Toon posts:

[NAS] kopen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Zoals jullie zien wil ik een NAS schijf kopen. Alleen ik heb nog een paar probleempjes te ondergaan.

Ik wil graag deze NAS schijf kopen http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CHD3NET maar ik heb daar nog een paar vraagjes over.

Zou dit een FAT32 of een NTFS zijn? En als het een FAT32 is zou hij dan nog helemaal optimaal werken als ik hem formateer naar NTFS.

Weet iemand misschien nog een andere NAS schijf in dezelfde prijs klasse die erg goed bevalt.

Is het mogelijk om bepaalde directories aan te wijzen aan een user die van buitenaf connect.

Is er een mogelijke manier om meteen een .torrent file op te zetten. En dat hij het dan meteen download. Zonder dat ik een ander apparaat (behalve me router) aan te laten staan?

Vraag over werking.

Ik heb hier dus een router staan en daarboven zo'n wireless connector. Van Sitecom. Nu zijn alle computers in dit huis draadloos. Zou het dan beter zijn dat ik dan mijn NAS schijf dan aan mijn router koppen of aan mijn wireless connector.

Vraag over zelfgekozen apparaat.
Ik wil http://www.conceptronic.n...d=30&gid=3030&pid=CHD3NET dit apparaat dus gaan kopen. Maar is dit een beetje een goed apparaat. Of zou er nog iets beters kunnen voor in dezelfde prijs klasse.

Alvast bedankt,
Wouter.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:01:
<..>
Zou dit een FAT32 of een NTFS zijn? En als het een FAT32 is zou hij dan nog helemaal optimaal werken als ik hem formateer naar NTFS.
Geen van beide denk ik, het is een NAS. Die benader je via het netwerk, bijv. met SMB protocol (windows filesharing). Intern zal er wel ext3 filesystem op de disk zitten denk ik.
Is het mogelijk om bepaalde directories aan te wijzen aan een user die van buitenaf connect.
Bedoel je vanaf internet ? Vast wel. Maar wil je dat echt, windows file sharing naar buiten toe openzetten ?
Is er een mogelijke manier om meteen een .torrent file op te zetten. En dat hij het dan meteen download. Zonder dat ik een ander apparaat (behalve me router) aan te laten staan?
Volgens mij ondersteunen de meeste torrent programma's dat wel, maar ik weet niet wat er op die CHD3NET draait.
Ik heb hier dus een router staan en daarboven zo'n wireless connector. Van Sitecom. Nu zijn alle computers in dit huis draadloos. Zou het dan beter zijn dat ik dan mijn NAS schijf dan aan mijn router koppen of aan mijn wireless connector.
Als je hem met een utp-kabel aan je router kunt hangen zou ik dat doen, dat scheelt verkeer op je wireless.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de hulp.

Maar wat is precies een ext3 file? Want ik heb gelezen dat het eigenlijk een soort eigen OS is. Maar wat is het nou eigenlijk precies?

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:55:
Ok, bedankt voor de hulp.

Maar wat is precies een ext3 file? Want ik heb gelezen dat het eigenlijk een soort eigen OS is. Maar wat is het nou eigenlijk precies?
Ext3 is een file system, net zoals FAT32 en NTFS.

Het is het formaat waarmee de gegevens zijn opgeslagen op je harde schijf.

Ext3 wordt typische gebruikt door Linux, NTFS typisch door Windows omwille dat dit een propriëtair file format is.
FAT32 komt ook meer vanuit de Windows wereld maar werd al sinds het begin volledig ondersteunt door Linux.

Voor jou gebruik maakt de keuze van file system slechts minimaal verschil indien je enkel gebruik maakt van de grafische interface om je NAS schijf te benaderen.

[ Voor 33% gewijzigd door Softmore op 20-01-2009 18:02 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lees de manuals eens op hun site, heb ik net voor je gedaan en daarin lees ik dat NTFS niet gelezen kan worden en als je hem met schijf koopt hij standaard als Fat32 geleverd wordt.

En natuurlijk hang je hem aan je router, wireless is instabiel en traag en moet je zoveel mogelijk vermijden indien mogelijk.

En wil je een vergelijkbare? Pak de pricewatch, zet hem op Nas schijven en vergelijk de opties.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2009 18:04 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je moet een NAS zien als een extra computer, die filesharing aan heeft staan. Niet als een extra disk die je in/aan je windows systeem hangt. Op de NAS draait een eigen OS. Linux neem ik aan. En linux gebruikt geen FAT of NTFS voor zijn schijven, maar ext3.

Edit .... Kan niet bij de specs van het ding, maar dat kan ook, fat32. Maar maakt voor het principe niet uit. Jouw PC heeft niets met het filesystem van de NAS te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-01-2009 18:07 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar dan kan ik niet bestanden downloaden die groter zijn dan 4 GB. Dan moet ik het dus wel even anders oplossen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb zelf een CHD3NET.

De schijf die erin zit is FAT32. Dit is omdat de ingebouwde server alleen met FAT32 om kan gaan. Je kunt deze schijf ook gebruiken als externe schijf via USB. In dat geval zou je er een NTFS schijf van moeten kunnen maken. Je verliest dan wel de netwerkfunctionaliteit. (en imho daarmee zijn nut als je bestanden wil gebruiken die groter dan 4 GB zijn)

Het automatisch downloaden van torrents is voor zover ik weet niet mogelijk, maar ik heb er ook niet echt naar gezocht. Standaard kan hij het in ieder geval niet.
Simpelweg met een ethernet kabeltje aan je router hangen moet voldoende zijn.
Ja, deze schijf werkt ook als ftp server. Daarmee kun je van buitenaf de gewenste directory's benaderen.

Overigens, ik vind de schijf behoorlijk luidruchtig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Het enige waar ik Conceptronics van ken is dat ze EXTREEM summiere productspecificaties vrijgeven. De anderhalve keer dat ik bij dit merk ben uitgekomen ben ik niet tot de koop van een product overgegaan omdat ze te weinig technische data vrijgeven.

In dit geval is het weer precies hetzelfde verhaal. Van de 'technische specificaties' op hun website kan ik alleen maar opmaken dat er een FTP en een SMB server in zit. Verder word je helemaal niets wijzer.

De enige opties zijn contact opnemen en proberen meer informatie los te krijgen of een ander merk kiezen.
Pagina: 1