Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Onlangs snorde ik weer eens een oudere computer op, hier heeft keurig stabiel Windows op gedraaid tot een paar weken geleden. De harde schijf is perfect intact, de data die er op stond heb ik via m'n externe behuizing op een andere computer uit kunnen lezen, maar aangezien het een oud beestje is is het handiger om de drivers meteen te backuppen om zo lang zoeken te voorkomen en Windows Update zonder LAN-driver gaat lastig.

Via bepaalde tooltjes (Double Driver ea.) oid kan je wel je drivers backuppen, maar dat werkt dus alleen als je nog in Windows, in dit geval XP Home, kunt komen, wat zelfs met het herstellen van niet lukt, ook de veilige modus laat het afweten.

Nu weet ik dat er mappen zijn op je schijf waarin drivers worden weggeschreven. Helaas weet ik niet allemaal, ik heb sowieso de inhoud van C:\WINDOWS\Driver Cache\i386 en C:\WINDOWS\inf gebackupped, maar zijn er nog meer mappen waar ik de drivers weg moet/kan plukken of heb ik met de eerder genoemde twee mappen zo'n beetje alle drivers gered?

Ik heb wel gezocht naar truukjes om de drivers te redden, maar als het gewoon met mappen kopiëren en terugzetten kan is dat natuurlijk het makkelijkst 8)

Specs lijken me hier niet nodig en kan ik zo zonder OS lastig aan komen, omdat ik anders gewoon ook de nodige uren naar de juiste drivers kan gaan zoeken ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, of is het gewoon net zo makkelijk als de .cab's uit de Driver Cache map plukken en deze uitpakken en aanwijzen als locatie waar de drivers gezocht moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
Inf alleen heb je iig niks aan, dan moet je ook de sys directory meenemen. In de inf file staat alleen maar waar de driver zich bevindt en hoe de pc hem moet aanspreken om het maar simpel te zeggen.

Waarom niet gewoon de hele windows folder in de backup gooien?
Dan weet je zeker dat je niks kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Ik kwam er inderdaad net achter met het afdrukken van een printer testpagina dat een groot deel van de drivers in de 'system32'-map staat, die nemen we dus ook even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Laten we even voorop stellen dat het simpel weg kopieeren van driver bestanden voor de meeste gevallen niet voldoende is om de apparatuur waarvoor ze bedoeld zijn aan het werk te krijgen.
Vaak regelen de installers van die drivers een heleboel andere dingen. Registry keys, ini files en joost mag weten wat nog meer. En dat mis je dus allemaal.
Soms zijn drivers gekoppeld aan andere bestanden (zoals .dll) die weer in andere mappen staan. Die heb je dan niet gekopieerd en levert dus weer extra problemen op.

Wat ik bedoel te zeggen is; je haalt je een heleboel werk op de hals, waarvan ik vooraf al weet dat het niet goed gaat komen zoals je zou willen.
Ik mis eigenlijk ook een beetje waarom je de drivers wilt hebben?
Als dat is om een nieuwe verse installatie van windows erop te zetten, compleet met drivers, dan doe je er veel beter aan om even een LAN kaartje (of USB LAN) te kopen en die te gebruiken voor windows update's e.d. en laat die bestaande drivers lekker waar ze nu zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 24-01-2009 10:28 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Inmiddels toch het moederbordtype kunnen achterhalen en de originele drivers van de site van de fabrikant af kunnen plukken, al vond ik in system32 de mappen drivers en DRVSTORE waar ook de nodige (inf's, dll's) .sys in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15
Wellicht een mogelijkheid om een windows PE (Preinstalled Environment) te gebruiken om een windows van cd te draaien en vervolgens een dergelijk tooltje te draaien ? Zelf nooit geprobeerd, maar het proberen waard imho.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Inmiddels staat de reïnstall al aan, maar ik zal het binnenkort eens proberen met een Bart PE windows.

Pagina: 1