Green Media Server met veel storage mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een HDX 1000 (bevalt super !) en wil nu een media server gaan bouwen met flink wat storage.

In de HDX zelf past wel een hd maar ik wil meer data kwijt dan slechts 1 hd, dus wil ik een low power (green) server bouwen.
Veelal zal deze server dus idle of bijna idle zijn en dan vind ik het belangrijk dat deze weinig energie verbruikt.

Ik zat zelf te denken om er alleen WD Caviar Green disks in te plaatsen, daar deze bijzonder energie-zuinig zijn en met 1 TB toch een behoorlijke opslagcapaciteit per stuk hebben.

Verder leek mij een systeem met onboard video een verstandige keuze.
Qua CPU of een Atom CPU of een lowpower c2d.

Qua behuizing wil ik wel graag uitbreidingsmogelijkheden houden om meer schijven toe te voegen... dus niet te klein.

Mijn wensen/eisen in het kort
Energiezuinig (vooral bij idle/bijna idle)
Compact
Gericht op primair storage en wellicht wat streaming
Puur server dus grafische kaart is niet van belang (slechts console in geval van problemen/upgrade)

Ik had eerst de Synology 207+ ingedachten, maar de aanschafprijs van dit apparaat is nog best fors en kan slechts 2 harddisks aan...een servertje is veelal goedkoper en biedt meer voor dat geld.

Ben benieuwd of er anderen zijn die hier naar gekeken hebben en wat voor oplossingen jullie gevonden hebben.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

Verwijderd

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Ik zou een AMD X2 4850 + 780G bordje halen. Die in een redelijke kast stoppen(ik heb er zelf een genomen met alleen 5,25" bays). Die WD greens zijn leuk, maar imho kan je beter gewone schijven+ laptop schijf halen. Dan kunnen de opslag schijven downspinnen en alleen de laptopdrive is actief. Hierdoor kan je als je wel snelheid nodig hebt die 1Gbit makkelijk vol pompen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een server en niet gewoon een NAS? Tenzij hij moet downloaden kan een NAS veel zuiniger en makkelijker te onderhouden zijn, een NAS met 4 schijven heb je al voor 330 euro.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:27:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Ik zou een AMD X2 4850 + 780G bordje halen. Die in een redelijke kast stoppen(ik heb er zelf een genomen met alleen 5,25" bays). Die WD greens zijn leuk, maar imho kan je beter gewone schijven+ laptop schijf halen. Dan kunnen de opslag schijven downspinnen en alleen de laptopdrive is actief. Hierdoor kan je als je wel snelheid nodig hebt die 1Gbit makkelijk vol pompen.
Dat vind ik persoonlijk het leuke van de 2e generatie greens (eads) die kunnen ook in high performance mode draaien en daarmee behoorlijk respectabele snelheden halen.
Ok het is misschien geen F1, maar dat is voor mij in ieder geval geen probleem die paar %

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:36:
Waarom een server en niet gewoon een NAS? Tenzij hij moet downloaden kan een NAS veel zuiniger en makkelijker te onderhouden zijn, een NAS met 4 schijven heb je al voor 330 euro.
Een 4 disk NAS heb ook naar gekeken maar ik vond de prijzen best hoog.... en de uitbreidingsmogelijkheden relatief beperkt tov een eigen servertje.

Wat ik idd niet weet wat nou het stroomverschil is tussen de twee mogelijkheden en of ik (vanwege het gadgetgehalte) teveel gekeken heb naar de duurdere NAS met leuke gimmicks.

Ik heb iig vooral naar de Synology gekeken.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:08
Ik zou eens kijken naar een geode bordje of een bordje met VIA CPU, deze zijn toch wel wat zuiniger en ook betaalbaarder dan de Atoms. Scheelt ook nogal wat met de 4850e, maar die heeft dan ook een hogere performance en is dualcore.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Trouble schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:27:
[...]

Dat vind ik persoonlijk het leuke van de 2e generatie greens (eads) die kunnen ook in high performance mode draaien en daarmee behoorlijk respectabele snelheden halen.
Ok het is misschien geen F1, maar dat is voor mij in ieder geval geen probleem die paar %
? Ze blijven gewoon op 5400rpm draaien hoor. En het is dan meer dan een paar %. Zeker gezien de schijven gewoon 90% van de tijd UIT staan en maar een paar watt gebruiken voor het ontvangen van een spin up signaal. Heb ik liever extra power op het moment dat ik er om vraag. Anders heb ik nog niets aan dat Gbit netwerk :P.
storeman schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:34:
Ik zou eens kijken naar een geode bordje of een bordje met VIA CPU, deze zijn toch wel wat zuiniger en ook betaalbaarder dan de Atoms. Scheelt ook nogal wat met de 4850e, maar die heeft dan ook een hogere performance en is dualcore.
Sja persoonlijk vond ik de meer prijs die je eigenlijk betaald voor een VIA nano of een Atom Dualcore niet op wegen tegen het feit dat ik met een Single core Sempron en een Georce 8200 + Laptop HD idle hem op 33 watt uit het stopcontact heb. Ik betwijfel of de Nano en Atom een Gbit netwerk kunnen vol trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 15:06 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trouble schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:29:
[...]

Een 4 disk NAS heb ook naar gekeken maar ik vond de prijzen best hoog.... en de uitbreidingsmogelijkheden relatief beperkt tov een eigen servertje.

Wat ik idd niet weet wat nou het stroomverschil is tussen de twee mogelijkheden en of ik (vanwege het gadgetgehalte) teveel gekeken heb naar de duurdere NAS met leuke gimmicks.

Ik heb iig vooral naar de Synology gekeken.
De goedkoopste NAS koop je voor 300 euro, de Synology Cube Station, daar kan je in totaal 4 schijven in stoppen. Mogelijkheden zijn inderdaad redelijk beperkt. Zo kan je geen extra schijven plaatsen als je er al 4 hebt en zal je ze dus moeten vervangen. En je kan er ook geen software op draaien.
Ik weet niet wat een goede server kost, maar dat zal natuurlijk wel veel meer mogelijkheden hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/1721

Bordje kan 6 SATA schijven aan.

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 15:43 ]

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:05:
[...]

? Ze blijven gewoon op 5400rpm draaien hoor. En het is dan meer dan een paar %. Zeker gezien de schijven gewoon 90% van de tijd UIT staan en maar een paar watt gebruiken voor het ontvangen van een spin up signaal. Heb ik liever extra power op het moment dat ik er om vraag. Anders heb ik nog niets aan dat Gbit netwerk :P.
De EADS serie heeft een idle, low power en performance stand... de performance stand is wel degelijk 7200 rpm :)

Ik weet alleen niet wat het performance verschil is tussen bijv een F1 en deze hd....maar voor mij is ie iig snel genoeg...
(In mijn desktop was de performance (voor mijn gevoel iig) gelijk aan mijn F1

Verwijderd

Link waar dat bewezen word, want ik kan alleen vinden dat ze bewezen hebben dat ze wel deegelijk op 5400rpm draaien. Helaas is die wat ouder. Gevoel zegt niets ;).

WD Caviar Green: 5400 of 7200rpm ?
http://www.silentpcreview.com/article786-page2.html

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 17:42 ]

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Ik heb zelf nooit gekeken of ze idd op 7200 rpm draaien, maar ik ben tevreden over de drives voor hoe ik ze gebruik :)

Review van Tom:
http://www.tomshardware.c...en-terabyte-1tb,2078.html

Overigens is Tom idd ook niet overtuigd dat ze hoger lopen dan 5400 rpm...
Bij mij gaat het om storage en vervolgens afspelen van bestanden...dan is de drive super (naar mijn bescheiden mening)

Verwijderd

Sja, imho wil ik niet meer betalen voor een langzamere schijf die 90% van de tijd toch uit staat :P (en dan een watt verbruikt) . Als jij het voldoende vind en je gaat ze anders gebruiken dan ik(als in je laat ze draaien). Het ligt er ook aan hoeveel performance je wil. Ik wil gewoon een Gbit vol hebben.

Trouwens, wil je echt stroom besparen, moet je eens gaan inlezen in voedingen. Het probleem is dat met weinig powerdraw je efficiëntie gigantisch keldert.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 18:39 ]

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Dat is idd een uitdaging voor als ik voor de 'server' oplossing ga....maar dan moet ik maar eens goed zoeken naar een 150w voeding :)

Pagina: 1