Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Beste medetweakers,

Sinds ik een Coolermaster Z600 op mijn Phenom 9950 heb gemonteerd, waarbij twee Scythe Kaze Maru die max. 3000rpm lopen van 120mm erop zitten met een push/pull effect.
Ik heb toen ook de twee casefans vervangen door Scythe 140mm die max. 2000rpm lopen waarin de ene bij de dvd drive lucht blaast en aan de achterkant haalt de lucht weer weg, zogezegd.

Het probleem is echter dat meestal één van de fans (alle vier aangesloten op de Sagitta II Panel die zelf ook 4 aansluitingen heeft) aan het schommelen is. Ik heb ze zelf d.m.v. de fancontroller alle vier ingesteld op 1200rpm.
Bij 2, 3 en 4 blijft ie zelf op 1200rpm, maar bij 1, die op de CPU fan header is aangesloten, schommelt die constant van 500rpm naar 2100rpm terwijl die ook ingesteld staat op 1200rpm. De CPU fan is op dezelfde manier aangesloten zoals de rest is. Dat ie schommelt vind ik niet zo heel erg, maar als de fan lager dan 800rpm draait, krijg ik iedere keer waarschuwingspiepjes te horen van mijn Tacens Sagitta II Panel.

Ik heb echter 4 stekkers meegekregen bij de fans, waarbij ze alle vier op molex 12V aangesloten kunnen worden, maar dan krijg ik de 2 CPU fans van 120mm met geen mogelijkheid lager dan 3000rpm en de 2 Case fans van 140mm met geen mogelijkheid lager dan 1900~2100rpm, en dat is echt een geluidsoverlast.

Het gekke is dat hij één dag wel alle vier de fans op 1200rpm heeft kunnen houden, en heb er ook niets aan veranderd.

Het rare is ook weer, als ik bijvoorbeeld de fans ga verwisselen qua aansluiten, blijken ze allemaal gaar te reageren op de CPU fan header kanaal 1. Als ik bijvoorbeeld alleen maar de twee CPU fan headers met elkaar verwissel, dan treed er bij die twee hetzelfde probleem op dat ie gaat schommelen.

Om jullie een idee te geven welke fan controller ik nu gebruik, aangezien het niet bepaald een bekend merk is, verwijs ik naar Alternate waar ik de kast incl. die fan controller heb gekocht.
E-ATX behuizing: http://www.alternate.nl/h...=Behuizingen&l2=Big+Tower
Fancontroller apart: http://www.alternate.nl/h...huizing&l3=Fancontrollers

Ik hoop dat er iets uit zal komen, want dat waarschuwingsgepiep wordt ik helemaal gestoord van.

Bedankt in ieder geval,

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met een 7 volt molt op molex naar fan-3pins.
Probleem is dan opgelost, maar ontstaat dan alleen weer een nieuwe, namelijk dat de fancontroller de fanspeed niet kan aflezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/23/1232727399-741.png
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/23/1232727399-740.png

Dus met de 7V configuratie zijn mijn fans wel stil, maar blijft die gare fancontroller nog steeds piepen omdat ie geen signaal doorkrijgt hoe snel de fans draaien, en ze draaien wel degelijk, want ik heb eerst de fans uit de kast gehaald en ze zo getest, en dat werkte. Maar nu nog die fan controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Iemand enig idee hoe op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Staat de Cool 'n Quiet (of hoe dat dan ook heet tegenwoordig) niet nog aan? Die past ook de snelheid van je cpu fan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar als je goed leest sluit ik alles aan op de Tacens fan controller, en NIET op het moederbord, dus die settings heeft GEEN effect.
Ik waardeer het enorm dat jij als enige de moeite hebt genomen om even te kijken, maar ik kom er niet ver mee.
Excuses als het een beetje bot overkomt, ik vind het namelijk een gaar irritant probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Die ene fan niet gebruiken indien dit mogelijk is.

Op een fan aansluiting 2 fan's aansluiten(dus defecte niet gebruiken), wel kijken of hij dit vermogen aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
Heeft geen effect, het is echter zo dat op iedere aansluiting behalve één fluctueert, maar bij een uit/aan sessie veranderd het kanaal dat elke keer normaal doet. Het is wel vaag, want ik heb voorheen de AMD stock cooler op het moederbord + fan controller gehad en twee Sharkoon 140mm @ max. 1200rpm zonder molex aansluiting, dus direct op de fan controller. Maar als ik de Scythe 140mm fans op 1200rpm instel, willen ze rotzooien tussen 600 en 2100 en soms valt er één weg. En bij de twee CPU fan's (ook van Scythe, kaze Maru 3000rpm, ingesteld op 1200rpm) op de Coolermaster Z600 gebeurt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:25
Je moet ook een massa aansluiten op de fan controller, net zoals het kabeltje wat je vanuit de controller op de fanheader van de cpu aansluit (die geel met zwarte) De controller kan de pulsen niet lezen als er geen massa is (want de stroom moet kunnen stromen zeg maar :Y )

Dan zou hij het gewoon moeten kunnen waarnemen.

En hou je ook rekening met de maximale belasting op de fancontroller uitgangen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Sluit eens een andere fan aan op de poort waar die van je heater is op aangesloten als die fan ook schommelt dan ligt het aan je controller anders aan je fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
PRaGA88 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:30:
Sluit eens een andere fan aan op de poort waar die van je heater is op aangesloten als die fan ook schommelt dan ligt het aan je controller anders aan je fan.
TS was er volgens mij al achter dat het aan de controller ligt.

En Rick (zo heet ik ook 8)7 ) is het probleem al op gelost anders kan ik met behulp van alle fan specs wel helpen. Ik heb namelijk dezelfde kast.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Topicstarter
artificial_sun schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 08:41:
[...]

TS was er volgens mij al achter dat het aan de controller ligt.

En Rick (zo heet ik ook 8)7 ) is het probleem al op gelost anders kan ik met behulp van alle fan specs wel helpen. Ik heb namelijk dezelfde kast.
Even een berichtje terug gestuurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
Dijkertje schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:44:
[...]

Even een berichtje terug gestuurd. :)
En het blijkt dat 2 van de 4 fans te veel stroom gebruiken dan toegestaan(max 0.5A). Misschien dat wat minder zware fans het probleem oplossen. :/

Stadia was beter....

Pagina: 1