Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel 2007 (Formule voor 3e dinsdag in september)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al een tijdje te rommelen met excel, ik ben op zoek naar een code waarmee ik in een overzicht kan aangeveven wanneer bijv. wanneer prinsjesdag is.

Dat is dus de 3e dinsdsag in september, alleen kan ik hiervoor nergens de juiste formule vinden. Zelfs de database van microsoft is niet toereikend. Ik vraag me af of het uberhaupt met alleen een formule kan of dat er ook met VBA gewerkt wordt.

De formule moet in mijn beleving iets zijn in de trend van =DATUM("G1;9;1")+ eerste keer dat weekdag 4 voorbijkomt na voorgenoemde datum.
G1 = jaaraanduiding die automatisch overgenomen wordt uit een ander veld.

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt arjan

Verwijderd

code:
1
=ALS((2-WEEKDAG(DATUM($B$1;9;1);2))<0;(2-WEEKDAG(DATUM($B$1;9;1);2))+21;(2-WEEKDAG(DATUM($B$1;9;1);2))+14)+DATUM($B$1;9;1)

Daarbij staat in veld $B$1 het jaartal waarvoor je de 3e dinsdag in september wilt berekenen.

Ik ben steeds uitgegaan van de eerste dag in september:

code:
1
=DATUM($B$1;9;1)

Als die dag op een dinsdag (2) valt, dan valt de derde dinsdag 14 dagen later (+14). Ofwel: de derde dinsdag valt te berekenen door het daggetal 2 minus het daggetal van de eerste dag van de maand (in dit geval 2) plus 14 plus de datum van de eerste dag van de maand.
Mocht die eerste dag van de maand een maandag zijn (1), dan krijg je dus 2-1+14 = 15 plus datum eerste dag van de maand.
Het kan echter ook zo zijn dat de eerste dag van de maand een woensdag t/m zondag is. In dat geval valt de derde dinsdag dus zeker 15 dagen ná de eerste dag van de maand, en krijg je de syntax 2-daggetal van eerste dag v/d maand+21+datum eerste dag v/d maand.

Ik heb 'm niet op alle jaartallen getest, maar van 2008 t/m 2014 klopt ie in ieder geval ;)

Verwijderd

de redenering van Alargule klopt. iets eenvoudiger is uit te gaan van het volgende.
de derde dinsdag valt ten vroegste de 15de dag van de maand als deze op een dinsdag begint (zoals dit jaar) en ten laatste de 21ste als de maand begint op woensdag (zoals bv. in 2004).
aan de hand van de nummer van weekdag van de 15de kan je dus bepalen hoeveel je daar bij moet optellen om op dinsdag uit te komen.
code:
1
=DATUM($B$1;9;15)+KIEZEN(WEEKDAG(DATUM($B$1;9;15);2);1;0;6;5;4;3;2)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wat dan weer omgeschreven kan worden naar:
code:
1
=DATE(B1,9,22-WEEKDAY(DATE(B1,9,5)))

of in NL:
code:
1
=DATUM(B1;9;22-WEEKDAG(DATUM(B1;9;5)))

;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Zoals je ziet: alle wegen leiden naar Rome...ehhh...de 3e dinsdag in september, dan... :P