[LaTeX] Font probleem : Hangul

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51
Ik wil graag Hangul (Koreaanse alfabet) typesetten in LaTeX. Nou vermoed ik dat niet veel mensen daar ervaring mee hebben, maar misschien dat iemand vaker met fonts en LaTeX heeft gestoeid.

Ik heb een gentoo system, en heb de package hlatex geinstalleerd. Dit komt met alle fonts en stylefiles voor Hangul. Nu heb ik een Tex file gekregen van iemand die Hangul schrijft, en hij heeft diezelfde file naar een PDF gecompileerd en dat ziet er mooi uit.

Bij mij, komt LaTeX er wel doorheen en maakt een dvi file, maar die laat vervolgens geen Hangul / Koreaanse karakters zien, maar de plek waat ik wat verwacht is leeg.

De dvi naar naar pdf of ps omzetten, of direct met pdf (pdflatex) gaat helaas niet.
Al deze acties resulteren in:

code:
1
mktexpk: don't know how to create bitmap font for umj10.

(en zo voor verschillende font sizes, umj11 ... umj15

Dat is vreemd want als ik een locate umj10 doet krijg ik:

code:
1
2
3
/usr/share/texmf/fonts/afm/uhc/myoungjo/umj10.afm
/usr/share/texmf/fonts/tfm/uhc/myoungjo/umj10.tfm
/usr/share/texmf/fonts/type1/uhc/myoungjo/umj10.pfb

De files staan er dus blijkbaar wel.
Wat gaat er mis? Iemand een idee?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Supersheep40
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij moet LaTeX alle fonts na installatie nog laden. In SUSE of Ubuntu wordt dit volgens mij bij installatie vanuit TexLive geregeld.
Ik zou daarom eens updmap-sys of updmap proberen, voor je opnieuw compileert. Dit zorgt dat alle fontlocaties opnieuw worden geladen.

• Semyon
Ik heb udpmap gedraaid, maar dat haalde niks uit. Ik ga er vanuit dat in principe het door de packagemanager zou geregeld moeten worden.
Ik heb udpmap gedraaid zowel onder user, als onder root. Ook udpmap-sys. De programma's gaan vrolijk aan de gang, daar niet van, maar ik heb geen idee wat ze doen, en het maakt in het eind resultaat niet uit.

• Supersheep40
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je toevallig een pdftex.cfg in je home staan, zo ja dan dien je die te verwijderen, dit bestand moet alleen ergens in je latex map onder /usr staan. Hier staat wat updmap doet: http://www.linuxcommand.org/man_pages/updmap1.html

Er lijkt in ieder geval niet goed met je hele latex installatie, als ie bepaalde fonts niet kan vinden die wel geinstalleerd zijn.

• Semyon
Nee heb geen config files in mijn home dir staan.

En ja ik begrijp dat er iets niet goed is met de instalatie. Heb de tetex base al opgenieuw geinstalleerd en daarna het hlatex gedeelte nog een keer maar helaas :|