• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hee tweakers,

Ik ben druk bezig met het opzetten van een SQL omgeving.
Aangezien we hier binnenkort omgaan naar een pakket wat gebruik maakt van SQL.

Dit pakket wordt op ongeveer 14 pc's tegelijk gedraaid, en moet altijd online zijn.
Vandaar, 2 gloednieuwe servers, en een wat oudere server als SQL2005 Witness.

Op alle servers staat SQL Server 2005 + SP1.
Database "test" staat op server DC1 & DC2
DC3 is de Witness.

De status van de databases is "Synchronized" en net nam ik even de proef.
Ik connect met DC2 voor de database, gaat goed.
Ik trek DC2 offline om te testen wat er gebeurt :9
Heel simpel, ik kan er niet meer in... in mijn optiek zou de witness de connectie moeten omleggen naar DC1 zodat ik direct verder kan werken?

Of is dit niet het geval?
Moet je bij automatic failover zelf de connectie naar de database aanpassen?

Dagen googlen op dingen als "How works witness sql 2005", "Sql 2005 mirroring" en "SQL 2005 witness" leveren heel veel documentatie op.
Maar niet wat ik zoek :X

Snapt iemand wat ik wil, en hoe dit voor elkaar te krijgen is ? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Had je Database Mirroring FAQ gezien? Het linkje onderaan geeft nog meer info :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DennusB
  • Niet online
Dit stukje:
Note that the witness is not the most important member of the database mirroring session. The witness just answers the question: “Who do you see?” When the partner servers cannot see each other, the partner servers contact the witness to see whether the witness can contact the other partner and verify that a failure has occurred.
Zegt dus eigenlijk dat een witness gewoon niet doet aan loadbalancing, maar aan "Wie zie je" vragen?

• DennusB
  • Niet online
Ik kom nog even terug op mijn laatste post.

Ik heb nu de Witness draaien met 2 SQL2005 servers, deze mirroren elkaar perfect.
Nu is het natuurlijk alleen zo dat 1 database "Principal" is, en de andere "Mirror".

Wanneer de database "Principal" heet, is er geen probleem om met de database te connecten.
In de studio kan je de data zien, via de clients kan je met onze applicatie connecten naar de server, alles goed dus.
Wat wil nou het geval, de 2e server staat altijd op "Mirror". Tenzij de 1e server plat gaat.
Dan blijft de 2e server weer "Principal", en is hij te gebruiken, en server1 niet meer.

Nou willen wij straks load-balancing gaan doen, maar mijn idee is dat dat nooit kan wanneer 1 database als "Mirror" staat, omdat deze niet te benaderen valt.
Hoort dit? Doe ik iets fout?

Ik heb google echt al dagen uit geplozen, maar kan geen oplossing vinden :|
Hoop dat jullie me even kunnen helpen :)

• theartinc
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-01 12:26
Je kunt niet met de mirror connecten als de principal online is. Dat is ook de bedoeling, want de opstelling met 2 database servers en een witness server is voor High Availability. Dus als de principal down gaat kun je nog altijd verder met de mirror (die dan principal is geworden). Load balancing lukt in deze opstelling niet.