Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 10:55

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik kan nergens antwoord vindne op mijn vraag;

ik ben sinds juni 2008 fulltime begonnen bij een bedrijf via een uitzendbureau. Nu ben ik benieuwd of ik belasting kan terugvragen omdat mijn ingehouyden belasting gebaseerd is op jaarinkomen over geheel 2008 en ik slechts 7 maanden gewerkt heb; ergo mijn jaarinkomen is dus lager terwijl ik wel belast wordt voor een volledig jaar; althans zo is mij verteld.

In mijn jaaropgave staat niet veel vermeld; maar wle het volgende met fictieve nummers (priveredenen) die in de buurt komen:

Loon (netto, bruto??? bruto neem ik aan): 10.000 euro
Ingehouden loonheffing: 2300 euro
verrekende arbeidskorting: 500
Loonheffingskorting met ingang van : 1606 code 01
Loonzorgverzekeringswet: 9500 euro
Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 750 euro

Hoe kan ik nou weten of ik teveel betaald heb of niet? Moet ik gaan spelen met die schalen en kijken wat ik per maand aan belasting percentage heb betaald? Of mag ik 1 kolom kiezen of met elkaar bewerken wat tot een totaal bedrag komt?

Die rare kolommen ook altijd. Waarom niet gewoon: dit hebben wij, Nederland, teveel van u afgetroggeld en rente getrokken dus dit krijgt u terug.

T60P Widescreen

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
In het digitale aangifte programma staat het toch echt wel vrij duidelijk?
Box 1: werk en woning Loon e.d.
- Naam werkgever
- arbeidskorting
- loonheffing
- Loon (waaronder vakantiegeld, privegebruik auto werknemer, gratificaties, tantiemes, provisies, ziektewetuitkeringen, stagevergoedingen etc)

De bedragen voor arbeidskorting, loonheffing en loon kunt u overnemen van de jaaropgaaf die u hebt gekregen van uw werkgever of uitkeringsinstantie :)

Doorloop het programma, volg de aanwijzingen er rolt uit wat je terug moet krijgen of betalen (indien je alles correct hebt ingevuld)

[ Voor 12% gewijzigd door asfaloth_arwen op 20-01-2009 21:45 ]

Specs

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
u're right.

Ik wou eigenlijk voorkomen die propaganda te installeren alleen om te zien of ik uberhaupt wel wat terugkrijg. Maar dit is wel de makkelijskte weg (vorige keer 2 uur mee liggen vechten).

Valt goed uit, krijg inderdaad een aanzienlijk bedrag terug, dus dat is helemaal mooi!

Toch bedankt.

T60P Widescreen

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
((Bruto loon -/- aftrekposten) * belastingtarief) -/- heffingskorting -/- arbeidskorting = te betalen belasting

betaalde belasting -/- te betalen belasting = teruggave

Globaal:
(10.000 * 0.3) -/- 500 -/- 2.000 = 500
2.300 -/- 500 = 1.800

Je krijgt dus circa €1.800 terug.
Seesar schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:07:
Ik wou eigenlijk voorkomen die propaganda te installeren alleen om te zien of ik uberhaupt wel wat terugkrijg.
Propaganda? Kun je dat toelichten? Het digitale aangifte programma heeft weinig met propaganda te maken. Het is een over het algemeen zeer goed werkend programma waarmee de belastingbetaler over het algemeen zeer eenvoudig zijn aangifte kan doen.

[ Voor 45% gewijzigd door argro op 21-01-2009 09:24 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik had dit jaar een iets lager loon, en moest daarover ongeveer 800 euro afdragen. Dus als je zo redeneert krijg je nog een aanzienlijk bedrag terug inderdaad. Maar goed, het programma invullen is gewoon de beste oplossing. Propaganda is het niet, tis gewoon makkelijker voor jezelf...

Er zijn denk ik meer mensen die hun aangifte nu zelf digitaal invullen dan vroeger met die formulieren.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
k, die berekening is duidelijk. Ik ben een n44b in economie/belasting/getallen en interesseert me geen bal. Gister uurtje gezeten op wat dat overzichtje in het programma nou betekent en of ik de getallen kon verklaren; na lang puzzelen en heen en weer rekenen zag ik een beetje hoe ze aan de getallen kwamen.

Propaganda, het is meer het verzet dat je zelf achter je geld aan moet, maar dat is zo'n eeuwige oude discussie zolang de belastingdienst al bestaat. Daar zal ik me niet over uitlaten.

I.i.g. dit is aardig nieuws; overigens kom ik via het programma op een lager getal uit; zo'n 1250 euro. Eens kijken wat ik met mijn werkelijke getallen met jouw berekening krijg.

I.i.g. bedankt, want deze formule kon ik niet vinden en mijn kennis m.b.t. lasten/inkomen/uitgave is niet groot genoeg dit zelf te ontwerpen.

Overigens zijn in de berekening de heffingskorting en arbeidskorting vaste parameters die ik dus niet op me overzicht kan terug vinden? Die 500 en 2000 euro? Waar zijn die gegeven; komen die voort uit de 1606 code 01?

[ Voor 11% gewijzigd door Seesar op 21-01-2009 11:25 ]

T60P Widescreen

• argro
Seesar schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:19:
Propaganda, het is meer het verzet dat je zelf achter je geld aan moet, maar dat is zo'n eeuwige oude discussie zolang de belastingdienst al bestaat. Daar zal ik me niet over uitlaten.
Oké, dat is dan duidelijk, geen propaganda dus.
I.i.g. dit is aardig nieuws; overigens kom ik via het programma op een lager getal uit; zo'n 1250 euro. Eens kijken wat ik met mijn werkelijke getallen met jouw berekening krijg.
Mijn berekening is zeer globaal met afgeronde bedragen en percentages. Het is dus louter een zeer grove en simplistische benadering.
Overigens zijn in de berekening de heffingskorting en arbeidskorting vaste parameters die ik dus niet op me overzicht kan terug vinden? Die 500 en 2000 euro? Waar zijn die gegeven; komen die voort uit de 1606 code 01?
De heffingskoring is voor iedereen gelijk (circa €2.000 per jaar). De arbeidskorting is inkomensafhankelijk, staat op je jaaropgave.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
Tsja, ze kunnen het inderdaad ook allemaal voor je doen, maar dat kost weer extra mankracht, dus extra geld, en daar betalen wij weer voor, dus dat heb je denk ik liever ook niet? En bovendien, het is volgens mij in geen enkel land zo dat de belastingdienst je aangifte voor je doet, simpel omdat het niet mogelijk is. Want hoe komt de belastingdienst er anders achter dat jij een bril nodig hebt gehad waardoor je recht had op een extra aftrek ed. Maar goed.

Die heffingskorting en arbeidskorting kan je terugvinden in het overzicht op het eind. Je kan een berekening terugzien van de te betalen belasting, en daar staat het bij. In het belastingprogramma is dat overigens.

Op jouw loonstrook wordt dit nooit vermeld. Hier wordt automatisch rekening mee gehouden. Komt erop neer dat de eerste 500 euro van je loon altijd onbelast is. Maar je ziet het inderdaad nergens staan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je inderdaad niet het hele jaar gewerkt hebt krijg je vrijwel altijd wel geld terug, want wat wordt ingehouden op je loonstrookje is gebaseerd op je jaarloon, terwijl je natuurlijk als je halverwege het jaar start minder dan dat ontvangt over het hele jaar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Seesar schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:38:
ik ben sinds juni 2008 fulltime begonnen bij een bedrijf via een uitzendbureau. Nu ben ik benieuwd of ik belasting kan terugvragen omdat mijn ingehouyden belasting gebaseerd is op jaarinkomen over geheel 2008 en ik slechts 7 maanden gewerkt heb; ergo mijn jaarinkomen is dus lager terwijl ik wel belast wordt voor een volledig jaar; althans zo is mij verteld.
Ja, dat is straks een meevaller dus. Je krijgt er overigens ook 4,5% rente op jaarbasis bij (of whatever het percentage precies is, meer dan bij een spaarrekening iig), dus zo slecht is het ook nog niet dat je het eerst teveel hebt betaald.
In mijn jaaropgave staat niet veel vermeld; maar wle het volgende met fictieve nummers (priveredenen) die in de buurt komen:
In je jaaropgave staan 3 getallen vermeld die je moet invullen in het aangifte programma, in principe kost je dat hooguit 10 minuten, als je geen verdere aftrekposten hebt: totaal loon (bruto idd), verrekende arbeidskorting en betaalde loonheffing.
Seesar schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:19:
Loon: 10.000 euro
Ingehouden loonheffing: 2300 euro
Verrekende arbeidskorting: 500

Dat zijn de 3 getallen die je moet invullen, alleen dan uiteraard wel de echte cijfers zoals ze op jouw jaaropgave staan. "Loonheffingskorting met ingang van : 1606 code 01" betekent dat het ingegaan is op 16 juni, code 01 geen idee boeit ook niet. De totale heffingskorting en arbeidskorting zijn inderdaad vaste waarden die per jaar vastgesteld worden (en voor iedereen hetzelfde zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 21-01-2009 11:47 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Helemaal duidelijk.

Ik vertrouw dat programma ook wel hoor, maar ik zou graag de berekening op de achtergrond willen weten; die is mij nu wel duidelijk.

Voor mij zijn die termen echt chinees; ik kan wel een beetje verklaren, maar of iets dan daadwerkelijk betaald is, of een korting is, of juist een verplichting is, of dat het al verrekend is etc etc, dat zou ik niet weten, maar nu wel.

Helemaal mooi, bedankt, dan ga ik dat snel invullen want als ex-student zijnde kan ik wel wat financiele meevallers gebruiken :+ .

T60P Widescreen

• argro
Seesar schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:47:
Helemaal mooi, bedankt, dan ga ik dat snel invullen want als ex-student zijnde kan ik wel wat financiele meevallers gebruiken :+ .
Houd ook middeling in de gaten. Dit is voor starters na een paar jaar vaak interessant. Bij middeling mag je het inkomen van 3 opeenvolgende jaren middelen over die drie jaren. Bij een sterke stijging van het salaris (wat bij starters vaak het geval is) levert dit al snel een meevaller op. Niet iets waar je op dit moment iets aan hebt maar wel iets om even te onthouden.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

argro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:07:
Houd ook middeling in de gaten. Dit is voor starters na een paar jaar vaak interessant. Bij middeling mag je het inkomen van 3 opeenvolgende jaren middelen over die drie jaren. Bij een sterke stijging van het salaris (wat bij starters vaak het geval is) levert dit al snel een meevaller op. Niet iets waar je op dit moment iets aan hebt maar wel iets om even te onthouden.
Werkt die middeling ook als je in het buitenland gewerkt hebt? Dat inkomen in het buitenland is namelijk daar belast en valt hier onder de "voorkoming van dubbele belasting" regeling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• argro
Mx. Alba schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:29:
[...]

Werkt die middeling ook als je in het buitenland gewerkt hebt? Dat inkomen in het buitenland is namelijk daar belast en valt hier onder de "voorkoming van dubbele belasting" regeling.
Of middeling geld oplevert hangt af van de omvang en spreiding van het inkomen wat in Nederland is belast. Middeling is niet afhankelijk van het al dan niet in het buitenland werken.

Hier kun je een berekening doen om te kijken of middeling geld opleverd.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:21
Shailesh schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:36:
Tsja, ze kunnen het inderdaad ook allemaal voor je doen, maar dat kost weer extra mankracht, dus extra geld, en daar betalen wij weer voor, dus dat heb je denk ik liever ook niet? En bovendien, het is volgens mij in geen enkel land zo dat de belastingdienst je aangifte voor je doet, simpel omdat het niet mogelijk is. Want hoe komt de belastingdienst er anders achter dat jij een bril nodig hebt gehad waardoor je recht had op een extra aftrek ed. Maar goed.
Helemaal mee eens dat ze het niet voor je kunnen invullen, maar als je na 1 maart electronisch aangifte doet, dan wordt een belangrijk deel van de gegevens al door de Belastingdienst ingevuld, zie http://www.belastingdiens...f_ingevulde_aangifte.html

Het is wel al een hele stap in die richting!

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mbaltus schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:18:
Helemaal mee eens dat ze het niet voor je kunnen invullen, maar als je na 1 maart electronisch aangifte doet, dan wordt een belangrijk deel van de gegevens al door de Belastingdienst ingevuld, zie http://www.belastingdiens...f_ingevulde_aangifte.html

Het is wel al een hele stap in die richting!
Klinkt goed! * Mx. Alba gaat wachten tot 1 maart :)

Pagina: 1