Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 21:15
Na eerst een hoop gedoe gehad te hebben met een 'goedkoop' setje Corsair 2x1GB PC8500 CL5.0 Fatal1ty geheugen, wat 2.1 Volt wil hebben, wat de MSI NEO3-FR niet standaard wil leveren, heb ik deze omgeruild voor een (2x zo duur) setje Kingston 2x1GB PC8500 CL7 geheugen (KVR1066D2N7K2/2G).

In eerste instantie beviel dit geheugen prima, het moederbordje heeft wat probleempjes gehad met de OCZ, waarbij ik niet in de POST kwam, met het Kingston geheugen had ik hier ook last van, maar dacht dat dat een mankement van het moederbord was.

Nu blijkt dat mijn pc steeds regelmatiger vastliep. In eerste instantie de harddisk de schuld gegeven (die ineens een corrupte NTFS.sys aanbood?), dit gerepareerd, maar toen varieerden de blue-screens ineens steeds meer en meer naar verschillende foutmeldingen die vaak niets meer met de harddisk te maken heeft.

Dus maar eens memtest86 gedraaid en wat blijkt: het ene reepje van 1GB doet het perfect, terwijl het andere reepje hooguit op 6% van de memtest komt (áls ie al POST).

Na enig gezoek dus ook een topic ergens gevonden waarin staat dat de timings van het geheugen vaak een boosdoener zijn in dit geval. Ik vermoed zelf dat het ene reepje net wat strakkere timings aan kan dan het andere. Nu heb ik in de BIOS lopen zoeken naar een manier om 'hard' in te stellen dat de CAS latency 7 moet zijn. Helaas gaan de opties maar tot CL 6! Als ik in de bios (af en toe lukt het wel om met beide reepjes er in te komen) de gegevens van de geheugen-repen bekijk, dan staat er ondersteuning voor CL 6...

Ik heb trouwens de laatste bios geinstalleerd via MSI live update.

Is dit gewoon een beperking van dit moederbord? Zo ja, dan ga ik eens kijken wat voor ander geheugen er nog beschikbaar is, zo nee, is er een work-around? Alvast bedankt!

Specs:

- C2D E7300 @ stock speed
- Cooler Master Real Power M520
- MSI P45 NEO3-FR iP45
- Asus Radeon HD4850
- Samsung 640GB (HD642JJ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:56
Je zou het voltage een klein beetje kunnen verhogen en kijken of die het dan wel slikt, anders de snelheid wat naar beneden gooien(maar daar koop je zulk geheugen niet voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Inderdaad. Heb het voltage net verhoogd naar 1.95 Volt. Had net toevallig een BSOD (0x0000008E) en heb hierna gelijk even de spanning verhoogd. Toch jammer dat dit geheugen net niet past op dit mobo. Volgende keer wsl toch weer een Asus, heb ik toch wat betere compatibiliteitservaringen mee.

Edit: op 2.1Volt heb ik af en toe problemen met het booten naar POST. Memtest86 draaide soepel en gaf geen errors. Helaas kan ik dan XP nog steeds niet starten.

[ Voor 21% gewijzigd door joostvanpinxten op 20-01-2009 16:41 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Schopje

Heb het nog steeds niet voor elkaar om 2 GB te kunnen gebruiken. Ik probeer zoveel mogelijk informatie in te zamelen, zodat ik zeker weet dat óf het geheugen niet goed is, óf dat dit moederbord dit geheugen niet ondersteund.

Ik gebruik wel regelmatig meer dan 1 GB, bijvoorbeeld bij het afspelen van een Full HD film wil het geheugen icm wat andere programma's al hard oplopen.
Afbeeldingslocatie: http://hurricane-disco.nl/memset-kingston.png

Handmatig op CAS 7 zetten lukt niet (ook niet als ik die onderste twee vinkjes uitzet ;-) )

Weet iemand of ik met zekerheid kan zeggen dat het tweede reepje gaar is? Heb verschillende voltages geprobeerd en bij geen van allen is het tweede reepje stabiel.

Aangezien ik mijn PC graag wil blijven gebruiken, ga ik hoogstwaarschijnlijk eerst ander geheugen bestellen voordat ik dit geheugen terug ga sturen. Vraag blijft, zou dit geheugen in principe moeten kunnen werken, of is het CAS 7 latency daadwerkelijk een probleem?

Overigens blijven de reepjes beiden erg koel, ook bij een voltage van 2.1V, dus warmte-problemen zijn uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou als ik jou was gewoon ander geheugen halen en deze terugsturen, ik weet niet of het geadviseerd is icm jouw moederbord, maar blijkbaar gaat dit niet werken, ik zie nergens staan of je ook je geheugen op 400 MHz hebt geprobeerd, dan kun je de timings wel omlaag zetten, 6-6-6-18 zoals in cpu-z staat, maar dan nog, het is ondanks dat je er zoveel voor hebt betaalt wel traag geheugen, want de gemiddelde chip doet 400 MHz op 4-4-4-12 en 533 op 5-5-5-15.

ik zeg, koop een setje corsair dominators, kost je €45 ofzo, en dat werkt zeker op de p45 chipset, dan kun je gewoon 533 op 5-5-5-15 draaien

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Kan jij mij dan een voorbeeld geven van 4-4-4-12 @ 400 MHz of 5-5-5-15 @ 533 MHz geheugen dat op 1.8V draait? Ik ben op dit moment nog niets anders tegen gekomen dan dit Kingston geheugen. De rest is allemaal standaard overvolted geheugen en dat vind ik dus geen optie.

Verder kan ik ook geen Corsair Dominator vinden voor die prijs (€ 45) in de Pricewatch, kan maar 3 Dominators vinden en die zijn ook 80 tot 100 euro voor 2 GB, dus waar je het vandaan haalt dat die Dominators én beter zijn én goedkoper, vind ik twijfelachtig, toch bedankt voor je reactie.

Het eerste reepje doet z'n werk prima op FSB 1066, en uiteraard ook op 800. Het tweede reepje ligt op beide frequenties te bokken, al is het geheugen-voltage verhoogd tot 2.1V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
tadaa!
http://azerty.nl/0-745-10...s2-dominator-xtreme-.html

misschien iets beter zoeken voordat je een neerbuigende toon aanslaat tegen iemand die zijn vrije tijd spendeert aan tips om je probleem op te lossen.

dit is dus beter geheugen vanwege de lagere cas latency, dat ook weer opgelost,

er is verder geen geheugen dat op 1,8 het wel zo snel doet, dit moet je simpelweg in de bios instellen, dit is mij een beetje vreemd waarom dat voor jouw geen optie is, jouw p45 chipset kan dit gewoon instellen.

dus bv dominators erin, opstarten zal hij dan met spd waardes doen nl: 400MHz 5-5-5-18 met 1,8 volt.
even handmatig instellen op 533 MHZ 5-5-5-15 2,1 volt en opnieuw opstarten.

het feit dat een van jouw modules niet door memtest komt is dus waarschijnlijk omdat het kapot is.
probeer eens memtest86+ vanaf een bootablle iso / usb stick / floppy, zo test je hem puur in dos omgeving, is betrouwbaarder

succes verder

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Ok, ik geef toe (nu ik mijn eigen post teruglees) dat ik zelf te weinig initiatief heb getoond om het tóch te vinden, en daardoor je oplossing te snel heb afgeschoten. Excuses daarvoor. Ik vind het trouwens erg fijn dat je alsnog gereageerd hebt!

Wat betreft het overvolten van mijn geheugen, daar ben ik dus al een keer van een koude kermis teruggekomen met de bovenstaande OCZ reepjes. Ik ben nogal huiverig om 2.1V geheugen opnieuw te kopen omdat dat OCZ geheugen ernstig tegenviel en ik op het forum van MSI tegen ben gekomen dat dit standaard overvoltte geheugen niet lekker wil werken met de huidige MSI Core 2 borden,

Ik heb memtest86+ vanaf de Ubuntu live cd direct gestart (dus zonder tussenkomst van Ubuntu) en daar gaat het dus mis met het tweede reepje.

Ik neem je advies ter harte en zal binnenkort een dergelijke set bestellen. Mocht ik ze binnen hebben gekregen dan post ik hier het vervolg van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
excuses aanvaard, en graag gedaan, ik weet dat er niks frustrerenders is als thuis met een instabiele pc werken.

ik snap waarom je dan even m,oet slikken bij 2,1 volt, maar in de praktijk is dit proima mogelijk, misschien lag het aan de combi mobo + geheugen. ik heb namelijk al meerder systemen waarbij het geheugen op 2,1 volt draait en dit werkt perfect, beste optie is anders even op de website van msi jouw mobo op te zoeken en even de QVL te raadplegen, hier staat in welk geheugen MSI al getest heeft met jouw mobo en wat zeker werkt.

wat betreft je fouten met memtest86+, dit duid toch wel degelijk op eenkapotte module, ik begrijp uit je tekst dat je de modules apart hebt getest? ik zou in ieder geval aanspraak maken op mijn garantie en zo de modules laten uitwisselen, misschien kun je in samenwerking met de winkel waar het vandaan komt ze wel omruilen voor andere modules.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Update: heb nu inderdaad je aangegeven corsair geheugen draaien op 2.1V, zonder problemen op 1066 MHz.
Iig geen bluescreens meer die ik aan het geheugen wijt (nog wel af en toe een ati-BSOD), waarschijnlijk is mijn windows xp installatie beetje corrupt geraakt.

Het Kingston geheugen geprobeerd RMA te sturen om mijn geld terug te krijgen, maar helaas hebben ze een vervangend product klaarliggen voor me nu. Iemand geinteresseerd in het bovenstaande Kingston geheugen?

Kingston ValueRAM KVR1066D2N7K2/2G gaat het dus over, op dit moment in de pricewatch voor € 71,- zonder verzendkosten. Doe een bod!
Pagina: 1