Toon posts:

Can I Run It ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoii,
ik ben van plan mijn computer een beetje te upgraden door
mijn videokaart te vervangen. Ik heb nu een GeForce4 MX 440 with AGP8X - 128 mb
Ik ben van plan om een GeForce 8500 GT 512 MB te kopen.
De vraag is nu, kan mijn computer dit wel aan volgens jullie?
Dit zijn een beetje de eigenschappen:

Pentium 4 - 2,80 Ghz
512 mb DDR - SDRAM 333 MHz
Windows xp , SP3

Het gaat mij bijvoorbeeld om dit:
bij het starten van een spel, gaat het in het begin nogal traag.
Het beeld hapert echt ontzettend, en het duurt minstens 10 minuten
voordat ik normaal kan gamen. Daarna is er dus niets meer aan de hand.
Ik zou als het ware zeggen dat me videokaart eerst moet opwarmen ofzo :D .
Dus daarom was ik van plan om een nieuwe videokaart te kopen.
Of heeft dit soms niet met me videokaart, maar met mijn 512 mb ram geheugen
te maken, misschien dat dit gewoon te weinig is :'( ??

Harstikke bedankt alvast.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 18:02

Blonde Tux

<advertisement>

Nee dat gaat niet die 8500GT is een kaart met een andere aansluiting. Je moet een kaart zoeken met een zelfde aansluting dus een AGP.
Helaas worden deze kaarten steeds schaarser.
Even in de vraag en aanbod kijken of je een kaart kan vinden.

Ik zou ook wat meer ram erin stoppen, dat scheelt namelijk ook een boel. 1gb ddr ram is ongeveer zo'n 20 euro

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Let even op: jij hebt nog een AGP-kaart, die zijn lastig nieuw te vinden tegenwoordig.

Ik denk dat de snelste kaart die je kunt vinden de Radeon X1950XT of X1950Pro zal zijn... tegenhanger van Nvidia is geloof ik de 7900GS. Maar dus alleen 2e hands.

Verder is 512MB tegenwoordig niet veel meer (3 jaar geleden was het al niet veel), dus verwacht er niet te veel van. Ook je processor, geheugen en harde schijf zullen in vergelijking met nieuwe pc's vandaag de dag erg traag zijn.

Wat voor spellen wil je spelen eigenlijk?

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
extra ram zal ook helpen

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:33
Heb voor de pc van mijn broertje (vergelijkbaar) de volgende aanpassingen gedaan:

- 512MB naar 1GB ram
- MX 440 naar HD 3650

Volgens mij is dat het maximale wat je eruit kunt halen :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Ati heeft een radeon 3850 agp, die is wel snel zat, ook zou het niet erg zijn om wat meer ram te kopen, zoals die anderen al zeiden :)
pricewatch: Sapphire HD 3850 512MB GDDR3 AGP 8x
Deze kan bijvoorbeeld ook:
pricewatch: Sapphire HD 3650 512MB GDDR3 AGP
Ligt er maar net aan...

Verwijderd

Topicstarter
euy bedankt allemaal. Ik geloof dat ik het dan maar eerst ga proberen met uitbreiding van me RAM, 512 erbij waarschijnlijk. Mocht dit alsnog niet werken, dan doe ik er nog een nieuwere videokaart bij (met agp x8 dinges :d)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ik heb een vergelijkbare configuratie (inmiddels al weer uit eind 2003) alleen dan met 1,5GB aan geheugen en een ATI 9800 Pro video-kaart.
Ik heb toch besloten om halverwege dit jaar (eerst gaan we thuis uitbouwen) toch maar eens naar een hele nieuwe machine te kijken. Ik adviseer de TS hetzelfde. Om zo'n machine snel te maken moet je zoveel vervangen dat een nieuwe machine toch beter is dan met iets te zitten dat over een half jaar, alsnog te traag blijkt te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart© op 21-01-2009 12:18 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 17:11

mace

Sapere Aude

Je kan nu wel 100 ot 150 euro uitgeven aan een nieuwe videokaart en wat ram, maar je kan dat geld beter sparen en er een nieuw moederbord + processor + geheugen + videokaart van kopen. Doe je het meteen goed.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Inderdaad is de processor al dusdanig traag dat ik TS niet zou willen aanraden een 100 euro uit te geven voor een nieuwe videokaart, dat is de rest van het systeem niet waard en de processor is te traag om de videokaart voluit te gebruiken. Upgrades van enkele tientallen euro's hooguit zijn nog wel te verantwoorden, maar meer niet, voor het huidige systeem moet je waarschijnlijk al blij zijn als je er een keer 100 euro voor vangt tweedehands.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Daarom is ook belangrijk welke spellen je wilt spelen: met 512MB er bij en een nieuwe AGP videokaart zul je de nieuwste games nog steeds niet kunnen draaien. Je zult dan naar een hele nieuwe setup moeten.
Maar wil je games van ong. 2-3 jaar geleden draaien, dan zou een upgrade best wel eens een goed idee zijn.

Dus: de keuze is aan jou, wat wil je?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-05 21:37
woelders schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:07:
Let even op: jij hebt nog een AGP-kaart, die zijn lastig nieuw te vinden tegenwoordig.

Ik denk dat de snelste kaart die je kunt vinden de Radeon X1950XT of X1950Pro zal zijn...
Salland.eu Sapphire Radeon HD 3850 512 MB, AGP 8X voor 103Eur..

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Je systeem is wel erg verouderd. Ik heb begin vorig jaar mijn Pentium 4 systeem geupgrade en ik was voor nog geen 400 euro klaar. Dat wil zeggen processor, moederbord, geheugen, videokaart en voeding. Houd er rekening mee dat zelfs de goedkoopste dual core processor van tegenwoord al velen malen sneller is dan jouw Pentium 4. Verder kost DDR2 geheugen helemaal niets meer, dus aan processor en moederbord hoef je niet heel veel kwijt te zijn.

Voor inspiratie kan je eens een kijkje nemen bij het basissysteem van de Best Buy Guide. Dit is een volledig systeem inclusief monitor voor 500 euro, waarvan de prestaties een aantal keer zo goed zijn als die van jouw systeem. Je kunt monitor, behuizing, speakers, hardeschijf, dvd-brander, toetsenbord, muis en misschien zelfs voeding weglaten om zo op een heel betaalbare upgrade te komen.

specs

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Aan de topicstart maak ik op dat hij tevreden is na de 'opwarmtijd' van zijn videokaart. Een nieuw systeem of brute videokaart aanraden lijkt me dus overkill. Extra werkgeheugen kan misschien helpen, is ook niet zo duur.
Heb je de nieuwste videokaartdrivers geinstalleerd? Geen spyware, zware- of grote hoeveelheid processen draaien?

Verwijderd

Ik denk persoonlijk dat z'n geheugen te weinig is, en dit verhogen naar 1024 al het gewenste effect geeft.
(z'n interne geheugen, niet dat van de videokaart)
Na zo'n 10 minuten is de pc "uitgeswapt", en heeft het spel het hele interne geheugen voor zich alleen. Wedden dat de pc ook tot zo'n 10 minuten na het afsluiten van het spel traag is?

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje wat een replies :D
Emm, de wat betreft de spellen die ik wil spelen, het gaat vooral een beetje om de games van vroeger weetje. Die spellen van tegenwoordig, zoals bijvoorbeeld Crysis, speel ik niet. Zoals jullie al zeiden, hoe hard ik mijn computer ook zal upgraden, het zal nog steeds niet goed genoeg zijn om Crysis op Max / Medium te draaien. Het gaat mij vooral om spellen van een paar jaar terug. Ik heb een beetje op marktplaats gezocht naar geheugens en vond er een paar. Tot me verbazing kostten ze maar rond de 20-30 euro ? Ik heb mijn keuze gemaakt geloof ik. Ik koop eerst wat meer geheugen, 512 MB erbij voor zover dat kan.

Het zit zo: over een half jaartje ga ik (hopelijk =D) studeren ergens anders in nederland. Me pa heeft laatst een laptop gekocht. Deze laptop is best een goede. Mooie videokaart, processor etc. Echter mag ik er geen spellen op zetten T.T Dus ik moet het nog een half jaartje doen met deze pc ^^ . Als ik slaag, en ga studeren, krijg ik de laptop. Het gaat mij gewoon om dit half jaartje :D , vandaar dat ik niet aan een nieuwe pc zit te denken.

Ik heb het vandaag een beetje gepraat met vrienden over de uitbreiding. Een van ze zei echter dat DDR (wat ik dus heb) moeilijk te vinden is / of moeilijk (misschien zelfs helemaal niet..) te Upgraden is . Weten jullie hier misschien wat van af? Op me pc staat dat ik :
512 MB DDR - SDRAM 333Mhz heb.

Bedankt allemaal voor de reacties, sorry voor deze lange post =p

Verwijderd

DDR is inderdaad uitgefaseerd, ik weet niet of het nog geproduceerd wordt, maar zo ja echt in hele kleine aantallen. DDR2 is op dit moment de mainstream en langzaamaan wordt DDR3 dus meer mainstream.

Anyway:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/512
Dat is 512MB DDR SDRAM 333Mhz wat je erbij kunt prikken. Ik koos voor deze omdat kingston valueram bijna altijd werkt in alle configuraties en het scheelt niet veel met die corsairs etc.

Verder zou ik zekers geen HD3850 doen, dat is echt een verspilling van geld. Die P4 zal een helft van die kaart niet eens kunnen bijbenen. Ik denk dat de HD3650 dan de beste keuze is; andere AGP8x kaarten zijn marginaal goedkoper maar veel slechter in prestaties.
pricewatch: Sapphire HD 3650 512MB GDDR3 AGP
DDR3 versie omdat dat nogal wat uitmaakt vs. DDR2 :P

Verwijderd

Topicstarter
hey gamesua, bedankt dat je die linkt even hebt gepost. Ik weet niet al te veel van computers, dus ik nog ff een vraagje. Als ik deze geheugenkaart nou zou kopen :

http://azerty.nl/producte...gen---512-mb---dimm-.html

Kan ik deze dan gewoon aansluiten aan mijn computer, zonder het risico te lopen dat er wat oververhit raakt ofso :P ? Ik heb er dus al één van 512 mb ram, en nog één extra zou best kunnen? Zeg maar dat het bijvoorbeeld een feit is dat alle computers sowieso 2 slots hebben waar je geheugen in kan plaatsen :P ? Of moet ik eerst even mijn computer openschroeven en kijken of het wel kan? Bedankt voor die link, ik denk dat als het volgens jullie mogelijk is, dat ik deze geheugenkaart toch maar ga bestellen. Uiteindelijk is het maar 16 eurie, laat staan die spellen, ik ben al zielsgelukkig als me computer dr ook maar iets sneller van wordt :D:D.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:24:
hey gamesua, bedankt dat je die linkt even hebt gepost. Ik weet niet al te veel van computers, dus ik nog ff een vraagje. Als ik deze geheugenkaart nou zou kopen :

Kan ik deze dan gewoon aansluiten aan mijn computer, zonder het risico te lopen dat er wat oververhit raakt ofso :P ? Ik heb er dus al één van 512 mb ram, en nog één extra zou best kunnen? Zeg maar dat het bijvoorbeeld een feit is dat alle computers sowieso 2 slots hebben waar je geheugen in kan plaatsen :P ? Of moet ik eerst even mijn computer openschroeven en kijken of het wel kan? Bedankt voor die link, ik denk dat als het volgens jullie mogelijk is, dat ik deze geheugenkaart toch maar ga bestellen. Uiteindelijk is het maar 16 eurie, laat staan die spellen, ik ben al zielsgelukkig als me computer dr ook maar iets sneller van wordt :D:D.
Zou toch even kijken, het zou best kunnen dat je maar 2 geheugen banken hebt en die al vol zitten met 2x256mb. Je kan dit controleren door hem open te maken of CPU-Z downloaden en kijken of er wat in je geheugenbanken zit. Je hebt minimaal 2 geheugen banken en vaak zijn het er 4.
Geheugen draagt nauwelijks bij tot extra warmte productie en verbruikt niet veel stroom, dus dat zal je pc niet laten oververhitten. Een videokaart daarentegen kan dat wel doen als je voeding te zwak is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:39

Schroef eerst je pc open.

En er is niks standaard aan aantal rambankjes dat mogelijk is.
Kleine mobo's ITX bv hebben vaak maar 1 rambankje
mATX hebben meestal 2
Gewoon ATX 2, 4 of 6..

Maar diegene die jouw pc gemaakt kan alle rambankjes vol hebben gemaakt.
Jij hebt 512MB
En misschien 2 rambankjes.
2x 256MB = 512!
Dus eerst kijken

3600Wp@ zuid

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025

Kijk zowiezo even hoeveel bankjes er al vol zitten, misschien heb je er 2x 256mb in zitten, heb je er nog niets aan.

lol, eerst ff refreshen volgende keer voordat ik reageer :P

Verwijderd

Topicstarter
Yo allemaal, ik heb laatst me pc open geschroefd en gekeken. Er zitten inderdaad 2 RAM bankjes in. Ééntje ervan is al bezet (mijn 512 mb ram geheugenkaart dus). In de ander zet ik de nieuwe (die koop ik binnekort) 512 mb ram geheugenkaart. Ik heb nog 1 klein minivraagje :P Moet ik nadat ik deze nieuwe ram geheugen, als ik die erin heb plaatst, het nog installeren, of iets in die richting? (zeg maar dat mijn computer het eerst moet detecteren of iets in die richting :P ?

Allemaal bedankt nog voor het helpen. Als ik in het vervolg nog vragen of problemen heb weet ik al zeker waar ik terecht kan :D
thaaaaaaaaaaaaaanks

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 23:43
Nee daar hoef je verder niets voor te doen. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met geheugen, die reepjes zijn vrij gevoelig voor statische electriciteit. Voordat je het reepje vastpakt eerst even een ongeverfd deel van de verwarming aanraken, of nog liever een speciaal polsbandje omdoen maar die zul je vast niet hebben.
Pagina: 1