Discussie met XS4ALL over meerdere SIP-registraties.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-04 10:55
Ik heb met XS4ALL een discussie over het volgende. Weet iemand misschien het antwoord?

Ik heb bij XS4ALL een VOIP-account genomen om het eens uit te proberen. Ik heb een Softphone en een hardphone via SIP op mijn XS4ALL 087 VOIP-nummer geregistreerd. Uitbellen werkt perfect, ik kan met beide telefoons uitbellen, ook tegelijkertijd. Bij het inbellen gaat echter alleen de als laatste geregistreerde telefoon over.

Zelf vind ik dit absurd. Als ik 's morgens mijn computer met softphone opstart, gaat de vaste telefoon in de huiskamer niet meer over omdat deze door XS4ALL wordt uitgelogd (ik kan er nog wel mee uitbellen).

Ik heb dit aan XS4ALL uitgelegd en kreeg een wat neerbuigend briefje terug. Zij schrijven o.a.:

"Nogmaals, dit is niet absurd en geen beleidskeuze, dit is zoals het systeem en het sip-protocol werkt. Er is geen enkele internet telefonie aanbeider /sip provider bij wie dit op die manier wel mogelijk is.U kunt met sip maar met één ip-adres(client) geregistreerd staan. U kunt rustig meerdere toestellen ' achter' een client gebruiken, maar een ip-telefoon en een softphone zijn dus afzonderlijke clients. Er is geen enkele sip-provider /telefonie aanbieder bij wie dit wel mogelijk is."

Maar als ik de FAQ van budgetphone.nl lees, kom ik de volgende tekst tegen:

"U kunt zelfs uw telefoonnummer in meerdere adapters gebruiken. Op het moment dat iemand uw VOIP-telefoonnummer probeert te bellen zal iedere op uw account ingelogde adapter, IP-telefoon of softphone overgaan, waar deze zich ook bevinden, zelfs in het buitenland. U ontvangt het gesprek dan op het toestel dat u het eerste opneemt."

Een heel ander verhaal dus. Volgens mij kent de SIP technologie niet de beperking die XS4ALL noemt, maar is het gewoon een beleidskeuze van XS4ALL om maar één toestel te laten overgaan.

Vandaar mijn vraag: kunnen meerdere zelfstandige SIP-clients op één nummer van een ITSP geregistreerd staan en tegelijkertijd overgaan bij een inkomend gesprek, of moet ik ze toch achter een centrale plaatsen. M.a.w.: heeft XS4ALL of Budgetphone gelijk.

Hartelijk dank,

Harrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Die budgetphone.nl gebruik een extra apparaatje en die zet het weer om naar normale telefoon lijkt het wel.. Dat is dus anders dan wat xs4all doet. In feite hebben beide dus 1 registratie ;)

Je belt naar een IP, niet naar 2 IP's. Dus in feite ligt het er aan hoe je het bekijkt wie er gelijk heeft..

Edit:
-

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 21-01-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 13:55

glashio

C64 > AMIGA > PC

Gebruik Mysipswitch... de lokale versie vereist wel dat hij 24/7 aanstaat. En anders gebruik je de online proxy die ze gratis aanbieden :)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 20:08
Anoniem: 5897 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:12:
Die budgetphone.nl gebruik een extra apparaatje en die zet het weer om naar normale telefoon lijkt het wel.. Dat is dus anders dan wat xs4all doet. In feite hebben beide dus 1 registratie ;)

Je belt naar een IP, niet naar 2 IP's. Dus in feite ligt het er aan hoe je het bekijkt wie er gelijk heeft..

Edit:
-
Nee, Budgetphone accepteert meerdere registraties. XS4ALL maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
Ik weet niet precies hoe het in elkaar steekt maar.

wij hebben via Tiscali een aansluiting met 2 SIP aansluitingen. Deze 2 lijnen kunnen tegelijk bellen en gebeld worden.

Je kan toch ook over 1 IP adres meerdere computers hangen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
GraveR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:04:
[...]

Klopt; ik gebruik al langere tijd budgetphone en daar kun je meer registraties hebben.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 16:59
Als mijn speedtouch, mijn Nokia N95 en mijn softphone zijn geregistreerd op mijn budgetphone account dan gaan bij het bellen van mijn nummer alle 3 de telefoons over. De eerste die opneemt, neemt het gesprek.

Het gaat dus goed, alleen zal XS4All alleen maar 1 registratie ondersteunen inderdaad.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 21:30
HarrieFrericks schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:59:
"Nogmaals, dit is niet absurd en geen beleidskeuze, dit is zoals het systeem en het sip-protocol werkt. Er is geen enkele internet telefonie aanbeider /sip provider bij wie dit op die manier wel mogelijk is.U kunt met sip maar met één ip-adres(client) geregistreerd staan. U kunt rustig meerdere toestellen ' achter' een client gebruiken, maar een ip-telefoon en een softphone zijn dus afzonderlijke clients. Er is geen enkele sip-provider /telefonie aanbieder bij wie dit wel mogelijk is."
Klopt van geen meter, het is puur een beperking van hun voip-platform. Het hele idee van het sip-protocol is juist dat het een 'awareness' protocol is. dwz: de sip-server weet waar een gebruiker uithangt en kan tijdens de invite phase onderhandelen over de mogelijkheden van de geregistreerde client . Binnen SIP maakt het dus niet uit of je 1 user inlogged via een sip-phone, of 1 via een softphone + 1 via een sip-phone + 1 via een video-enabled sip-phone + etcetcetc.

Zodra er een call binnenkomt voor het geregistreerde nummer zal de sip-server alle geregistreerde sip-clients een signaaltje sturen (aka: de telefoon gaat over) dat er een incomming call is. Degene die oppakt zal een connectie opzetten met de bellende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

To_Tall schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:07:
Ik weet niet precies hoe het in elkaar steekt maar.

wij hebben via Tiscali een aansluiting met 2 SIP aansluitingen. Deze 2 lijnen kunnen tegelijk bellen en gebeld worden.

Je kan toch ook over 1 IP adres meerdere computers hangen?
Strikt genomen dus niet. 1 IP hoort bij 1 computer. Anders heb je een duplicate IP en werkt er maar een. En dat bedoelde de xs4all medewerker dus ook. Vandaar dat ik zeg; tis net hoe je het bekijkt.

Ik bedoel; we weten allemaal dat je met NAT tig PC's aan 1 IP kan knopen....
GraveR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:04:
[...]

Zie boven.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 21-01-2009 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251048

Technisch is het bij xs4all niet mogelijk wat jij vraagt. Dit is misschien wel mogelijk bij een andere aanbieder, maar je kan niet verwachten van xs4all dat ze voor jouw de systemen gaan omgooien. Zoals xs4all het aan jouw uitlegt klopt precies.

Vervolgens zeg jij dat het bij budgetphone wel kan, maar dit is een compeet ander bedrijf en die gebruiken ook andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:25
Ik heb ook 2 SIP accounts met 1 ip adres werkend gehad bij Xs4all. Sinds kort werkt dit niet meer..ik moet nog even onderzoeken waar het precies aan ligt, dat Xs4all het opeens verboden heeft en dat het daarom niet meer werkt, of dat het ligt aan mijn Asterisk.

Edit: is toch iets anders, ik heb 2 accounts op 1 ip adres, en jij wilt 1 account op 1 ip adres gebruiken op 2 sip clients...

[ Voor 20% gewijzigd door activeX1 op 21-01-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-04 10:55
Bedankt voor jullie antwoorden zover. Het is me duidelijk dat het dus een keuze is geweest van XS4ALL om maar één client ingelogd te laten zijn. Wellicht was dit een paar jaar geleden nog een goed idee, omdat veel mensen toen nog analoge apparatuur hadden en op een VOIP-modem met analoge poorten aangewezen waren om via XS4ALL Voip te kunnen bellen.

Nu zijn er echter prima zelfstandige IP-Phones zoals de laatste Siemens IP DECT producten en de betaalbare vaste telefoons van Grandstream. Je kunt hier prima configuraties mee maken, zoals een soft phone op je computer, een DECT systeem voor in de huiskamer en een vaste telefoon in de slaapkamer. Alleen jammer dat er binnen het huidige beleid van XS4ALL maar één toestel overgaat als je gebeld wordt. Je moet dan toch weer een centrale kopen of iets als Voxalot gebruiken.

Afijn, ik heb XS4ALL gemaild met de suggestie om meerdere toestellen geregistreerd te kunnen laten zijn.

Nogmaals dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280187

Wellicht dat niet iedereen dit weet, maar XS4ALL koopt deze voip-service elders in.
Dus ze hebben ook maar beperkte mogelijkheden om zaken, zoals meerdere sip-registraties, te veranderen.
Pagina: 1