6150 Onboard vs PCI Videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 15:17
Ik heb hier een Asus Pundit P1-AH1 staan met daarop een AMD Athlon 64 3700+, 2GB DDR werkgeheugen en een 250GB SATAII HD. In de Pundit zit een Geforce 4 chipset met als onboard Videokaart de nVidia 6150. Niet bijster krachtig dus. Toch lukt een beetje gamen (Trackmania Nations Forever, HL2, etc) allemaal nog best goed. Alleen ik wilde toch eens kijken of ik die prestaties niet wat kan opkrikken. Nu zitten er in de barebone enkel 2x PCI poorten. In één van die zit al een Creative Live 5.1! geluidskaart.

Nu kwam ik in de pricewatch 2 videokaartjes tegen in PCI vorm die me enigszins zinvol lijken:

pricewatch: Club3D HD 2400 PRO PCI
pricewatch: Sparkle SF-PC84GS256U2LP Passive

Dit zijn natuurlijk niet de aller krachtigste kaartjes, maar zou een dergelijke kaart eventueel prestatievoordelen kunnen bieden boven die 6150 of is de bandbreedte van de PCI bus hier toch echt ontoereikend voor?

Ik was al een aantal customerreviews op Newegg tegengekomen van de Sparkle kaart. Men lijkt er niet geheel ontevreden over, maar goed. Ook de 2400Pro wordt zeker niet slecht beoordeeld.

Interessante van een extra kaart is natuurlijk dat hij mee kan helpen met het decoderen van HD materiaal, mocht ik deze pc ooit nog eens willen in zetten als HTPC dan behoort dat natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Afijn, hoe groot schatten jullie het prestatieverschil tussen de onboard videochip en een extra PCI videokaartje in? Dat is eigenlijk nog de reden dat ik twijfel over de aanschaf van een zo'n kaartje.

_@/'

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toch tamelijk groot. Alleen maar vanwege het feit dat de onboard chip gebruik maakt van je langzamere intern geheugen.
De pci bus is voor beide kaarten toereikend.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:04
Ik denk dat het weinig performance zal opleveren.
Geheugen op de pci kaartjes is ook allemaal maar 64 bit.
Je onboard gpu zal mogelijk sneller zijn omdat er rechtstreeks met de chipset gecommuniceerd word ipv via de langzame pci.

• Steephh
Die rechtstreekse communicatie naar de chipset, daar had ik ook al aangedacht. Maar goed, eigenlijk zou ik even moeten uitzoeken of die 6150 niet ook over de PCI bus loopt.. Toch valt het me op dat mensen bij die reviews zeggen dat ze HL2 op 1680x1050 kunnen draaien op High en 1920x1200 op Medium met een PCI kaartje. Ik haalde met die 6150 pas een fatsoenlijke framerate op 800x600 op Low ofzo..

Ik ben bang dat ik niet voor de meest presterende kaart kan kiezen, maar voor de meest passende kaart moet kiezen. Ik heb namelijk echt moeite moeten doen om alleen die Creative geluidskaart er al in te krijgen. Die zit er nu in, nu maar hopen dat een van deze kaarten er bij gaat passen.. :P

De kaart moet namelijk hierin passen. Dat is echt uhh.. Meten en hopen :P

[ Voor 47% gewijzigd door Steephh op 21-01-2009 02:08 ]

_@/'

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:04
De link die jij geeft zullen waarschijnlijk de pci-e versies zijn, reken erop dat de pci versies performance veel lager zal liggen.

edit: Na benches gezocht te hebben van gf6150se lijkt me dat genoemde kaartjes iets sneller zijn. Of dat 50 euro waard is zal je zelf moeten beslissen :)

[ Voor 37% gewijzigd door unfor op 21-01-2009 02:21 ]

• Steephh
Die laatste waarschijnlijk wel, maar die reviews in mijn startpost gaan toch écht over de PCI versies..

[ Voor 7% gewijzigd door Steephh op 21-01-2009 02:07 ]

_@/'

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
unfor schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:00:
Ik denk dat het weinig performance zal opleveren.
Geheugen op de pci kaartjes is ook allemaal maar 64 bit.
Je onboard gpu zal mogelijk sneller zijn omdat er rechtstreeks met de chipset gecommuniceerd word ipv via de langzame pci.
Gaat ook via pci. Kijk maar bij nvidia.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Steephh
Ik kwam zelfs nog dit tegen:

http://www.dollarshops.eu...676_683/products_id/40554

Maar hoe kom ik er nu achter wanneer PCI de bottleneck begint te vormen? (en het dus voordeliger is die 2400Pro/8400GS aan te schaffen)

_@/'

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Misschien vind je deze review wel interessant. Hier worden namelijk de 8400GS en HD2400Pro recht tegenover elkaar gezet. Wel gaat het in dit geval om de PCI-e versies, maar ze hebben beide exact dezelfde specificaties als hun PCI-broertjes. Zoals je ziet is de 8400GS meestal wel een stukje sneller, dus dat lijkt me de beste keus voor gamen aangezien ze even duur zijn. Met zo'n videokaartje moet het zeker wel mogelijk zijn om games als HL2 op een wat hogere resolutie te spelen dan met je 6150 IGP.

Hier nog wat vergelijkingsmateriaal: Geforce 6150 review.

• Steephh
Inderdaad, de 8400GS is toch een stuk sneller en beter dan de 2400Pro. En volgens mij maken de kaarten qua grootte niets uit dus ik zou dan toch kiezen voor de kaart met de meeste power. Toch ziet de 9400GT er erg interessant uit.

http://hwbot.org/hardware...e=gpu&id=1400_1&id=1281_1

^^ Lijkt me toch geen slechte score an sich. Mijn Pundit zou een 3Dmark06 score halen van 223, de 9400GT 4300.. Ook schijn je hem een eind te kunnen overclocken. Maar dan nogmaals.

Hoe beperkend zou de PCI bus dan zijn? En hoe groot is het prestatieverschil eigenlijk tussen PCI en PCI-e?

Overigens, PCI2.2 zou een piek transfer rate kennen van 0,5GB/s? Dat is ongeveer 1/4 van AGP 8x. Klopt dat?

[ Voor 44% gewijzigd door Steephh op 21-01-2009 16:11 ]

_@/'

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Volgens de site van Sparkle is het gewoon een volwaardige Geforce 9400GT, dus met een 128 bit bus i.t.t. de 64 bit van de HD2400 en 8400GS. Theoretisch gezien zou die dus een stuk sneller moeten zijn, maar of in dat geval de PCI-bus de limiterende factor wordt... ik heb geen idee. Overigens wel jammer dan er 1 GB geheugen op zit, want je betaalt er wel voor terwijl het ontzettend nutteloos is.

Verwijderd

Even deze discussie weer nieuw leven inblazen.
Ik zit met precies hetzelfde systeem, en wil hem geschikt maken voor HD-beeldmateriaal. Ik heb gelezen dat de onboard chip hier eigenlijk niet krachtig genoeg voor is, en ben op zoek naar een videokaart.

De hier genoemde videokaarten zijn allemaal low profile, en ik heb begrepen dat dit niet past in een een normale bracket. Klopt dit?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

meestal zijn er met die low profile kartjes zowel een low profile als een gewoon bracket meegeleverd. en met een gewoon bracket past het gewoon, en als dr echt alelen een low profile bracket bij zit, dan zet je de kaart toch zonder bracket in de kast (als laatste oplossing, echt netjes is dat natuurlijk niet, maargoed..)

Verwijderd

Niet echt netjes nee, en ik zou ook een ander steuntje moeten maken om te voorkomen dat de kaart kan breken onder het gewicht van de kabels.

De site van Club 3D meldt trouwens weer dat ze met een standard profile bracket worden geleverd, waar twee low profile brackets worden meegeleverd. Het lijkt er een beetje op dat ik verkeerd ben voorgelicht...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kunnen de PCI varianten van deze kaarten eigenlijk wel fatsoenlijk HD materiaal decoderen? Je zit immers vast aan de PCI bus die maar een bandbreedte van 133MB/s kent, en die moet volgens mij nog gedeeld worden voor up- en downstream. Hiernaast moet deze bandbreedte ook nog gedeeld worden met andere apparaten op de PCI bus, en in een oudere computer kan het goed zijn dat de onboard PATA controller, geluidskaart en netwerkkaart hier ook op zitten. Dan blijft er weinig bandbreedte over.
Pagina: 1