Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bewakings camera werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Het zit zo. Ik woon op een boerderij, we hebben in de schuur een camera hangen zodat mijn vader snachts kan kijken op zijn tv naar de koeien (als er een kalf kan komen). Nu is alleen de kabel naar de camera kapot gegaan. De stroomkabel.

Nu dachten we, waarom maken we niet gewoon de adapter direct vast aan de camera met een kroonsteentje. Alleen nu weten we niet of de camera gelijkstroom en wisselstroom nodig heeft. Bovendien is het hele typenummer van de camera onvindbaar op google, althands wel vindbaar, maar geen nuttige resultaten.

Is daar een standaard voor? Of, wat weten jullie er meer over. De grote vraag is in ieder geval, gelijk of wisselstroom. Als gelijkstroom, dan word het nog moeilijker :S.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nu dachten we, waarom maken we niet gewoon de adapter direct vast aan de camera met een kroonsteentje. Alleen nu weten we niet of de camera gelijkstroom en wisselstroom nodig heeft.
Kijk eens op de adapter?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Kijk op de adapter, of meet met een multimeter wat voor spanning er op de draden staat.

En waarom wordt het moeilijker als de camera op gelijkstroom werkt?
:)

• BlackWhizz
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:44:
Kijk op de adapter, of meet met een multimeter wat voor spanning er op de draden staat.

En waarom wordt het moeilijker als de camera op gelijkstroom werkt?
:)
De adapter is een AC/DC adapter, die de plus en min kan verwisselen. Dus de middelste pool van de adapter kan plus zijn, maar ook min. Hetzelfde geld voor de buitenkant. Voor de rest kan de adapter 3-12v leveren. Hij staat nu op 12v. Als ik met mijn multimeter er aan hang, dan krijg ik op Gelijkstroom 19v en op wisselstroom 8v :S Ik kan dat niet verklaren.

Wat wel de situatie is is dat in de stal de kabels los liggen, dus daarom heb ik geen stroomkring of een heeel heel heel kleine stroomkring.

• ThinkPad
BlackWhizz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:49:
[...]

De adapter is een AC/DC adapter, die de plus en min kan verwisselen. Dus de middelste pool van de adapter kan plus zijn, maar ook min. Hetzelfde geld voor de buitenkant. Voor de rest kan de adapter 3-12v leveren.
[...]
Hij staat nu op 12v. Als ik met mijn multimeter er aan hang, dan krijg ik op Gelijkstroom 19v en op wisselstroom 8v :S Ik kan dat niet verklaren.
Die spanning die je meet bij gelijkstroom, komt omdat de adapter onbelast is, daardoor meet je een hogere spanning. Dat je bij wisselstroom 8v meet zal wel wat te maken hebben met dat je geen TrueRMS meter hebt (lang verhaal)
[...]

Wat wel de situatie is is dat in de stal de kabels los liggen, dus daarom heb ik geen stroomkring of een heeel heel heel kleine stroomkring.
Wat wil je hier precies mee zeggen? :?

Ik snap het probleem niet echt, als alleen de kabel kapot is dan kun je dat toch zo weer fixen? Of weet je niet meer hoe de adapter stond ingesteld?

Meestal is het midden van het stekkertje trouwens de plus

Word meestal aangeduid met zo'n tekentje
code:
1
(min tekentje) -----( *----+   (Dat betekent dat het middelste pinnetje de plus is)

• BlackWhizz
Ik zal morgen wel eventjes wat foto's schieten. Misschien wordt het dan wat duidelijker.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Meestal gelijkspanning. (En ook al zou t AC zijn, dan nog werkt ie op gelijkspanning)

Makkelijkst? Massa meten (massa voeding is in 95% van de gevallen ook massa videosignaal), voeding erop, beginnen op 0, langzaam omhoog draaien tot je beeld hebt.

Ik gok dat t gewoon 12V is, dat is t meest gangbaar. Maar goed, uitzonderingen zijn er altijd.

Uiteraard is, als je originele adaptor nog werkt, meten = weten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Vaak als je de kabel bekijkt is er wel een markering op een van de aders. Dit kan een ribbeltje zijn maar ook een gekleurd streepje of een klein draadje bij het koper gewikkeld.. misschien kom je daar wat verder mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ThinkPad
DJSmiley schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:37:

Makkelijkst? Massa meten (massa voeding is in 95% van de gevallen ook massa videosignaal), voeding erop, beginnen op 0, langzaam omhoog draaien tot je beeld hebt.

Ik gok dat t gewoon 12V is, dat is t meest gangbaar. Maar goed, uitzonderingen zijn er altijd.
Die van de massa is inderdaad wel slim ja 8)

En het hoeft niet perse 12V te zijn hoor, ik meen wel eens van die Elro cameraatjes te hebben gezien die op 9v werkten. :)

• BlackWhizz
Het voltage is het probleem niet. Dat is gewoon 12v. Echter, het probleem is is dat ik met mijn domme hoofd de camera voeding heb losgeknipt. Hierdoor loopt er dus geen stroomkring tussen adapter en camera. Daardoor kan ik dus geen voltage meten, daardoor weet ik niet of ik nou wissel of gelijkstroomm nodig heb en daardoor weet ik niet welk kabeltje op welke pool moet zitten op de camera.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
Gelijkspanning. Probeer het gewoon en als het niet werkt draai je de kabeltjes om.

• DJSmiley
-Paul- schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:12:
Gelijkspanning. Probeer het gewoon en als het niet werkt draai je de kabeltjes om.
Ja, en als ie dus idd DC moet hebben en je draait + en - om, dan is je camera gefrituurd (of er moet een ompoolbeveiliging in zitten). Slim advies. (not)

Zoals ik al eerder zei: Meten: De massa van je voeding ligt in 95% vd gevallen aan de massa van je video output.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 20-01-2009 23:16 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Anders heb je voor 100€ een prima wifi(en cabled) camera.. misschien ook een idee ?

• DJSmiley
DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:19:
Anders heb je voor 100€ een prima wifi(en cabled) camera.. misschien ook een idee ?
Een ip cam kopen terwijl deze cam met 5min werk weer werkt?

Daarnaast had TS t over 'tv', dus dat betekend composiet uit, of via een modulator. Dat lukt je niet met een IP cam. Daarnaast kan het maar zo zijn dat een 100eur IP cam veel slechter beeld geeft. Vaak zijn dat cmos dingetjes met een brakke lichtgevoeligheid, misschien heeft TS nu wel een 1/3" CCD cam met 0.1lux gevoeligheid... appels met peren vergelijken zonder verdere info te hebben".

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zeg niet dat ie er een moet kopen.. alleen dat ze tegenwoordig niet duur meer zijn.
Dat ze geen composiet hebben (alsof dat goede kwaliteit is over de afstand huis/schuur) kan juist een voordeel zijn omdat je vanaf meerdere locaties kan kijken zonder rf modulator of split apparatuur aan te schaffen.

• BlackWhizz
Ik weet het niet. In ieder geval was het toendertijd een vrij lux dingetje met een goed beeld. Voor de rest wordt die in de meterkast bij het antennesignaal 'ingemengd'.

Het hele probleem is dus dat ik niet weet wat nou de plus en min op de camera is. Ik zal morgen foto's maken en dan snappen jullie het waarschijnlijk beter.

• ThinkPad
BlackWhizz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:30:

Het hele probleem is dus dat ik niet weet wat nou de plus en min op de camera is. Ik zal morgen foto's maken en dan snappen jullie het waarschijnlijk beter.
Dat kun je dus meten, zoals DJSmiley al zei.

Je zet je multimeter op weerstand-stand (Ohm) en dan hou je het ene pennetje tegen de massa van je videosignaal (buitekant als het om coax kabel achtig gaat) en andere pennetje tegen 1 van de 2 draden voor voeding.

Als je dan een hele kleine weerstand krijgt (0 Ohm, of iets anders heel kleins) en bij die andere draad van de voeding een grote(re) dan weet je dat diegene met de laagste weerstand dus de massa is.

• BlackWhizz
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:40:
[...]

Dat kun je dus meten, zoals DJSmiley al zei.

Je zet je multimeter op weerstand-stand (Ohm) en dan hou je het ene pennetje tegen de massa van je videosignaal (buitekant als het om coax kabel achtig gaat) en andere pennetje tegen 1 van de 2 draden voor voeding.

Als je dan een hele kleine weerstand krijgt (0 Ohm, of iets anders heel kleins) en bij die andere draad van de voeding een grote(re) dan weet je dat diegene met de laagste weerstand dus de massa is.
Nou, mn vader had het nogal gehad met dat ding, en daarom moet ik met hem mee naar de electronica zaak.
DukeBox schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:30:
Ik zeg niet dat ie er een moet kopen.. alleen dat ze tegenwoordig niet duur meer zijn.
Dat ze geen composiet hebben (alsof dat goede kwaliteit is over de afstand huis/schuur) kan juist een voordeel zijn omdat je vanaf meerdere locaties kan kijken zonder rf modulator of split apparatuur aan te schaffen.
Goede kwaliteit is het inderdaad absoluut niet. Maar het gaat om een keer snachts kunnen kijken of er kalfjes komen. Niet om UltraHDvettekwaliteitenzoo naar huis te krijgen. Daar is het ding ook helemaal niet voor gekocht. Het moet werken, zo niet. Dan moet die gerepareerd worden.

Daarnaast heeft die Wifi kamera geen bereik, en bovendien heeft mn vader de computer beneden stana, niet in de slaapkamer. Dus dat is gewoon geen oplossing.

[ Voor 38% gewijzigd door BlackWhizz op 21-01-2009 10:09 ]

• BlackWhizz
Inmiddels draait de camera weer De adapter was kapot, daardoor gaf die maar 6v terwijl de camera 12v wilde. Dus ik heb er een computer voeding achter gezet. Voor de rest heb ik een plugje gekocth en dat op de camera gesoldeert.

• ThinkPad
Top jongen d:)b

That's the spirit :P

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2009 21:08 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

BlackWhizz schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:13:
Voor de rest heb ik een plugje gekocth en dat op de camera gesoldeert.
Molex ? ;)

• BlackWhizz
Om maar ff terug te komen.

StalStal->ThuisThuis
Camera, daarvan het kapotte plugje vervangen en vastgesoldeert.Coax + StroomkabelAdapter/voeding. Adapter heb ik vastgesoldeert aan de stroomkabel.

Volgens mij was dat ook niet gezond (die voeding). 3 dagen 12.4 volt door de camera heen. 350 watt was ook nogal overkill. Ik had niets beters.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
12.4 is geen enkel probleem. dat is een afwijking van maar 3,3%

300W is ook het maximum, als je maar 12 trekt levert hij maar 12W

Waar ik me meer zorgen over maak bij een computervoeding is dat als je alleen de 12V belast de 5V en 3.3V onbelast zijn en daardoor problemen kunnen gaan geven (alsin, sterk gereduceerde levensduur van de voeding)

• BlackWhizz
Ik had dat al verwacht, daarom heb ik er maar eventejs een paar harde schijven aan gehangen. Dan houd je alleen een onverwachte 3.3v rail over. Dus.

• DJSmiley
Haal gewoon bij DX een adaptortje, ben je 3,50 eur kwijt, en heb je 12V 1A. Lijkt me prima voor die camera geschikt (tenzij ie ook nog zwaar IR erin heeft, dan zou 1A te weinig kunnen zijn)

Je huidige oplossing werkt misschien wel, maar is verre van ideaal (enorm veel verliezen)

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 25-01-2009 19:04 ]

• BlackWhizz
DJSmiley schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:03:
Haal gewoon bij DX een adaptortje, ben je 3,50 eur kwijt, en heb je 12V 1A. Lijkt me prima voor die camera geschikt (tenzij ie ook nog zwaar IR erin heeft, dan zou 1A te weinig kunnen zijn)

Je huidige oplossing werkt misschien wel, maar is verre van ideaal (enorm veel verliezen)
Lezen, er zit al een adaptertje aan.
Pagina: 1