• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:05
heb enkele maanden geleden een nieuwe pc in elkaar gestoken. Ik zou nu eventueel de processor licht willen overklokken, maar ik stuit op enkele onduidelijkheden ivm de temperatuur van de processor.

Specs : processor : e8400 (met vedetta2 koeler)
MB : gigabyte x48-ds4 (bios F2)
Vista premium 64bit

Wanneer ik de temp van de processor nakijk kom idle op 53 graden gemeten met realtemp 2.90beta (TjMax = 100 graden)
Andere programma's (speedfan,coretemp,everest ) geven gelijkaardige waarden (afhankelijk van TjMax)

Mijn Bios daarentegen geeft zo'n 32 graden idle.

Wanneer ik mijn processor stress stijgt mijn temp amper 5 graden (realtemp)

Ik heb de koeler er al eens afgehaald en opnieuw opgezet, zonder resultaat.

Heb ik nu slechte sensoren of weldegelijk zulke hoge temps ?

bijkomende info : als ik XS Bench run met real temp krijg ik een score van amper 461 (base score = 1000)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

53 is heel normaal ja :) (ik zit momenteel op 59 met n arctic pro 7)
moederbord leest de temps waarschijnlijk verkeerd uit..

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Zit hier met een E8400 @ Artic Cooler Pro 7 bij 4100MHZ 1.42 Vcore bij een idle temp van 33 Core0 37 Core1
TJ-max van 95.

Wellicht is je CPU ihs bol? je kan denken aan lappen of iets in die trend..
Toch denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken, als hij stressed maar 5graden stijgt dan zit je nog redelijk ok.

Let wel op, als je eenmaal aan de voltages gaat knutselen dan vliegen de temperaturen omhoog.
Wellicht is de airflow in je kast niet goed, fans die de verkeerde kant op blazen etc etc?

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
ik heb meerdere malen gelezen hoe lager de vid hoe hoger de temperaturen.

ook maakt het uit of je een c0 of e0 steppign hebt

ik heb een c0 e8500 en draai 4114 met 1.28 vcore en mijn temperaturen onder orthos stress zijn 71 graden max. ik gebruik een xigmatek 1823 als koeler met twee ulra kaza fans (2000 rpm)

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Gaat de temperatuur ooit lager ? Mogelijk zitten de sensors gewoon vast bij, maw ze gaan niet lager dan 53° maar wel hoger !

Frag_Zero

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:05
Temperaturen gaan nooit lager dan 53°, mijn vermoeden is ook dat de sensoren "vastzitten".
airflow in de kast is redelijk goed (p182)

ik heb al lichtjes overclocked (3.2Ghz)=> dit verandert eigelijk niks aan de situatie, met een uurtje prime kom ik nog steeds op 58° uit

by the way : stepping is c0

@alexander => 53 lijkt mij toch niet normaal, thijszor haalt wel 33°, op 4.1Ghz dan nog wel

Als ik benchmarks uitvoer krijg ik steeds belachelijk lage scores

update : oc'ed naar 3.6Ghz en temps schieten de hoogte in (58 idle, 75 stressed)
dan toch maar eens denken aan lappen

[ Voor 11% gewijzigd door Invictus66 op 25-01-2009 15:28 ]

Verwijderd

AlexanderB schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:40:
53 is heel normaal ja :) (ik zit momenteel op 59 met n arctic pro 7)
moederbord leest de temps waarschijnlijk verkeerd uit..
nou die van mij liggen 35 idle en 40 stres (hyperz600)
en da vindt ik al hoog
maar ieder heeft zijn eigen temps ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:52:
[...]

nou die van mij liggen 35 idle en 40 stres (hyperz600)
en da vindt ik al hoog
maar ieder heeft zijn eigen temps ;)
bekend probleem bij E8xxx processors (eigenlijk nog wel bij meer core processors) dat de temperaturen te hoog / laag uitgelezen worden. Met rare temps tot gevolg.

Gelukkig gaat de processor automatisch downclocken en uitschakelen als hij zelf vind dat het ding te heet wordt. Zolang je je Vcore niet te hoog zet kan je met een overklok dus niet gemakkelijk je processor opblazen, maar weet wel dat je nog steeds buiten de officiële specificaties zit (en dit dus geen garantie meer geeft).

Koeler demonteren en kijken of de pasta goed verspreid zit (DWZ over het hele vlak contact maken), hermonteren op dezelfde manier en de temperatuur van je koelblok in de gaten houden (vingers op de base, fik je je poten dan wordt je processor te warm, anders valt het wel mee)

Ps. mijn E8400 geeft standaard 65 graden aan, in nagenoeg elk programma. Het schommelt daar nog wel iets omheen, ongeacht de overklok (dus zowel bij 3 GHz als bij 4.2 GHz blijft het dezelfde temperatuur). Ik kan wel merken dat de temperatuur van de base van mijn koeler (scythe infinity) warmer wordt (een stuk warmer) bij stressen bij 4.2 dan bij 3 GHz

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 29-01-2009 12:39 ]

-_-

Pagina: 1