Toon posts:

Systeem loopt 10 seconden vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pentium dual core 6600 2.4 GHZ. met 2GB intern geheugen.Met een Asus P5 moederbord all on bord.
Systeem loopt om de haverklap voor de duur van 10 seconden vast. Ik heb het heel systeem nieuwe gekocht en zelf geassembleerd. Enig ding wat ik heb van de vorig systeem is de geluidskaart . Graag wil ik de hulp en advies van de experts op dit medium om me van dit bizarre probleem af te helpen.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 14:51
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:48:
ik heb een pentium dual core 6600 2.4 GHZ. met 2GB intern geheugen.Met een Asus P5 moederbord all on bord.
Systeem loopt om de haverklap voor de duur van 10 seconden vast. Ik heb het heel systeem nieuwe gekocht en zelf geassembleerd. Enig ding wat ik heb van de vorig systeem is de geluidskaart . Graag wil ik de hulp en advies van de experts op dit medium om me van dit bizarre probleem af te helpen.
wat heb je zelf al gedaan?
Op google vind ik meer dan 1.000.000 hits...
Modbreak:Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet :o

Als een topic volgens jou niet aan het beleid voldoet, maak een topicreport aan. Ga geen wannabemod uithangen...

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 20-01-2009 21:46 ]

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Tevens kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en daar mee aan de slag gaan.

Ook graag vermelden wat je allemaal geprobeerd hebt zodat we niet met 'nutteloze' oplossingen aan komen zetten.

Controleer of je geheugen op de QVL van je moederbord staat, en vermeld ook wat voor P5* moederbord je hebt, een P5K of een P5Q zijn compleet verschillend ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht dat het misschien aan mijn koeler lag ,ik heb een ninja koeler gekocht ,grote ding ,en de andere koeler welk ook niet bij de cpu bijgeleverde koeler was,koelmaster koeler eruit gehaald.Toch blijven de problemen bestaan.Zo heb ik hdd erop getest, want ik had een nieuwe hdd gekocht,ik heb hele nieuwe systeem erop geinstalleerd, maar die vastlopertje van 10 seconden ben ik nog niet kwijt.Het is net een verrassing ,je weet niet wanneer het gaat gebeuren.Om de haverklap stopt alles ,wel heb ik beeld,zelfs als ik een liedje draai,die stopt ook,en hoor je eentonig de toon van dat moment van stopping uit de geluidsboxen komen.
Ik heb ook op de google gaan zoeken ,maar ik ben er niet veel wijs van geworden.
Mopperman schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:51:
[...]

wat heb je zelf al gedaan?
Op google vind ik meer dan 1.000.000 hits...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een asus p5w DH delux moederbord.
Wiethoofd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:53:
Tevens kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en daar mee aan de slag gaan.

Ook graag vermelden wat je allemaal geprobeerd hebt zodat we niet met 'nutteloze' oplossingen aan komen zetten.

Controleer of je geheugen op de QVL van je moederbord staat, en vermeld ook wat voor P5* moederbord je hebt, een P5K of een P5Q zijn compleet verschillend ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:04:
Ik heb ook op de google gaan zoeken ,maar ik ben er niet veel wijs van geworden.
Waar heb je precies op gegoogled?

Begin nu eerst maar eens met de eerder genoemde Troubleshooter en post waar je vastloopt. Probeer meteen een linux live cd'tje om vast te stellen of het een hardwarematig of een softwarematig/OS-based probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
ja hoe doe ik dat ? of het hardwarematig of softwarematig is? ik heb 4 keer os winxp geinstalleerd,meerdere versies,ieder keer zelfde verhaal,of ligt dat aan mijn geluidskaart(van het merk creatief ) ?

ik heb googled op : pc loopt vast,maar meeste dingen zijn niet voor mij van toepassing van mijn pc loopt vast gedurende het aan is en systeem werkt.En tijdens het vastlopen als je wat tikt,zie je niets ,zodra vastloopperiode 10 seconden verstreken is,zie je de letters wat je straks heb getikt op het scherm verschenen (word of mail bv).
Wiethoofd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:37:
[...]

Waar heb je precies op gegoogled?

Begin nu eerst maar eens met de eerder genoemde Troubleshooter en post waar je vastloopt. Probeer meteen een linux live cd'tje om vast te stellen of het een hardwarematig of een softwarematig/OS-based probleem is.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken voor het vaststellen van een hardwarematig probleem, dus zo kaal mogelijk opstarten (geluidskaart er maar eens uit) en kijken of hij weer vastloopt.

Met het linux live cd'tje kun je vaststellen of het aan je windows ligt (als linux niet vastloopt) of juist je hardware gaan controleren aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter als ook linux vastloopt.

Verwijderd

Topicstarter
hij loopt vast als het systeem al gestart is ,en het vastloopperiode duurt maar 10 seconden.Niet dat het systeem blijft hangen of zichzelf gaat booten.En het gebeurt om de haverklap,ik weet niet wanneer ,kan ik ook niet voorspellen.Het is niet programma of tijd afhankelijk.Anders had ik het kunnen achterhalen.En die topic over hangen en opstartproblemen troubleshooter,daar kan ik niets mee denk ik ,graag diepgaande adviesen .
Wiethoofd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:42:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken voor het vaststellen van een hardwarematig probleem, dus zo kaal mogelijk opstarten (geluidskaart er maar eens uit) en kijken of hij weer vastloopt.

Met het linux live cd'tje kun je vaststellen of het aan je windows ligt (als linux niet vastloopt) of juist je hardware gaan controleren aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter als ook linux vastloopt.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
even om het wat duidelijker te maken. Om de haverklap = ? eens in de 5 minuten? eens in het half uur ? elke keer als je een toepassing start ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:32:
En die topic over hangen en opstartproblemen troubleshooter,daar kan ik niets mee denk ik ,graag diepgaande adviesen .
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is een handleiding. Door te gaan testen aan de hand van dat topic, kun je erachter komen waar het probleem ligt. Het is met afstand het beste advies wat er is, maar vereist nu activiteit van jezelf om echt te gaan testen :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 21-01-2009 19:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 15:31
Diepgaand advies van de experts, al meerdere malen genoemd:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492//

Je zal het echt zelf moeten testen, wij kunnen dat niet voor je doen.

Ikzelf zou dit eens allemaal proberen. Alleen dmv testen kan je achter je probleem komen, vastlopers zijn te algemeen om gelijk het probleem aan te kunnen wijzen.

-verwijder de geluidskaart eens en kijk of het probleem dan nog bestaat.
-memtestje runnen
-cmos resetten
-linux bootschijfje downloaden en draaien
-windows veilige modus starten

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je hem zelf in elkaar hebt gezet; kan het zijn dat je ergens kortsluiting hebt gemaakt? Haal het moederbord er eens uit, sluit daar de voeding en toetsenbord, muis enzo op aan en kijk wat er dan gebeurt. Als dat wel werkt zat er ergens een schroefje niet goed ofzo.
En als je dan toch alles uit elkaar hebt, doe dan gelijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een keer (ik weet het, het is flauw, maar die guide is heel uitgebreid en laat je er stap voor stap achter komen waar het probleem zit).

Iemand hierboven had al geopperd om te kijken of je geheugen op de QVL staat. Heb je dat al nagekeken?

Verwijderd

Topicstarter
het is net een lotterij wanneer het systeem voor de duur van 10 seconden gaat vastlopen.
Vorak schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:34:
even om het wat duidelijker te maken. Om de haverklap = ? eens in de 5 minuten? eens in het half uur ? elke keer als je een toepassing start ?

Verwijderd

Topicstarter
het ligt niet aan de hardware, of ligt het aan een kaart of een usb apparatuur die dan constant conflict geeft? ik ga het zonder kaart proberen ,maar ik heb wel mijn bedenkingen bij om dat te gaan doen .
gwystyl schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:48:
Als je hem zelf in elkaar hebt gezet; kan het zijn dat je ergens kortsluiting hebt gemaakt? Haal het moederbord er eens uit, sluit daar de voeding en toetsenbord, muis enzo op aan en kijk wat er dan gebeurt. Als dat wel werkt zat er ergens een schroefje niet goed ofzo.
En als je dan toch alles uit elkaar hebt, doe dan gelijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een keer (ik weet het, het is flauw, maar die guide is heel uitgebreid en laat je er stap voor stap achter komen waar het probleem zit).

Iemand hierboven had al geopperd om te kijken of je geheugen op de QVL staat. Heb je dat al nagekeken?
Modbreak:Psst... liever niet meerder keren achter elkaar posten. Je kunt prima meerdere quotes in één enkele post verwerken, al dan niet tijdens het achteraf editen ervan :)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 23-01-2009 21:41 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 15:31
Hoe weet je dat het niet aan je hardware ligt, linuxbootcd getest?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
oke, hoe ver ben je nu met de hangen en opstart problemen troubleshooter?

Verwijderd

Blijft toch moeilijk als je niet je volledig specificaties post. Voor het zelfde geldt heb je last van een typisch incompatibiliteitsprobleem, waarbij iemand dit kan lezen en het kan bevestigen. Kotom hoe meer we van je weten hoe beter we je kunnen helpen.
Al helemaal met pinnen...hehehe

Dus na 10 sec gaat alles weer vrolijk door? Doe eens een benchmark test voor en na?
Neem de troubleshooter FAQ nou maar eens aandachtig door, diepgaand genoeg voor je tot nu toe.

Ga testen met zo weinig mogelijk componenten, dus ja eerst maar met onboard audio.
Ga eens in je bios neuzen, mss staat je onboard audio wel aan terwijl je dit niet wilt.
Zit alles goed ingebouwd idd, zit je geheugen goed in de slots.

Maak ons eens blij met een mooi onderzoek resultaat. ;)

Verwijderd

Zal wel een probleem met de disken c.q. disk-controller probleem zijn. Probeer eens een andere hard disk, danwel ander p5 mobo.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 22:27

wowi

Al in je events logboeken gekeken staat daar niks??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles nieuw gekocht twee jaar geleden behalve de geluidskaart.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:19:
Zal wel een probleem met de disken c.q. disk-controller probleem zijn. Probeer eens een andere hard disk, danwel ander p5 mobo.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:34:
ik heb alles nieuw gekocht twee jaar geleden behalve de geluidskaart.

[...]
En het werkte tot nu toe zonder problemen? Wat is er veranderd, waarna je het probleem kreeg? heb je nieuwe software geïnstalleerd? Heb je er geheugen bij geprikt? Iets anders?

Als je hulp wil zal je iets meer info moeten geven. Dat is hierboven ook al een paar keer gezegd, maar met de informatie en antwoorden die je nu geeft (heel kort en niet volledig), gaat de zin er gauw af om je verder te helpen. Als men hier het gevoel heeft dat wij jouw probleem oplossen terwijl je er zelf niet echt wat voor doet haakt de gemiddelde tweaker gauw af. Probeer dus eens uit te leggen waar het mis gaat; en heb je nou al die troubleshoot doorgelopen? Hoever kwam je daarmee?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:58

pistole

Frutter

Ik ben met TS :) dwz ik herken het probleem.

Anderhalf jaar geleden een nieuw (compleet) systeem gekocht, en daar heb ik semi-regelmatig (= 1x in de week, soms vaker, soms minder vaak) een vergelijkbaar probleem:

Systeem bevriest volledig:
- muis zit vast
- geluid bevriest
- beeld bevriest

Na enkele minuten (meestal 5 ofzo) gaat het systeem verder alsof er niets gebeurd is:
- downloads lopen vaak door
- muziek gaat verder
- etc

Windows 'merkt' er niks van: geen enkele melding in het eventlog...

Ik frut, dus ik epibreer

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 18:22
Dit probleem heb ik ook geregeld maar dan enkel als men pc te ver overclockt is lees te weinig voltage krijgt/ram timings fout staan/Northbridge te weinig volts heeft.

Daarnaast test eens met HDTune
om problemen ter hoogte van je HD uit te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door -AzErTy- op 24-01-2009 11:34 ]

God does not play dice

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

pistole schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:23:
Ik ben met TS :) dwz ik herken het probleem.

Anderhalf jaar geleden een nieuw (compleet) systeem gekocht, en daar heb ik semi-regelmatig (= 1x in de week, soms vaker, soms minder vaak) een vergelijkbaar probleem:

Systeem bevriest volledig:
- muis zit vast
- geluid bevriest
- beeld bevriest

Na enkele minuten (meestal 5 ofzo) gaat het systeem verder alsof er niets gebeurd is:
- downloads lopen vaak door
- muziek gaat verder
- etc

Windows 'merkt' er niks van: geen enkele melding in het eventlog...
Ik ken dit fenomeen alhoewel het bij mij lang geen 5 minuten waren maar eerder een halve minuut.
Ik begon er pas last van te krijgen nadat de pc vele maanden zonder problemen gedraait heeft.
Wat ik toen gedaan heb is de hele pc uit elkaar gehaald, stof verwijderd etc, koeler opnieuw gemonteerd met een vers laagje koel pasta en tevens de Sata kabels vervangen en heb er daarna geen last meer van gehad.

Smiling as the shit comes down...

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-07 11:11
ScrooLoose schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:33:
[...]

Ik ken dit fenomeen alhoewel het bij mij lang geen 5 minuten waren maar eerder een halve minuut.
Ik begon er pas last van te krijgen nadat de pc vele maanden zonder problemen gedraait heeft.
Wat ik toen gedaan heb is de hele pc uit elkaar gehaald, stof verwijderd etc, koeler opnieuw gemonteerd met een vers laagje koel pasta en tevens de Sata kabels vervangen en heb er daarna geen last meer van gehad.
Zou idd ook heel goed een hitte probleem kunnen zijn.

Tevens heb ik (in een ver verleden) ook eens vergelijkbare klachten gehad door een falende HD. Deze kon de swap-file niet goed benaderen en liep dan ook een halve minuut vast.
Gezien bovenstaande ook na het ,o.a., prutsen aan zn HD's het probleem oploste is het wellicht de moeite om je eigen HD's na te gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het niet overclockt,ik heb ninja koeler op geplaatst omdat ik dacht dat het aan de koeler lag.Ik zal dan de onderstaande tip volgen. Want tot we ninja hadden vervangen hadden we bijna geen last van.Wat we deden weet ik niet.ik zal het nog eens doornemen wat hierboven allemaal is vermeld.
-AzErTy- schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:33:
Dit probleem heb ik ook geregeld maar dan enkel als men pc te ver overclockt is lees te weinig voltage krijgt/ram timings fout staan/Northbridge te weinig volts heeft.

Daarnaast test eens met HDTune
om problemen ter hoogte van je HD uit te sluiten.
Pagina: 1