Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel 07] afronden op 2 decimalen lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik ben schoolcijfers aan het berekenen. Met de toets kan een leerling maximaal 27 punten halen. 27 punten is een 10 en 0 is een 0. Ik heb een kolom gemaakt met de getallen 0 t/m 27. Daarnaast een kolom met de getallen 27. Vervolgens in de kolom ernaast de volgende formule =QUOTIENT(A3;B3)+AFRONDEN(;2)
(De formule gaat in dit geval over rij 3) Toch blijft excel het cijfer afronden op hele getallen. Iemand enig idee hoe dat komt? De helpfunctie en google brengt mij niet verder. Ik doe het volgens mij zoals het overal beschreven wordt.

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 20:27
Ok, ik snap niet helemaal wat je nu precies wilt. Maar je wil eigenlijk dat wanneer je een aantal punten in geeft (zeg achter de naam van de student) dat er in een andere cel het cijfer komt van die student afgerond op 2 cijfers achter de comma. Helaas heb ik een engelse excel dus ik kan even niet 100% instaan voor de juiste formule maar ik denk dat je hier wel een eind mee komt:

=afronden(A3/B3;2)

want uiteindelijk wil je gewoon een afgeronde uitkomst van de berekening x/27, in dit geval is A dus het cijfer van de leerling in punten en B de kolom met 27 het kan dus ook nog dat je B3 vervangt door 27. Maar aangezien je omschrijving niet volledig duidelijk op me overkomt kan ik je niet goed begrepen hebben.

Edit: en als je dan natuurlijk het 'echte' cijfer wil zien dan vermenigvuldig je natuurlijk nog met 10 (ten minste, ik kreeg op mijn scholen doorgaans een cijfer tussen de 1 en 10)

=afronden(A3/B3;2)*10

Edit2: let ook op het gebruik van puntcomma of comma door excel als formule scheiding, dat wil nog wel eens verschillen.

Edit3: Mag ik weten wat de quotient functie doet?

[ Voor 24% gewijzigd door Christian_Ku op 20-01-2009 15:19 ]

Criticism is prejudice made plausible.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap ook niet wat de formule '=QUOTIENT(A3;B3)+AFRONDEN(;2)' zou moeten doen.
AFRONDEN(;2) heeft altijd 0 als uitkomt. En quotient() zal altijd 0 of 1 geven als de teller maximaal zo groot is als de noemer. Dus gewoon delen.

Maar in het algemeen: Excel maakt (terecht) onderscheid tussen weergave en onderliggende berekening. Je moet ook de weergave op 2 cijfers achter de komma zetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik dacht dat quotiënt de juiste formule was. Dat is tenslotte de uitkomst van een deling. Bedankt!