Toon posts:

[Aanschaf] HP Pavilion DV5-1220ED vs. DV5-1160ED

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor vrij intensief gebruik (studiegerelateerd, incl. ontwerpprogramma's) een laptop aan gaan schaffen. Na enig vergelijkend onderzoek en rondvragen over ervaringen, merken, etc. ben ik een beetje uitgekomen op het merken-rijtje Toshiba, HP, Lenovo, Samsung, Fujitsu-S en Dell, waarbij ik over de laatste twee ook wel negatieve verhalen heb gehoord.
Met een wensenlijstje van 4 G werkgeheugen, 2 of meer GHz processor, beetje fatsoenlijke harddisk, 15,4" (vind 17 net te onhandig groot/zwaar), een 512 MB + meer toegewezen videokaart en een lange batterijduur kwam ik vooral door die laatste twee wensen nu een beetje bij HP terecht.
De twee laptops in de topictitel (vergelijking op http://www.kieskeurig.nl/...E82E6D7F9C12574F7003C50F0) vallen met goede prijs/kwaliteit-verhouding binnen mijn wensenlijstje, maar is er hier misschien iemand die me weet te vertellen waarom de 1160 zoveel duurder is? Die krijgt overal lyrische recensies, maar het enige verschil zit in

- processor
1220: Mobile AMD Athlon 64 X2 QL-64 (2100 MHz; FSB 2 x 512 KiB; Cache 1800 MHz)
1160: Intel Core 2 Duo P7350 GHz (2000 MHz; 3 MB; 1066 MT/s)

- grafische kaart
1220: ATi Radeon HD 3450 (512 MB; tot 1789)
1160: nVidia GeForce 9600M GT (512 MB; tot 1791)

Verder zijn ze even oud, groot, zwaar, bijna identiek dus.... Maar de 1220 is er vanaf 650 euro en de 1160 vanaf 800.
Ligt dat prijsverschil nou puur aan de processor? En wat is dan de betere prijs/kwaliteit-verhouding?
Of is die grafische kaart ook nog echt beter?

Ik wil me graag verdiepen in alle specificaties voor ik wat aanschaf, maar vind het vrij lastig bij laptopkeuze... Het bos in de bekende uitspraak met de bomen lijkt meer op een jungle. Beide laptops kon ik ook niet vinden in de vergelijkingen op deze site, dus vandaar de vraag hier.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen of 3MB FSB echt 150 euro waard is.
Meningen over HP en andere merken/alternatieven in dit (tot 850 + eisen hierboven) segment hoor ik ook heel graag!

Alvast heel erg bedankt!

Debora

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Bij het investeren in een laptop kan ik altijd zeggen: Goedkoop is duurkoop.
Je studie zal langer duren dan de AMD laptop je comfortabel kan aanbieden. HP maakt op zich goede laptops, dus op zich hoef je daar niet echt veel zogen over te maken, maar als ik lees welke functie de laptop zou moeten gaan vervullen leun ik automatisch naar de Intel processor. Tip: kijke op www.tomshardware.com voor vergelijkingen tussen mobiele processoren. Daar vind je applicatiespecifiek wat [/url]benchmarks[/url].

Begin daar op je gemak maar eens te kijken naar de benchmarks die het meeste impact gaan hebben op je studie. Vergelijk, neem mijn advies mee (goedkoop = duurkoop) en succes met je aankoop.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ga voor een DELL Lattitude E6400 (14,1 inch) met 3 of zelfs 4 jaar on-site next business day garantie. De nieuwe E-serie is zeer stevig gebouwd. (Maar wellicht moet je de schroefjes aan de onderkant wat aandraaien als je hem krijgt....) Tevens kun je er exact in zetten wat je nodig hebt en je eigen OS kiezen.

Als je je laptop voor studiedoeleinden gaat gebruiken kun je hem niet missen voor 1-3 weken bij een defect. On-site next business day afsluiten was bij (bijvoorbeeld) HP vroeger altijd erg lastig als consument. Ze hadden dat liever niet. Bij veel consumenten-notebooks waar de DV5 ook onder valt, kan het meestal niet eens.

Bij DELL bestel je gewoon je laptop en pak je de garantie die je hebben wil. Op de Latitude E6-serie zit standaard al 3 jaar on-site next business day.

Zelf ben ik in elk geval heel tevreden over de bouwkwaliteit van mijn E6500.

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 20-01-2009 17:37 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 11:35
Als je een 1160 wil kopen met 9600M GT moet je opschieten...HP heeft net bekend gemaakt dat de 1160ED eruit gaat en niet meer geproduceerd wordt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met de DV5-1160ed ? Ik vind het wel een mooie laptop, maar ik kan nergens een review ofzo vinden :/

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 11:35
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:06:
Heeft er iemand ervaring met de DV5-1160ed ? Ik vind het wel een mooie laptop, maar ik kan nergens een review ofzo vinden :/
Genoeg reviews...
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4555
http://www.studentbuyingguide.com/2009/01/hp-dv5t-review/
http://www.notebookjourna...n-dv5-1140eg---1032eg-686 (dezelfde configuratie als in NL)

Ik ga hem zelf ook kopen aankomende week, ben zeer benieuwd. Kijk er zeker naar uit :) :9~

• ThinkPad
  • Nu online
Heb hem dus ook gekocht, ook ff een review gemaakt:

productreview: HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA) review door ThinkPad

• RHPJS
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-02 16:01
Beste Tweakers,

Ik zit ook te twijfelen tussen deze opties.
Aller eerst vraag ik me af of de AMD processor het lang uit houdt. Ten tweede vraag ik me af of ik nou echt veel verschil ga merken tussen deze twee. Ik ga vrij 'normaal' werken met de laptop. Wel heb ik Kaspersky/A-Squared Anti Malware en Online Armor standaard actief. misschien dat daar SAS bij komt (als de laptop het aan kan). Verder geen zware programma's ofzo. Veelal Firefox, Thunderbird, WLM, Winamp en dat soort programma's actief. Ik zit nu op een 256 MB met 1,67 GHz pc, en traagheid is mijn enorme afknapper. Dus hij moet wel snel reageren op dingen. Ik zal sowieso de services gaan 'tweaken', dus het opstarten moet op zich geen problemen opleveren.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven en dat uiteraard de goedkope 1120-versie voor mij zal volstaan. Deze vraag mede gesteld omdat ik geen idee heb van de prestaties van de laptops, aangezien het mijn eerste laptop zal zijn.

Met vriendelijke groet,

RHPJS.

EDIT: Ik vroeg me ook af of deze volstaat: http://www.hd.nl/p/HP/FP725EA%2523ABH (HP Pavilion dv5-1120). Deze had ik namelijk ook op het oog, niet gezien dat het om de Hp pavilion dv5-1220 ging.

[ Voor 15% gewijzigd door RHPJS op 27-06-2009 19:43 ]

• GENETX
  • Laatst online: 20:58
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG (te vinden in de CSL) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

En kaap de volgende keer geen topic...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.