Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 07:27

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Situatie:
Ik ga over 6 dagen afstuderen van mijn HBO studie (Bedrijfskundige Informatica) en ben al een tijdje bezig met allerlei sollicitaties. Alleen solliciteren doe je niet in een paar weekjes en de huidige economische situatie heeft ook niet echt een positieve invloed op de snelheid hiervan. Maar aangezien ik op een kamer woon en andere kosten ook gewoon doorlopen moet er natuurlijk ook nog wel geld binnenkomen.. :)

Nu zal ik waarschijnlijk niet de eerste en niet de enige zijn die in de tijd tussen het afstuderen en het beginnen bij je eerste baan nog moet overbruggen.
  • Dus ik vroeg me af of iemand mij misschien wat tips kan geven..?
  • Of kan vertellen wat gebruikelijk is in deze situatie?
  • En zijn er uitzendorganisaties die hierop gericht zijn, zodat ik toch nog kan werken maar niet teveel wordt belast in mijn sollicitatieprocedures?
Ik heb wel genoeg aanbiedingen voor functies dat niet echt interessant is en een beetje aan de onderkant van mij niveau zitten. Maar ze zijn wel fulltime en ik weet niet of het eerijk is om daar te beginnen als gewone tijdopvulling / overbrugging.. of is dit normaal?

Mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Gewoon naar een uitzendbureau gaan.
Bijna elk uitzendbureau heeft wel een bedrijf waar ze altijd wel mensen kwijt kunnen.
Dit is meestal wel in ploegendienst en niet het meest spannende werk. Maar je mag altijd een dienst weigeren.

En zoals je zelf al zegt: er moet geld binnenkomen. Lijkt me niet dat je dan veel te eisen hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door 10110001 op 20-01-2009 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou op z'n minst een baantje proberen te zoeken dat echt als werkervaring kan worden aangemerkt. Je kunt bijvoorbeeld in de horeca gaan werken, maar dat zal, gezien je studie, geen relevante werkervaring opleveren.

Als je bij een uitzendbureau naar binnen stapt, bespreek dan wel duidelijk dat er een mogelijkheid moet zijn om op korte termijn te kunnen stoppen met je huidig werk als je een interessante nieuwe baan hebt gevonden.Ik kan je geen tips geven, aangezien ik nog moet afstuderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:08
Voordeel van een uitzendbureau is dat je ze kan vragen om in de tussentijd voor je op zoek te gaan naar een vaste baan die wel bij je studie/wensen aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93400

Als je postbezorger wordt (bijv. zaterdag) en ook nog een andere dag pakt, dan moet je wel kunnen voorzien in je maandelijkse lasten. Oké, je zal het niet zo ruim hebben dan, maar je hebt genoeg tijd over om te solliciteren. Tevens zijn er slechtere banen te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb ook HBO BI gedaan. Ik had met mijn half jaar afstuderen eigenlijk niet de tijd en de rust om te solliciteren. Ik heb een half jaar via een bekend uitzendbureau gewerkt als uitzendkracht (duh :+ ) na het afstuderen. Ik heb die tijd gebruikt om bij diverse organisaties te solliciteren voor een vaste baan.

Ik werkte toen bij een bedrijf dat specifiek iemand zocht voor een project dat niet langer zou duren dan 6 maanden. Het had een duidelijk einddatum en dat was de reden waarom ik er op in ging. Bedrijf blij, ik blij.

Qua salaris was het erg goed, ik ging niet vooruit toen ik mijn vaste baan had (grote detacheerder).

De opgedane werkervaring was relevant (ICT) en heeft invloed gehad op mijn salaris / groei bij mijn eerste vaste baan.

[ Voor 7% gewijzigd door Motrax op 21-01-2009 08:41 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Ik heb al een paar uitzendbureaus per telefoon / e-mail gevraagd voor parttime functies die de tussentijd kan opvullen. Verder zal ik de stad eens infietsen deze week..

bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Succes :) Ik zit hier met hetzelfde probleem.. Ik heb deze week mijn studie ook helemaal afgerond, maar ben ook nog een beetje Koos Werkloos..

Dus.. Iemand nog een secretaresse nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 28-01-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar bij mijn afstuderen was het gewoon een kwestie van je CV op monsterboard zetten en wachten...

Volgens mij is dat nog steeds zo. De grote jongens zijn altijd op zoek.

Daarnaast snap ik niet dat je maanden uit trekt voor het zoeken van een baan 8)7
Als je afgestudeerd bent, kun je volgens mij relatief eenvoudig binnen een maand een goede leuke baan vinden...

Daarnaast kun je gewoon ergens beginnen en dan gewoon verder zoeken... moet je alleen je opzegtermijn in acht nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door 911GT2 op 21-01-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het op je gemak kiezen van een werkgever, bij meerdere organisaties solliciteren. Daar ging bij mij toch wel een paar maanden over heen. Meer een idee krijgen wat de standaardaanbiedingen waren en de variaties er op. Keuze tussen detachering en niet-detachering enz.

Ook moest ik nog mijn rijbewijs halen :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Motrax schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:58:
Het op je gemak kiezen van een werkgever, bij meerdere organisaties solliciteren. Daar ging bij mij toch wel een paar maanden over heen. Meer een idee krijgen wat de standaardaanbiedingen waren en de variaties er op. Keuze tussen detachering en niet-detachering enz.

Ook moest ik nog mijn rijbewijs halen :+
Maar dat moest je ook nog toen je al in dienst was :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik zakte de eerste keer :X :D

Als je per direct aan de slag wil, dan kan dat. Maar ik kan wel begrijpen dat je op je gemak zonder druk wilt rondkijken. Ik denk dat het de aanpak van de topic starter is.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Hmnou.. Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook al een maandje of twee aan het solliciteren ben.. Veel de deur uit gedaan - zowel open als gerichte sollicitaties, maar tot nu toe ook nog niet echt succesvol.. Ik ben nu bezig met het solliciteren voor klantenadviseur bij de ABN, maar aangezien ze daar in groepen starten, duurt dat sowieso nog een maand.. Al met al denk ik wel dat je voor het solliciteren een aardig tijdje uit mag trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik kan niet bepaald zeggen dat je een gerichte ICT opleiding hebt ;)

Als IT'er kan je zo aan de slag in de detachering. Of elke andere grote organisatie zowat. De vraag is nog voor hoe lang met de huidige crisis, maar dat is voorlopig koffiedik kijken. Tot nu toe ziet het er naar uit dat er voldoende vacatures zijn.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Motrax schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:12:
Ik kan niet bepaald zeggen dat je een gerichte ICT opleiding hebt ;)

Als IT'er kan je zo aan de slag in de detachering. Of elke andere grote organisatie zowat. De vraag is nog voor hoe lang met de huidige crisis, maar dat is voorlopig koffiedik kijken. Tot nu toe ziet het er naar uit dat er voldoende vacatures zijn.
Heb ik ook niet gezegd (Maar heb wel een gerichte MBO ICT opleiding gevolgd hiervoor), en dat je zomaar als IT-er aan de slag kan in de detachering valt ook wel tegen. Veel detacheerders hebben een volledige personeelstop of aanname stop voor starters.
911GT2 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:55:
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar bij mijn afstuderen was het gewoon een kwestie van je CV op monsterboard zetten en wachten...

Volgens mij is dat nog steeds zo. De grote jongens zijn altijd op zoek.
Helaas werkt dat zo niet meer in deze tijd.
Daarnaast snap ik niet dat je maanden uit trekt voor het zoeken van een baan 8)7
Als je afgestudeerd bent, kun je volgens mij relatief eenvoudig binnen een maand een goede leuke baan vinden...

Daarnaast kun je gewoon ergens beginnen en dan gewoon verder zoeken... moet je alleen je opzegtermijn in acht nemen.
Beetje kortzichtig vind je niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Frenkpie op 21-01-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

soliciteren op je afstudeerplaats als dat bevalt?
ik ben na mijn afstuderen een maand later daar aan het werk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een tijdelijke baan kan uiteraard, maar of je succes gaat krijgen bij reguliere uitzendbureaus betwijfel ik. Zeker wanneer men weet dat je waarschijnlijk maar voor enkele maanden blijft dan heeft zowel een uitzendbureau als het inlenende bedrijf vaak geen zin in de investering en nemen ze iemand aan die langdurig beschikbaar is. Dit wordt nog versterkt als je onder je niveau werkt.

Je moet net tegen een tijdelijke job op je eigen niveau aanlopen :)

* Rukapul brandde 7 jaar geleden gewoon z'n spaargeld er doorheen afgezien van een kleine klus tussendoor.

Solliciteren is trouwens iets waar je wel enigzins de tijd voor moet nemen en een CV-spree door heel ICT Nederland levert wel een baan op waarschijnlijk, maar het is de vraag of je zo op een job uitkomt die bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Frenkpie schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:18:
Heb ik ook niet gezegd (Maar heb wel een gerichte MBO ICT opleiding gevolgd hiervoor), en dat je zomaar als IT-er aan de slag kan in de detachering valt ook wel tegen. Veel detacheerders hebben een volledige personeelstop of aanname stop voor starters.
Ik bedoelde op dit punt op de user Zyll en niet jij ;) HBO BI is een relevante ICT opleiding en daar kan je aardig mee uit de voeten.

Maar is het zo erg met detacheerders dat je daar niet meer tussen komt? Heb je al afwijzingen gehad?

Ik heb trouwens eens voor de grap bij Randstad geselecteerd op HBO, tijdelijk werk en verder niets. Zit nog wel aardig wat tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 21-01-2009 21:22 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rukapul schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:26:
Een tijdelijke baan kan uiteraard, maar of je succes gaat krijgen bij reguliere uitzendbureaus betwijfel ik. Zeker wanneer men weet dat je waarschijnlijk maar voor enkele maanden blijft dan heeft zowel een uitzendbureau als het inlenende bedrijf vaak geen zin in de investering en nemen ze iemand aan die langdurig beschikbaar is. Dit wordt nog versterkt als je onder je niveau werkt.
Ook uitzendbureaus hebben tijdelijke klussen. Bij ons zetten we op piek momenten graag flexibele werkkrachten in hoor. En wat liever dan een afgestudeerde die een beetje pro-actief administratieve en organisatorische zaken oppakt, het na 4 maanden als het project afloopt zat is en dan een echte baan heeft. Prima.

Je zal wel een commitment van twee maanden moeten geven, maar dan kan je als beetje soepele hbo'er echt ZO aan de slag.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Motrax schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:00:
[...]
Maar is het zo erg met detacheerders dat je daar niet meer tussen komt? Heb je al afwijzingen gehad?
Kijk maar eens op Computable.nl ;)
Verder hebben vrijwel alle grote detacheerders of een volledige personeelsstop of personeelsstop voor starters. Ik ben nog in procedure bij een detacheerder maar waar je een paar maanden terug als starter met open armen werd ontvangen, zijn ze nu op zoek naar mensen met minimaal 2 jaar werkervaring op dat speciale gebied... De meeste zijn erg te spreken over m'n CV maar toch kunnen ze me op dit moment niet aannemen.. krijg vaak de vraag te horen of ze me over een tijdje, wanneer het weer wat beter gaat, me een voorstel mogen doen...

Hoorde van een paar studiegenoten dat zij ook al merken dat het wat minder makkelijk gaat met het solliciteren.

[ Voor 20% gewijzigd door Frenkpie op 23-01-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Toen ik afgestudeerd was, heb ik 'n aantal maanden gewerkt via een uitzend/detacheringsbureau als uitzendkracht. Ik ben afgestudeerd als Sociaal Juridisch Medewerkster, en ben gaan werken als begeleidster in een gezinsvervangend tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen (mondvol). Had bijna niets met m'n opleiding te maken, maar net genoeg om 't nog te kunnen vermelden op m'n CV, was ploegendienst (28 uurs diensten, inclusief betaald slapen), en verdiende erg goed.

Dus iets dat 'n beetje zijdelings te maken heeft, kan best ok zijn, en dat heeft een uitzendbureau wel vaker. Misschien callcenter bij UPC werk als ICT'er oid?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1