Toon posts:

Gigabyte EasyTune 6 en de i7 920

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag of morgen komt m'n nieuwe computer binnen: een i7 920 op een Gigabyte EX58-UD5 mobo. Nu ben ik me alvast wat aan het oriënteren op het hele overklokgebeuren en zo kwam ik toevallig EasyTune 6 tegen. Op dit forum lees ik er niets nuttigs over en de search levert alleen oude topics op of in ieder geval geen info of dit programmaatje goed werkt om te overklokken. Al de opties die de BIOSsen van tegenwoordig bieden, overdonderen me nogal (EIST, QPI...?) en ik heb geen idee wat nou aan of uit te zetten (zelfs als ik NIET wilde overklokken...!). Dus ik vroeg me af of de overklokfunctie van EasyTune 6 een beetje goed en nuttig is. Voor zover ik kan zien, kan je doodsimpel overklokken zonder in het BIOS te komen. Maar ik vraag me dan wel af of het ook goed werkt, want wellicht MOET je eigenlijk bepaalde BIOS functies aan of uit zetten...

Kort gezegd: zijn er hier lui die OC'en met EasyTune en zo ja, heb je dan alsnog iets in het BIOS veranderd?

While I am at it: weet iemand een link waar al die afkortingen uitgelegd worden? Ik heb zitten zoeken op (bijvoorbeeld!) EIST maar kan nergens echt vinden wat het nou precies doet en of het nou aan moet of uit... dat soort basic vragen...

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Gek, als ik op EIST google heb ik meteen een wikipedia link voor mijn neus ;)
Ik raad je toch aan je te gaan orienteren om via het bios te gaan overclocken.

Dat softwarematige in windows ligt mij nooit helemaal,
Easytune is wel goed om je voltages te bekijken nadat je overgeclockt heb bijvoorbeeld.

Voordeel is, als je in het bios overclockt en de instellingen saved reboot je automatisch.
Als je iets verkeerd ingesteld heb, te hoog of te laag merkt je het meteen.
Als je iets verkeerd doet in windows kan je wellicht meteen tegen BSODs en dergelijke aanlopen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Direct uit de handleiding van het moederbord (waar heb jij dan gezocht?!):

CPU EIST Function (Note)
Enables or disables Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST).

PDF handleiding van je moederbord

• NazGulPRB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06-2024
EasyTune is leuk om even mee te spelen. Let wel op dat je voltage settings vaak veel hoger zijn dan nodig.

Verwijderd

Topicstarter
NazGulPRB schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:19:
EasyTune is leuk om even mee te spelen. Let wel op dat je voltage settings vaak veel hoger zijn dan nodig.
Ah, interessant. Ik wilde eerst kijken hoever ik kan komen zonder aan voltages te rommelen. Maar dat doet EasyTune dus vanzelf...? Mss is het inderdaad leuk om even te kijken wat sowieso wel of niet werkt om vervolgens alles via het BIOS te regelen.

En thx voor de manual pdf: dat helpt! (De computer is nog niet binnen dus de manual ook niet.) Had ik zelf kunnen verzinnen, ja... maar ik heb dan ook twee middenoorontsteking en loop op Prednisol, dus... :'( 8)