Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier, denk ik, een vrij algemene vraag waar ik eigenlijk niets of weinig over gevonden heb op het web. Als ik mijn laptop op de tv aansluit via hdmi (gaat overigens allemaal prima) loopt het geluid via mijn tv. Hoe kan ik het digitale geluid (hdmi verzend zowel beeld als geluid) dan via mijn receiver laten lopen.

Alvast bedankt voor snelle reactie,

Gr. Arno

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar moet je de hdmi niet gewoon direct aan de receiver aansluiten, en die vervolgens weer aan de tv.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:40
Heeft de TV geen audio-output, bij voorkeur digitaal? Dan laat je het vanaf de TV dus naar de versterker lopen.
Andere, minder leuke oplossing: analoge audio-out (zal de TV vast wel hebben) naar de versterker - maar dan heb je geen dolby-digital, maar op z'n best dolby-prologic.

Anders een losse audio geluidkaart (USB of expresscard of wat er tegenwoordig op zit) met digitale output aanschaffen en het geluid daarheen leiden.

Er zijn in elk geval geen goedkope oplossingen om HDMI te scheiden in DVI en digitale audio. Vanaf 150 euro of zo pas.

Edit: of wat Noork hierboven schrijft. Maar dan moet de receiver wel in staat zijn om audio van de HDMI verbinding af te halen en niet simpelweg alleen maar schakelen - dat is volgens mij niet vanzelfsprekend.

[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 20-01-2009 21:34 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zo is het ook zeker niet vanzelfsprekend dat je 5.1 geluid houdt wanneer je de digitale (optische?) output van je tv gebruikt om door te linken naar je receiver. De meeste tv's sturen in dat geval alleen maar stereo door.

Als je laptop (ook) over een S/PDIF digitale audio uitgang beschikt (heeft ie vast wel. Welk merk en type is het?) dan kun je die ook gebruiken om de audio (apart) naar een receiver te leiden........