Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Vergendelen vs. uitloggen, voor- en nadelen

Pagina: 1
Acties:

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Ik heb een netwerk met XP Pro computers. Nu zijn er een aantal gebruikers die geregeld weglopen bij hun PC en vervolgens vergeten uit te loggen voordat ze naar huis gaan. Ik vind het zonde van de electriciteit en wil ivm de sync van de roaming profiles liefst dat ze dagelijks in- en uitloggen dus ik heb ze bang gemaakt met de uitspraak 'als je niet uitlogt kun je net zo goed de deur 's avonds open laten staan'.

Dat is natuurlijk niet waar, zeker omdat de computers na 10 minuten ongebruikt te zijn zichzelf vergrendelen. Dus de discussie ontspon zich in hoeverre een vergendelde computer erger is dan een uitgelogde computer. Mijn twee argumenten staan hierboven. Maar is het ook een veiligheidsrisico, zijn er andere redenen waarom het een beter zou zijn dan het ander?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

De kans bestaat dat een programma dat blijft draaien bij een vergrendelde computer zoveel activiteit veroorzaakt dat de computer minder energie kan besparen. Om het gehele probleem op te lossen kun je toch zorgen dat alle computers 's avonds uitgaan? Dan wordt er meteen netjes uitgelogd.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 20:18
Daar ben ik persoonlijk heel makkelijk in. Standaard gewoon vergrendelen als ze overdag weglopen van de computer. Maken ze gebruik van een flexibele werkplek altijd uitloggen als ze weg gaan. Als ze dat namelijk niet doen gebeurt het nog wel een dat gebruikers weglopen en dan ineens (in of na een afspraak bijvoorbeeld) op het idee komen om toch maar naar huis te gaan in plaats van terug naar kantoor.

Probleem wat je dan krijgt is dat een andere gebruiker s'morgens geen gebruik kan maken van de computer omdat deze nog vergrendeld is.
Daar ben ik heel makkelijk in , gewoon de computer uitzetten. Heb ik 1 keer gedaan omdat ik wist dat een gebruiker nog bestanden open had staan en deze niet had opgeslagen. Tja daar kon hij toen opnieuw mee beginnen.

Misschien niet netjes maar wie niet leren wil moet maar voelen zeg ik op mijn beurt dan.

Verder qua veiligheid zit er volgens mij amper/geen verschil in.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gebruikt een uitgelogde computer minder stroom dan een idle ingelogde computer?
of zet 'm in de standby ofzo als ze 'm niet gebruiken.

verder werkt hun wallpaper en startpagina veranderen als ze niet uitloggen het beste ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Buiten het vergrendelen<>uitloggen lijkt het me een kwestie van gezonde opvoeding om iedereen aan te leren om snel 'Windows-L' in te drukken als ze achter hun werkplek vandaag gaan, al is het maar om koffie te pakken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:54

Tijntje

Hello?!

Ik zou ook aanraden de machines in de avond uit te zetten.
Als het om besparing gaat.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• whistler
defusion: nee, ik bedoel ook eigenlijk dat ik wil dat ze de pc uitzetten, niet alleen uitloggen. Ik gebruikte het door elkaar hierboven.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Vroegah op de universiteit werkte het prima om na xx minuten automatisch een 'log deze gebruiker uit'-knop weer te geven.

Nadeel van ingelogd blijven: bij een crash, stroomstoring of collega die op de resetknop drukt ben je je in het ergste geval al je openstaande docs kwijt. En inderdaad: geen garanties dat backups goed gaan.

Overigens kan je naast auto-shutdown om bijv 22u, ook auto-hibernate overwegen.

Voordeel (vanuit de gebruiker): alleen unlocken is zo lekker snel. Opstarten na hibernate kost iets meer tijd, opstarten na koude boot veel tijd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Van wie is het netwerk en de pc's? (ik kan niet achterhalen of het je eigen apparatuur is, of dat je het als "de jouwe" beschouwd omdat je het beheerd).

Indien het laatste, gewoon de issue aankaarten bij de beleidsbepalers.

Het argument mbt de roaming profiles vind ik een beetje vergezocht. Lokaties waar echt data wordt opgeslagen haal je nl. met redirected folders uit je roaming profiles, dus dat argument gaat niet echt op.

Ik ben het met je eens dat het onnodig aan laten staan van werkplekken niet echt milieuvriendelijk is, maar dat is een afweging tussen gebruikersgemak en energieverbruik. Het lijkt mij dat de beleidsbepalers daar een uitspraak over moeten doen.

Is het wel je eigen apparatuur, mail dan gewoon dit stuk "beleid" rond. Als je het een beetje leuk inpakt (wie bv. twee keer vergeet af te loggen moet verplicht trakteren), wordt het draagvlak ook wat groter.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:17
Wij hebben een policy die na 5 min de screensaver activeert en de pc vergrendeld, wij hebben ook 24-uurs stroom stopcontacten en gewone stopcontacten en de pc's zitten in de gewone. Deze stroom gaat er bij ons vanaf als het gebouw sluit, dus dan gaan de pc's ook uit.

• whistler
Het is niet mijn apparatuur, ik beheer het idd. En de grootste boosdoener is m'n werkgever zelf. Daarom kan ik slecht doen wat Sjengcity suggereert: uitzetten met dataverlies en het verhaal van 'jammer dan'.

Je hebt wel een punt met die redirected folders, dat zou ik eens moeten implementeren. Nu krijg ik regelmatig de opmerking dat verwijderde dingen weer terug komen op de desktop en je ziet dat gebruikers geneigd zijn om toch vanalles daar op te slaan. Auto-shutdown moet ik ook eens naar kijken, die had ik nog niet bedacht.

Maar goed, de conclusie is dat het grootste probleem dus de energie is, en dat is op zich weer niet een heel groot probleem. Qua veiligheid maakt het dus niet uit of je uitgelogd bent of vergendeld.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vergendelde PC kan openstaande applicaties hebben, die kunnen openstaande bestanden hebben, die kunnen daardoor (misschien) niet meegenomen worden in de backup.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1