Kans op reparatie van fancontroller?

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Topicstarter
Goedenmiddag,

Op de HME beurs JL. heb ik bij een shop een fancontroller aangeschaft (een Aerocool Modern V fancontroller). Helaas na het inbouwen bleek het display defect te zijn. De functionaliteit was aanwezig (gecontroleerd met een multimeter) alleen het uitlezen van de waarden bleek met een half werkend display nogal lastig te zijn. Blind knoppen rammen werkt dan weer wel, maar verder is het natuurlijk wel leuk als je ook iets ziet op het display.

Dus heb ik op 4 december een RMA formulier ingevuld, waarna ik bevestiging kreeg van de shop in kwestie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
HALLO MAARTEN,

U, KUNT DE FANCONTROLLER STUREN NAAR ONZE WINKEL****
ADRES: *********
DE ORGINALE VERPAKKING, TOEBEHOOR EN EEN KOPIE VAN DE KOOPBON. MET NAAM, ADRES, TELEFOONNUMMER EN WAAROM U DIT PRODUKT TERUG STUURD.

MET VRIENDELIJKE GROET,

Zoals te zien ziet de mail er niet al te professioneel uit, dus ik het ding verpakken, flink wat vulmateriaal er bij, kopie van bon en printout erbij en de fancontroller opgestuurd. (opgestuurd op 9 december)

Na een maand helemaal niets gehoord te hebben toch maar eens een mailtje gestuurd (4 januari) en daarna ook nog eens het contactformulier ingevuld (15 januari).

Zonet een mailtje terug gehad:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hallo meneer Molder,

Wij heben uw fancontrool al binnen gekregen. Door de verhuizing van de zaak
duurde het iets lange voordat we ons konden melden. Sorry voor het ongemak.
Op de fancontroller die u ons toegestuurt had hebben we een druk veld en een
schruur in het display vasgesteld. Aan de doors te zien is het niet door de
transport gebeurt. Die beschadigingen vallen niet onder de garantie. Het
producht wordt u so spoedig mogelijk weer terug getuurd.

Met vriendelijke groet,

de spel, typ, stijl en stomme fouten daargelaten, komt het er dus op neer dat volgens de shop, ik geen garantie heb en ik mijn half werkende fancontroller teruggestuurd krijg. Het koste mij dus euri's om een half werkend product aan te schaffen (ik heb het apparaat nooit 100% werkend gezien en ik ben er echt niet onvoorzichtig mee om gegaan) en euri's om de fancontroller half Nederland over te zenden. Dan nog eens anderhalve maand helemaal niets horen (gelukkig kan ik ook zonder...) en een mailtje terug krijgen dat de "fancontrool" niet voldoet aan hun garantie-bepaling.

Nu heb ik eventjes gezocht naar mijn rechten als consument, en blijkbaar heb ik recht op een degelijk product. Is het nu aan te raden om een punt te maken en min of meer te eisen dat ik een 100% werkend product thuisgestuurd krijg? of is dit kansloos omdat het hun woord tegen het mijne is (in het eerste geval is het misschien nog een redelijke shop, in het laatste geval is het een zeer slechte shop)

-_-

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Als je er gewoon recht op heb, gewoon even een mailtje sturen. Schijf daarin dat je recht hebt op een nieuwe, en vermeld ook dat je aangifte zult doen als je geen nieuwe toegestuurd krijgt. Ik zou het er in ieder geval zeker niet bij laten zitten. Of het product nou €0,50 of €100,- kost (Ja, ik weet het, fancontrolers zijn niet zo duur), de manier hoe zij met hun klanten omgaan, deugt niet. Ik zou het zeker niet pikken. Mochten ze je mailtje niet serieus nemen, kan je natuurlijk altijd nog echt aangifte doen.

Verwijderd

Tuurlijk, vooral een punt van maken en zeggen dat je recht hebt op een product dat aan de overeenkomst beantwoordt. Als ze moeilijk doen ga je nog eens smijten met het feit dat bij een defect binnen zes maanden na aanschaf, het defect vermoed wordt al aanwezig te zijn geweest bij aanschaf. Booya bitch!

Verwacht alleen niet dat ze in beweging komen en laat vooral alle hoop varen op het 'afdwingen' van reparatie. Rechten zijn niets waard als je ze niet kunt afdwingen en niemand gaat moeite doen voor een fancontroller van een paar tientjes. Dikke vette pech ben ik bang.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 22:37
Schrijf je verhaal iig in een shopreview en mail het webadres ervan naar ze op, misschien dat ze dan coelanter zijn, als jij het defect niet veroorzaakt hebt dan moeten ze dat bewijzen, die deuk kan ook na ontvangs (hun kant) gebeurt zijn.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
De bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkopende partij. In jouw geval moeten zij bewijs aan jou leveren dat het product niet binnen de garantievoorwaarden valt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jagana schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:02:
Schrijf je verhaal iig in een shopreview en mail het webadres ervan naar ze op, misschien dat ze dan coelanter zijn, als jij het defect niet veroorzaakt hebt dan moeten ze dat bewijzen, die deuk kan ook na ontvangs (hun kant) gebeurt zijn.
Mag ik je er even op wijzen dat de shopreview nadrukkelijk niet is bedoeld om shops onder druk te zetten? Dus mocht M2M jouw advies opvolgen, dan kan ik garanderen dat die review er niet lang zal staan.

Hij vraagt hier wat de beste stap is die hij nu richting de shop kan ondernemen en wat zijn rechten zijn. Oftewel, hij wil het er niet bij laten zitten en verder met de shop in onderhandeling over de afwikkeling van deze zaak. Kortom: er is geen sprake van een afgeronde ervaring.

Verder is het inderdaad zo, zoals meerdere Tweakers hier al aangeven, als een gebrek zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart gaat men er van uit dat het al bij aanschaf aanwezig was en is het aan de leverancier om te bewijzen dat dat niet zo was. Je staat behoorlijk sterk dus, denk ik.

Echter is het wel zo dat er natuurlijk nogal een verschil zit tussen recht hebben en recht krijgen, zoals nare man al aangeeft. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er nog eens een brief/telefoontje/e-mail aan te wagen waarin je de shop op zijn plichten en jouw rechten wijst in de hoop dat ze bijdraaien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zou even een beleeft mailtje doen inderdaad.. Gewoon het standaard praatje dat je het jammer vindt dat je nu pas iets hoort en dat dat je een beetje verbaasd was door hun reactie.. Dan ze er subtiel op attenderen dat de bewijslast (gezien de eerste zes maand) toch echt bij hun ligt en dat je rekent op een correcte afhandeling.. Je kunt nog melden dat mochten ze hier niet op reageren (of in ieder geval er weer zo'n tijd overheen laten gaan), je jezelf genoodzaakt ziet andere stappen te ondernemen..
Pagina: 1