Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:46
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Toshiba A200-1TW (Type PSAE6) laptop van ruim 10 maanden oud. Ik heb hierop Windows Vista Home Premium geïnstalleerd omdat dit er standaard bij zat. Ik ben echter toe aan een herinstallatie en wil graag Windows XP Professional installeren. Toshiba levert op zijn website alle drivers keurig aan voor Windows XP en Vista, maar laat het het geval zijn dat ik de volgende BIOS-update geïnstalleerd heb:

-----------------------------------------------------------------------
BIOS Update 2.50-WIN32:

FTP-URL
calleula.asp?ID=63471

Datum 07/30/08
Firmanaam Toshiba
Type BIOS Update
Subtype windows-based
Omvang (Kb) 1906
Versie 2.50-WIN32
Taal Universal
Land WorldWide

Beschrijving:
This Bios Update adds increased functionality to your system.
This Bios is only compatible for Notebooks with Windows Vista!!! (32Bit System on-ly!)
(BIOS is an acronym for Basic Input and Output System. This program is stored in a Read-Only Memory chip on the motherboard.
When the computer powers up, the BIOS is launched to perform various start-up functions.)

For detailed update information please refer to Toshiba BIOS-Update Information
ProductSatellite A200 (PSAE6), Satellite A200 (PSAE3), Equium A200 (PSAE8), Satellite Pro A200 (PSAE4), Satellite Pro A200 (PSAE7), Equium A200 (PSAE5)
Besturingssysteem Windows Vista 32 Bit
-----------------------------------------------------------------------

Nu vraag ik mij af waarom een BIOS alleen maar voor Windows Vista geschikt kan zijn en niet voor Windows XP. Gaat mij dit problemen opleveren als ik Windows Vista verwijder en Windows XP Professional installeer?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik betwijfel het ten zeerste.. ik heb nog nooit gehoord dat een BIOS ervoor heeft gezorgd dat een OS niet gedraaid kon worden..

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Biossen zijn OS onhafhankelijk.
Waarschijnlijk is de update-programma alleen ontworpen voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jasper91 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:14:
Ik betwijfel het ten zeerste.. ik heb nog nooit gehoord dat een BIOS ervoor heeft gezorgd dat een OS niet gedraaid kon worden..
*kuch* check je kernel sources eens? :P

Toshiba en Dell laptops hebben in 2.4 en vroege 2.6 kernels workarounds nodig omdat er met incomplete ACPI tabellen wordt gewerkt bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Laatst online: 05:46
alt-92 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:15:
[...]

*kuch* check je kernel sources eens? :P

Toshiba en Dell laptops hebben in 2.4 en vroege 2.6 kernels workarounds nodig omdat er met incomplete ACPI tabellen wordt gewerkt bijvoorbeeld.
Betekent dit dat met de huidige BIOS die geinstalleerd is misschien sommige apparaten niet herkend gaan worden? Misschien zou je je antwoord iets kunnen toelichten in wat minder technische taal, ik kan namelijk niet echt opmaken wat je nu echt bedoeld omdat ik totaal geen verstand heb van ACPI tabellen en kernels.

Ik wou ook nog even het volgende toevoegen. Op de site van Toshiba staat ook de volgende BIOS-update, deze is echter bedoeld voor Windows XP:

----------------------------------------------------------------------------
BIOS-update 5.60-WIN

FTP-URL

calleula.asp?ID=63108

Datum 06/30/08
Firmanaam Toshiba
Type BIOS Update
Subtype windows-based
Omvang (Kb) 1922
Versie 5.60-WIN
Taal Universal
Land World Wide

Beschrijving
This Bios Update adds increased functionality to your system.
This Bios is NOT compatible for Notebooks with Windows Vista!!!
(BIOS is an acronym for Basic Input and Output System. This program is stored in a Read-Only Memory chip on the motherboard.
When the computer powers up, the BIOS is launched to perform various start-up functi-ons.)
For detailed update information please refer to Toshiba BIOS-Update Information
ProductSatellite A200 (PSAE6), Equium A200 (PSAE5), Satellite A200 (PSAE3), Equium A200 (PSAE8), Satellite Pro A200 (PSAE4), Satellite Pro A200 (PSAE7)

BesturingssysteemWindows XP
-------------------------------------------------------------------------

Let vooral op de verschillende versie-nummers. Ik vermoed inderdaad dat het slechts om de compatibiliteit van de flash-utility gaat maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik straks geen besturingssysteem draai dat de helft van mijn hardware niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

enne, waarschijnlijk niet maar vista sp1 ondersteund efi

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Maakt niet uit, installeer gewoon Windows XP Pro erop.
Je zou alleen wat problemen kunnen hebben met je SATA drivers, maar dat heeft niets met je BIOS te maken.

Gewoon niets van aantrekken ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1