mietje: (en anderen)
Weet je waarom we zo'n gigantische staatsschuld hebben? Omdat de regeringen van PvdA en CDA geen begroting konden bouwen. Drees & Den Uyl hebben zeer veel sociale wetten ontworpen, maar wel daarmee onze staat de vernieling in gedraaid. Het klinkt hard om het zo te zeggen, maar het is nu eenmaal zo.
Ik zal het nog maals herhalen:
Je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Tuurlijk, je kunt geld lenen, maar geleend geld moet je later een keer terugbetalen. Met rente. En dat is dus waar we ons nu blauw aan betalen, aan rente en aflossen. Nìet de schuld van Zalm, nìet de schuld van de VVD, maar de schuld van de PvdA en CDA.
Jij zegt dat de staat niets meer is dan de burgers? Mee eens! Wij hebben nu als burgers per persoon zo'n 30.000 gulden schuld. We betalen per persoon zo'n slordige 2000 gulden per jaar aan rente en aflossing... Ik hoef je niet te vertellen dat dat een boel geld is.
je wilt niet lenen, zeker niet als je al zo'n schuld hebt. Je wilt dus aflossen èn een sluitende begroting maken. Er zijn 2 manieren om dat te doen: zorgen voor meer inkomsten, of minder uitgeven. Nederland heeft al de hoogste inkomensbelasting van de wereld zo'n beetje (als je pensioenpremie, etc, etc, etc meetelt, het verschil tussen bruto en netto inkomen is in nederland groter dan waar ook ter wereld). Nederland heeft al een zeer hoog btw tarief. Brandstofprijzen kunnen niet veel hoger meer. Waar wou jij extra inkomen vandaan halen?
Juist, dat doe je niet. En dùs moet je minder uitgeven. En moet je dus bezuinigen. En een partij die dat weigert in te zien, zoals Groenlinks en de PvdA in mindere mate, is gewoon een slechte partij. Punt.
Nu ben ik het lang niet altijd eens met de VVD, ik vind ze soms wat te ver gaan, ik ben zelf socialer ingesteld, maar het ironische is dat het de PvdA is geweest die het onderwijs heeft gemolesteerd. Dat was niet de VVD. En het was ook niet de VVD die de zorg verpest heeft. Dat was een gezamenlijke prestatie van PvdA, CDA en D66 en, vooruit, ook wel een heel klein beetje VVD.
Het probleem is natuurlijk dat er zo ongelooflijk veel geld verspeeld wordt. Ik denk aan de betuwelijn, maar ook aan ontwikkelingssamenwerking, het asielbeleid, en zeker ook onderwijs en zorg. Ik kan je tientallen voorbeelden geven van hoe onze miljarden worden weggegooid, maar ik zal je er niet mee vermoeien, ik neem aan dat je het met mij eens zult zijn dat er veel geld verspeeld wordt. In het onderwijs en de zorg is het niet eens een financiele kwesite, maar gewoon een kwestie van erg slecht beleid.
Een voorbeeld: Ikzelf heb meer dan een jaar op een wachtlijst gestaan voor een operatie. Was niet zo heel erg erg in mijn geval, het had geen haast, maar echt voordelig was dat wachten nu ook weer niet. Maar weet je waarom die wachtlijst er was? Mijn arts had tijd genoeg, "ik kan morgen opereren als ik wil" zei hij tegen mij. Er was ruimte genoeg in het ziekenhuis, echt niet alle bedden waren vol. Operatiekamers genoeg, ook geen probleem. We zijn particulier verzekerd, dus die verzekering betaald wel, ook geen probleem. Waarom was er dus een wachtlijst? Omdat het een wettelijke regeling was dat het ziekenhuis niet meer dan een x-aantal operaties per jaar
mocht uitvoeren. Waarom? Omdat anders het ziekenfonds te duur werd. Huh?

Ik zat toch niet in het ziekenfonds? Maar goed, dàt is regelgeving in Nederland
En dat erg slechte beleid kun je niet specifiek 1 partij de schuld van geven. En omdat het geen economische kwestie is zie ik niet in waarom de VVD hier anders is dan andere partijen.
En uiteindelijk moet ik gegeven de huidige situate toch stellen: Het zou het beste zijn als men zou stoppen met geld weggooioen, maar zolang er geen enkele partij is die dat wil, verkies is toch het rationele bezuinigen van de VVD boven het hersenloos weggooien van geld richting sociale verzieningen van PvdA en Groenlinks. Als dat geld wat erheen gegooid werd nu nog effectief aankwam, maar dat is duidelijk ook niet zo (1 miljoen WAO'ers? yeah, right!)...
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett