kan. Dit is heel moeilijk zelf uit te zoeken en te controleren, helaas.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Davinci1991
gertvdijk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:53:
[...]

Ja. Het is zo dat sommige Creative kaarten digitaal wel kunnen uitsturen met 44.1kHz, maar intern er eventjes 48kHz van hebben gemaakt. Deze onnodige dubbele conversieslag uit zich onoverkomelijk in verlies van kwaliteit. Zorg er dus voor dat de geluidschip intern ook 44.1kHz kan. Dit is heel moeilijk zelf uit te zoeken en te controleren, helaas.
Zou je eentje willen noemen die dit heeft? Ik kan er moeilijk een zelf vinden.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:07
Davinci1991 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:00:
Zou je eentje willen noemen die dit heeft? Ik kan er moeilijk een zelf vinden.
Nee, ik kan niet met zekerheid zeggen welke dat heeft. Maar, ik ga ervan uit dat elke high-end voor muziek bedoelde geluidskaart dit heeft. (Dus geen gamersmodel oid). M-audio zal ongetwijfeld een in het assortiment hebben.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Waarom heeft hij stekkerdozen van rond de 300 euro??

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

misschien geld teveel?

wat voor budget heb je in gedachten?
externe DAC is wel de mooiste oplossing, maar zelfs een X-fi zal een stuk beter geluid geven dan een cheapassonboardprutkaart.

wb geluidskaarten:
Ik denk dat je, als je even zoekt hier, wel wat vermeldingen kunt vinden (ik meen dat sweex er een aantal had die 44.1 intern waren? in ieder geval een goedkoop merk)
Ook een optie is een hagUSB, usb naar spdif converter. Hele basic oplossing, rond de €80. DIY versie nog een stuk minder (± €40)

Een goedkope, goede, all-in-one oplossing is een EMU-0404USB voor €200
Die cambridge dacMagic kost wat meer (€400?), schijnt ook erg mooi te zijn (die slikt trouwens ook gewoon USB)

Zelf net een CI Audio VDA2 binnengekregen, leuk ding ook :) maar dan heb je nog wel een spdif maker nodig.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Davinci1991
mr.paaJ schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:03:
misschien geld teveel?

externe DAC is wel de mooiste oplossing, maar zelfs een X-fi zal een stuk beter geluid geven dan een cheapassonboardprutkaart.

wb geluidskaarten:
Ik denk dat je, als je even zoekt hier, wel wat vermeldingen kunt vinden (ik meen dat sweex er een aantal had die 44.1 intern waren? in ieder geval een goedkoop merk)
Ook een optie is een hagUSB, usb naar spdif converter. Hele basic oplossing, rond de €80. DIY versie nog een stuk minder (± €40)

Die cambridge dacMagic kost wat meer (€400?), schijnt ook erg mooi te zijn (die slikt trouwens ook gewoon USB)

Zelf net een CI Audio VDA2 binnengekregen, leuk ding ook :) maar dan heb je nog wel een spdif maker nodig.
Ik heb zelf in gedachten om de cambridge dac uit engeland te halen (200 euro) en die dan erop aan te sluiten. Maar kan dat zo, maar op de usb poort? Of moet ik toch ook een geluidskaart kopen.

• Davinci1991
mr.paaJ schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:03:
misschien geld teveel?

wb geluidskaarten:

Die CL Audio is trouwens dan weer boven me budget :'( Ben maar 17 :+

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

USB moet gewoon werken ja, heb wel ergens metingen gezien dat er wat meer ruis in zit dan spdif, maar daar kun je later altijd nog naar kijken.
Ben benieuwd of je ze thuisgestuurd krijgt uit UK, geloof dat er vrij strikte leveringsbeperkingen op gezet zijn. Maar even op en neer met de boot is ook leuk ;)

• Davinci1991
Wil toch nog even zeggen dat ik nu zowel de dacmagic als een musical fidelity v-dac erop heb aangesloten en dat het bagger klonk. Ik kreeg ook de nodige fouten, zo kon ik geen 96 kHz of hoger afspelen met AISO. Ik zoek hard verder en dank jullie voor jullie berichten :9

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Een M-Audio Delta 24/96. Is cheap, en kan uitsturen op 44.1/48/96 khz

En als die kut klinkt, is er iets mis met je apparatuur. Met digitale signalen (mits niet geresampled) bepaalt de ontvanger hoe het klinkt, niet de verzender. (Of het zit tussen je oren, maar daar is een ander topic voor. ;) )

[ Voor 66% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-02-2009 01:36 ]

Aannames zijn fataal.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

wat was er mis met het geluid dan? sowieso heb je voor CD content niet de hogere samling nodig. Als je nu die dacMagic hebt liggen kun je ook eens kijken hoe die werkt als je die op de CD speler van je pa aansluit (lijkt me dat die ook wel s/pdif uit heeft). Als dat ook bagger is, dan is je dacMagic voor jou niet geschikt, anders ligt het aan de manier van aansluiten. En probeer ook eens de verschillende filter opties in de dacMagic

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een geluidskaart die door deze driver wordt ondersteund: http://code.google.com/p/cmediadrivers/ (zie lijst daaro)

Bijvoorbeeld deze cheap-ass Trust: http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=12950

• Davinci1991
Die DAC klonk bij me pa zijn cd-speler goed, maar er is toch iets wat het in me computer verpest. Ik denk de geluidskaart die zich er toch tegen aan bemoeit. Zowieso heb je een moederbord en alles die het kunnen verstoren. Daarom ga ik toch voor een netwerkspeler heb die getest en klinkt gewoon erg goed(beter als cd-speler 2000 euro) en is qua gebruiksgemak ook beter.
Pagina: 1