• dna_fatrabbit
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Beste tweakers,

Ik weet het even niet meer...
Gegoogled, manuals gelezen en vanalles getest, iets zit dwars maar ik kan het niet vinden.

situatie:
Windows 2003 server
Apache 2
Php5
Lore knowledge build CMS.

Alles van installatie tot vullen van de DataBaas gaat goed.
De website draait en de admin panel is bereikbaar.
Nu komt ie: bij het uploaden van een attachment gaat het fout.
Zodra je zowel lokaal op de server als op een client in het netwerk een attachment probeert te uploaden krijg je de melding dat er geen rechten zijn om de muteren in de betreffende map.

De "error" feedback:
make sure .\var\attachments exists and is writable by the web server user windows

Ondernomen stappen;
- apache service word gestart door een lokale user "apache"
- deze user is lokaal power admin.
- heeft schrijfrechten op de mappen en ja de mappen bestaan daadwerkelijk.
- .httacces uitgeschakeld

- zelfs op zowel de share als op ntfs niveau van gekkigheid "Everyone" full access gegeven |:(
- PHP.ini volledig na gelopen op fouten of missers
- Httconf volledig na gelopen op fouten of missers
- CHMOD no option natuurlijk ;(

Enige waar ik nog mee zit:- Read Only op de folder gecontroleerd en ja staat "grijs" aan, maar had gelezen dat het een soort van bewuste windows 2k3 optie was. door middel van CMD -> ATTRIB -r -s c:\..\ deze read only "uitgeschakeld" maar hij blijft hem wel gevinkt "grijs" weergeven. op hoger niveau ook na gekeken.

Im running out of options 8)7

Iemand nog tips ideen? nogmaals ja er zijn genoeg topic te vinden maar ik heb alle stappen die hun aangeven al getest maar niks.

Thanks in advanced!

[ Voor 3% gewijzigd door dna_fatrabbit op 20-01-2009 15:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat merk ik.
Iemand nog tips ideen? nogmaals ja er zijn genoeg topic te vinden maar ik heb alle stappen die hun aangeven al getest maar niks.
Draai al je wijzigingen qua share en NTFS security terug en ga nu eens niet als een dolle dingen wijzigen waarvan je niet weet wat ze doen? :)

Beter nog: reinstall je server helemaal.

Nu even gericht:
Zodra je zowel lokaal op de server als op een client in het netwerk een attachment probeert te uploaden krijg je de melding dat er geen rechten zijn om de muteren in de betreffende map.
Dus: welke map is dat? Exacte locatie.
De "error" feedback:
make sure .\var\attachments exists and is writable by the web server user windows
Wat staat er nu voor user en waarom wordt de gegenereerde foutmelding zo wazig gepresenteerd?

Mocht je je afvragen waarom ik even heel kort door de bocht aangeef waarom je je server dient te reinstallen:

Als je met deze machine services gaat aanbieden op het internet is het een kwestie van uren voordat je als sploitbak fungeert omdat je de basis-beveiliging van je onderliggende OS om zeep hebt geholpen.

Doe dat liever niet? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dna_fatrabbit
hey \,

Geen zorgen om de clean install, tis een VMWARE server waarvan ik na alle installaties een snapshotje heb bewaard, tevens is deze bak alleen voor internet netwerk gebruik en hangt deze in een domein achter een goede firewall. maar nogmaals je hebt gelijk.
ik heb een rollback gedaan en alles staat nu default

layout van de webserver:

Webroot: C:/apache2/ccr

Exacte folder die geshared moet zijn: C:/apache2/ccr/var/attachments

Exacte foutmelding:
Unable to copy file temp. Please ensure that the attachment directory (../var/attachments) exists and is writable by the web server user.

Nou die web server user lijkt me de service die de website start, stopt en restart?!
Dus normaal word apache door "Local System" gestart als service, maar ik heb hiervoor een user genaamd "apache" voor gemaakt. (zowel lokaal user als domain user getest)

Zeker weten doe ik dit niet maar nogmaals ook bij het test toelaten van "Everyone" op de share en NTFS rechten werkt het ook niet.
Wellicht adresseert windows deze web user anders aan?!

P.S. mijn radicale start post komt door een uur of 5 zoeken naar de oplossing en het dan nog niet vinden ;)
Thanks 4 the input!

[ Voor 3% gewijzigd door dna_fatrabbit op 20-01-2009 16:56 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dna_fatrabbit schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:50:
Geen zorgen om de clean install, tis een VMWARE server waarvan ik na alle installaties een snapshotje heb bewaard, tevens is deze bak alleen voor internet netwerk gebruik en hangt deze in een domein achter een goede firewall. maar nogmaals je hebt gelijk.
ik heb een rollback gedaan en alles staat nu default
Ok ;)
Exacte folder die geshared moet zijn: C:/apache2/ccr/var/attachments
Maar share permissions hebben alleen nut als je het over SMB verkeer hebt, Windows Networking dus.
Aangezien jij alleen met een lokale webserver werkt is dat niet van toepassing.
Exacte foutmelding:
Unable to copy file temp. Please ensure that the attachment directory (../var/attachments) exists and is writable by the web server user.
[...]
Zeker weten doe ik dit niet maar nogmaals ook bij het test toelaten van "Everyone" op de share en NTFS rechten werkt het ook niet.
je kijkt nu alleen maar naar de Indianenconfig - ook PHP heeft z'n eigen temp-upload directive, en als je die niet correct zet kun je ook problemen krijgen.

Het handigste is in dit soort gevallen NTFS auditing en/of Process Monitor gebruiken zodat je kan zien/loggen welk proces of user ergens niet bij kan of fouten genereert.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dna_fatrabbit
hmmm wie Process monitor verteld me niet veel meer.
Ik ben gewoon weer vanalles aan het testen :)

In de PHP file die de attachment uploads verwerkt heb ik het pad van de attachment directory ook eens aangepast;
default was: ../var/attachments
getest: c:/apache2/ccr/var/attachments
getest: /apache2/ccr/var/attachments
getest: /ccr/var/attachments
Dit alles mocht niet baten dus weer terug naar default gezet :P

In de Apache conf:

De voglende regels toegevoegd
<Directory "C:/apache2/ccr/var/attachments">
AllowOverride All
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>

Verder op in het document staat de rule:
EnableSendfile Off <-- is dit correct? ik heb het al eens op On gezet en de apache service herstart maar dat maakte ook niet veel uit. daarna weer terug op Off gezet.

Nu ffkes op luch pauze en daarna ga ik de PHP ini file maar weer eens openen en verkr*chten ;)