• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
Ik heb sinds een jaar een EVGA 8800 GT Superclocked in het volgende systeem:

Asus Maximus Formula
Intel E8400 (3Ghz, stock speed)
Corsair TWIN2X4096-6400C5

In de beginmaanden het ik de E8400 overclocked naar 3,6Ghz ten koste van een 1 graad hogere temperatuur. Doordat mijn GPU-drivers constant bleven crashen (in zowel Vista als XP) heb ik 'm uiteindelijk teruggezet naar 3Ghz. Dit zorgde ervoor dat de drivers minder crashten, maar loste het probleem niet op. Nu, bijna een jaar verder heb ik zo'n beetje alles geprobeerd wat er op internet te vinden is en heb ik ook al een RMA gebruikt bij EVGA. Vandaag dus een nieuwe kaart ontvangen en na 20 seconden GTA IV te hebben gedraaid: crash. Ik sta op het punt om het op te geven en de volgende keer een paar duizend euro te spenderen aan een flinke tv + xbox in plaats van een pc... Nog een laatste poging dan: is er iemand die enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn en wat ik er aan kan doen zonder nog meer euro's te verspillen?

EDIT:
Tijdens de RMA aanvraag gebruikte ik tijdelijk een X1900, geen enkel probleem mee gehad... Maargoed, het oog wil ook wat dus het zou leuk zijn als deze kaart het na een jaar ook gaat doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xirt op 21-01-2009 12:59 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een mogelijke oorzaak kan de voeding van je computer zijn. Regel even een andere voeding en test het eens.

March of the Eagles

• Xirt
Ik ga even kijken of ik een andere voeding kan regelen. Jammer genoeg was die voeding nieuw gekocht bij de kaart, dus zou wel heel zuur zijn. 550W lijkt mij voldoende met genoemde specs of moet ik eerder richting de 1000 gaan denken (lijkt mij raar?)?

• Xirt
Owk, eindelijk tijd gevonden om een hele avond te klussen aan m'n pc. Ik heb een 600W voeding geleend en aangesloten op het geheel. Na enkele tests met crashes kon ik uitsluiten dat dat het probleem veroorzaakt. Dezelfde avond heb ik de geluidskaart vervangen, de kaart in het tweede PCI-E slot gezet en de koeler op de kaart vervangen (scheelt 30 graden). De kaart draait nu met een stresstest 52 graden en deze 2D stresstest crashte na 2 uur nog steeds niet. Ook het 2D spel World of Goo beloofde veel goed aangezien deze niet crashte in het half uur dat ik het spel gedraaid heb (normaal binnen een minuut een crash). Pas toen ik CoD4 enkele minuten liet draaien crashte het geheel weer en wist ik dat alles helaas tevergeefs was. Ik ben echt ten einde raad momenteel; ik speel 'low-end' spellen nu op m'n laptop van 200E ipv op m'n computer van 1000E en graag zou ik dat andersom zien. Iemand nog een idee?

Voor de goede orde nog even een overzicht:
- Grafische kaart vervangen (serienummer verschilt)
- Voeding vervangen
- PCI-E slot gewisseld
- Geluidskaart vervangen

Ik zal vannacht even memtest runnen om te kijken of daar iets mee is, maar gezien ik dit al vele malen gedaan heb verwacht ik geen bijzonderheden.

EDIT:
Ik kwam net dit bericht tegen, maar het lijkt op zichzelf te staan. Iemand ergens nog andere bronnen die hetzelfde beweren (oftewel claimen dat ik afgezet ben voor 250 euro :'( )?

[ Voor 11% gewijzigd door Xirt op 01-02-2009 03:11 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hadden ATi drivers ook niet toevallig een probleem met 4GB RAM? Staat me iets van bij maar het hoe en wat kan ik me even niet meer herinneren.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Xirt
Met de oude X1900 has ik geen enkele problemen. Het gaat om een 8800GT Superclocked, dus een nVidia. Of bedoelde je dat die drivers problemen hebben met 4Gb RAM? Sowieso draai ik 32bit dus zou de kaart daar geen gebruik van moeten kunnen maken?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat weet ik dus niet meer ;) Zoals in m'n sig staat heb ik een 4870 met 6GB en die is al meer dan een maand stabiel, dus tja. Ik zal wel even zoeken.

edit: iets als dit dus:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

[ Voor 26% gewijzigd door spone op 01-02-2009 03:49 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
spone schreef op zondag 01 februari 2009 @ 03:48:
Dat weet ik dus niet meer ;) Zoals in m'n sig staat heb ik een 4870 met 6GB en die is al meer dan een maand stabiel, dus tja. Ik zal wel even zoeken.

edit: iets als dit dus:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM
Het is geen crash van het systeem maar een crash van de videodrivers. Ik heb dit ook wel eens om onverklaarbare redenen in Vista 64bit Ultimate Edition. Heb ook 4GB memory erin. Ik draai momenteel de 169.25 drivers omdat de nieuwste drivers bij nVidia tevens de meest instabiele zijn. M.a.w. ... daar heb ik nog minder problemen mee. Ik speel vrijwel elke avond World of Warcraft en/of Supreme Commander. Gemiddeld 1 keer in de maand heb ik een driver crash welke na een reboot verholpen is.

Helaas kan ik je verder niet meer helpen dan dit. Probeer eens andere drivers en kijk welke de minste problemen veroorzaken. Mogelijk dat je daar iets aan hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

• Xirt
Ik heb vanaf februari vorig jaar steeds de drivers upgedate, maar met elke driver versie heb ik het hetzelfde probleem. In mijn ogen zijn ze dus allemaal instabiel (maar dat lijkt me sterk). Als ik een a twee keer per maand een crash zou hebben dan zou ik dat niet zo erg vinden, maar ik kan momenteel geen spellen spelen omdat 90% van de keren dat ik een spel start het spel binnen 5 minuten crasht.

Overigens heb ik ook een tijdje Vista 64bit gedraaid en hier deed hetzelfde probleem zich voor. Het enige verschil is dat ik daar weer terug kon keren naar Windows waar ik de melding kreeg dat de driver gecrasht en recovered was. Dat recoveren van Vista leek ook niet echt functioneel, want het was na zo'n crash niet mogelijk om het spel opnieuw op te starten (reboot noodzakelijk). Momenteel draai ik Windows XP/32 dat helemaal stabiel is op dit probleem na.

Uitslag memtest86: geen fouten gevonden.

• Xirt
Update: zojuist de oktober update van m'n bios erin gezet. De update zou problemen moeten verhelpen voor 2 ATI kaarten, maar je weet maar nooit wat de update voor mij kan doen. Verdere ideeen zijn heel erg welkom.

Update 2: CoD 5 als test gebruikt en deze crashte meteen na het laden. Het probleem is er dus nog steeds en ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing. Mocht het hardware zijn dan hoop ik er voor de 23e achter te zijn i.v.m. garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door Xirt op 01-02-2009 20:22 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 08:11
Diverse drivers proberen, dwz eerst uninstall doen en dan met verwijder software de resten verwijderen en dan pas een nieuwe versie installeren.

Bios op optimized.
Bios op default(is langzamer).
Bios geheel nakijken en checken of alles goed staat, en niet te snel.
Met minder geheugen proberen en/of 1 reepje testen.
Grafische instellingen wat langzamer zetten en kijken of hij crashed.
Op www.guru3d.com, hier staan vaak speciale versies van drivers, probeer deze eens.
Extra kaarten/hardware verwijderen.(geluidskaart eruit).
Pagina: 1